تبیان، دستیار زندگی
کمترازدوماه دیگرانتخابات ریاست جمهوری درسراسرکشوربرگزارمی شود اما مدتهاست کاندیداهای ریاست جمهوری دم ازشعارهای امیدوارکننده زده و اکثر قریب به اتفاق عملکرد نامناسب و مدیریت ناکارآمد دولت بخصوص شرایط بد اقتصاد جامعه را زیر سئوال می‌برند و برای کسب آرا افق
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی‌های تیم اقتصادی دولت آینده


کمترازدوماه دیگرانتخابات ریاست جمهوری درسراسرکشوربرگزارمی شود اما مدتهاست کاندیداهای ریاست جمهوری دم ازشعارهای امیدوارکننده زده و اکثر قریب به اتفاق عملکرد نامناسب و مدیریت ناکارآمد دولت بخصوص شرایط بد اقتصاد جامعه را زیر سئوال می‌برند و برای کسب آرا افق روشن و روزهای خوش را با ایجاد اصلاحات ساختاری وبکارگیری مدیریت درست به مردم نوید می دهند.

اقتصاد

این که روزهای پایانی عمرهردولت مسئولان آن مورد آماج انتقادات، ناکارآمدی وعدم مدیریت صحیح از سوی رقبای انتخاباتی قرار گیرند موضوع تازه ای نیست اما بابد به این نکته نیزتوجه شود که آیا نماینده اصلح و لایق مردم که باید درآینده نزدیک با کسب آرای ببشترنسبت به رقبای انتخاباتی کرسی نشین رئیس دولت جدید شود جسارت و توانایی برنامه ریزی درست و مدیریت اصولی درتحول حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... آن‌گونه که درچارچوب حفظ ارزش های نظام، پیروی ازولایت فقیه و تحقق برنامه چشم انداز 20 ساله یه پیشرفت کشورو تامین معیشت مردم باندیشد گام بردارد را داراست یا خیر؟ تا در ارزیابی پابان زمان مسئولیت به حق مورد تایید یا نکوهش مردم قرارگیرد؟ درچنین شرایطی است که دولت آینده علاوه بر تقویت بنیه سیاسی کشورباید با تاکید بر شایسته سالاری ازیک تیم اقتصادی متخصص بسیارقوی و منسجم بدور ازهرگونه رابطه و باند بازی برخوردارشود تا مسیر تحقق اهداف که همانا رفاه عمومی جامعه و پیشرفت کلی اقتصاد کشوراست را در پیش گیرد.همانطورکه اشاره شد یکی از مهمترین وظایف هر رییس جمهور، ایجاد یک تیم اقتصادی متخصص با ترکیب کارشناسان متبحرو با تجربه است چراکه از مسائل مهم و بنیادین اقتصاد کشورکه دامنه تاثیرزیادی درجامعه به جای می‌گذارد توسط تیم اقتصادی دولت تعیین می شود. با این وجود نقاط قوت وضعف هردولت را به خوبی می توان از چگونگی ترکیب تیم اقتصادی آن دولت متوجه شد. درواقع پیاده سازی اقتصاد اسلامی همراه با تحول و اصلاح ساختارنظام بانکی، پولی وصنعت بیمه، ساماندهی بازار ارز، حمایت ازتولید درراستای ایجاد اشتغال و رفع معظل بیکاری، توسعه بخش کشاورزی با ساختارنوبن و شیوه مدرن به متظوراستفاده مطلوب ازظرفیت ها و پتانسیلهای موجود کشوردرکنار تغببر تکنولوژی وماشین آلات صنایع با بهره گیری از فنآوریهای نو و تلاش در راستای کاهش نرخ تورم ونقدینگی سرسام آورکشوردرنهایت برنامه ریزی برای توسعه صادرات، شناسایی بازارهای جدید هدف وحرکت در مسیر ارزآوری آن‌گونه که به افزایش قدرت خرید مردم و رفاه عمومی منجرشود باید سرلوحه تیم اقتصادی دولت آینده قرار گیرد.

ضروری است رئیس دولت آینده و به دنبال آن کابینه دولت اقتصاد را بفهمد و در راستای استفاده بهینه از این قابلیت ها  راهکار وتصمیم گیری های درستی بکار گیرد

این که کشورما سالها به علت عدم مدیریت صحیح با ضعف اقتصادی همراه بوده است بر کسی پوشیده نیست چرا که ایران با وجود برخورداری از نعمات فراوان ذخایرطبیعی و ظرفیت ها و قابلیت های بالا و کم نظیر در حوزه‌های مختلف، متاسفانه کمترین بهره را از این سرمایه های خدادای برده است. بنابراین ضروری است رئیس دولت آینده و به دنبال آن کابینه دولت اقتصاد را بفهمد و در راستای استفاده بهینه از این قابلیت ها  راهکار وتصمیم گیری های درستی بکار گیرد. از سوی دیگر چنانچه به ظرفیت های متتوع و پتانسیل‌های مختلف اقتصادی کشور در جای جای ایران نگریسته شود خواهیم دید که اگرتیم اقتصادی دولت آینده با برنامه ریزی درست و اصولی به تحقق اهداف برنامه آمایش سرزمین توجه کند و با تحرک بخشی قابلیت های استانی تمرکز خود را بر تولید و توسعه بگذارد اقتصاد کشور پویا وبیکاری به تدریج از جامعه رخت برمی بندد.

اقتصاد

در حقیقت از آنجایی که اهمیت به توسعه اقتصادی و رفاه عمومی یکی از وظایف اصلی دولت آینده است بنابراین تیم اقتصادی دولت یازدهم باید ابتدا بسترهای لازم را برای پویایی و پبشرفت اقتصاد کشور فراهم کند و بیشتر برنامه های خود را حول محور پویایی حوزه های درآمد زای اقتصادی با هدف کاهش وابستگی بودجه کشور، به درآمدهای نفتی به‌کارگیرد تا تهدیدها و نقشه دشمن که اکنون براقتصاد کشورمتمرکز شده نقش برآب شود.

البته نباید برخی عملکردها ی مثبت دولت فعلی مانند مسکن مهر، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را با وجود برخی مشکلات وآسیب هایی که به جای گذاشته است نادیده گرفت اما تیم اقتصادی دولت آینده باید با برنامه‌ریزی درست و چشم اندازاصولی، نکات مثبت دولت را تداوم بخشیده و بسیاری از اشتباهات را اصلاح کن نه اینکه باز هم دچار آزمون و خطاهایی شود که هزینه‌ای گزاف بر دوش مردم تحمیل کند. کاندیداهای فعلی باید درباره برنامه‌های اقتصادی مثل چگونگی ساماندهی بازار ارز و سیاست های پولی و بانکی، مهار تورم و نقدینگی، افزایش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و تامین نیاز مراکز تولید توضیح و برنامه مدونی ارائه کنند تا عیار آنها در همین ایام قبل از انتخابات مشخص شود و گرنه سخن گفتن و حرف زدن‌های بسیار و بدون محتوا برای آنهایی که اطلاعات کافی از اقتصاد هم ندارند کاری است آسان.

اسدالله خسروی

بخش اقتصاد تبیان