تبیان، دستیار زندگی
انسانی كه الهی نیندیشد، یا باید این درد را تحمّل كند و اقدام به كاری نكند و یا برای انجام هر كاری به یاری و كمک دیگران امید داشته باشد. چنین فردی كه امید به دیگران بسته و خود را بازنشسته و از كار و تلاش باز ایستاده می بیند، هم از این درد بی كاری رنج می بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشتیبانی قدرتمند، در حل مشکلات!!


كسی كه بر خدا توكّل دارد، كارهای خود را به او وامی گذارد و تنها بر قدرت او تكیه دارد. توكّل از حیث روانی، پشتیبان قدرتمندی برای انسان در حل مشكلات است...


توکل

«توكّل» از آموزه هایی است كه تأثیر شگرفی بر سلامت روان انسان دارد. توكّل به انسان جرئت اقدام و عمل می دهد و بازدارنده های رفتاری را از میان برمی دارد. قرآن می فرماید: آن گاه كه عزم كردی و تصمیم گرفتی، به خدا توكّل كن و كار خود را دنبال نما ( آل عمران: 169) و این اولا، مستلزم حركت و تلاش انسان است و ثانیاً، چون بر خدا اعتماد می كنیم كار را با اطمینان بیشتری انجام می دهیم. توكّل یعنی اینكه انسان همیشه به آنچه منطبق با حق است عمل كند، و در این راه به خدا اعتماد كند، كه خداوند پشتیبان كسانی است كه حامی و پشتیبان حق بوده اند. (مرتضى مطهّرى، مجموعه آثار، ج 3، ص 124)

یكی از عوامل اضطراب و نگرانی انسان كارهای مهم و سرنوشت ساز هستند. هنگامی كه شخص می خواهد به كار ویژه ای كه در زندگی اش جایگاه مهمی دارد، اقدام نماید، چون انجام آن ثمرات مثبتی در زندگی اش دارد و از سوی دیگر، انجام ندادنش ضرر قابل توجه ای دارد، در انجام آن، دچار شك و تردید و دچار دلهره و اضطراب می شود و تنیدگی زیادی بر روح و روان او عارض می گردد. در این مواقع، به دنبال یك تكیه گاه مورد اعتماد است تا او را در به انجام رساندن آن كار، یار و پشتیبان باشد. با گزینش پشتیبان به عنوان تكیه گاه، قلبش آرام می شود، نیرویی دو چندان پیدا می كند و از نگرانی خلاص می شود. و اینجاست که نقش تأثیر گذار توکل در سلامتی جسم و روح خودش را نشان می دهد.

حقیقت «توكّل» همان اعتماد قلبی به خدا در تمام كارها و صرف نظر از غیر خداست، و این با تحصیل اسباب منافات ندارد، مشروط بر اینكه اسباب را در سرنوشت خود اصل اساسی نشمرد.(عبداللّه شبّر، الاخلاق، ص 275)

همان گونه كه انسان معمولا در كارهای دنیوی برای خود وكیل برمی گزیند و بسیاری از كارهای خود را به او واگذار می نماید تا آثار و نتایج سودمندتری در پی داشته باشد، شایسته است بنده خدا نیز در همه امور زندگی به خدا تكیه كند و او را وكیل خود قرار دهد تا خواسته هایش بدون هیچ اضطراب و تشویش خاطر تأمین گردند. «توكّل بر خدا» به معنای اعتماد نمودن و تكیه بر خدا در همه امور است. كسی كه بر خدا توكّل دارد، كارهای خود را به او وامی گذارد و تنها بر قدرت او تكیه دارد. توكّل از حیث روانی، پشتیبان قدرتمندی برای انسان در حل مشكلات است(ام. رابین دیماتئو، روان شناسى سلامت، ترجمه محمّد كاویانى، ج 2، ص 756).

انسانی كه الهی نیندیشد، یا باید این درد را تحمّل كند و اقدام به كاری نكند و یا برای انجام هر كاری به یاری و كمک دیگران امید داشته باشد.چنین فردی كه امید به دیگران بسته و خود را بازنشسته و از كار و تلاش باز ایستاده می بیند، هم از این درد بی كاری رنج می برد و هم از اینكه باید چشمش به كمک دیگرانی باشد كه مانند خودش هستند، و این دردها و نگرانی ها به تدریج،او را به انزوا و كنارگیری از اجتماع و نیز كم رنگ شدن ارتباطات اجتماعی می كشانند و سلامت روانی فرد را از بین می برند

انسانی كه الهی نیندیشد، یا باید این درد را تحمّل كند و اقدام به كاری نكند و یا برای انجام هر كاری به یاری و كمک دیگران امید داشته باشد. چنین فردی كه امید به دیگران بسته و خود را بازنشسته و از كار و تلاش باز ایستاده می بیند، هم از این درد بی كاری رنج می برد و هم از اینكه باید چشمش به كمک دیگرانی باشد كه مانند خودش هستند، و این دردها و نگرانی ها به تدریج، او را به انزوا و كنارگیری از اجتماع و نیز كم رنگ شدن ارتباطات اجتماعی می كشانند و سلامت روانی فرد را از بین می برند و فرد افسرده و درمانده می شود.

از این رو، توكّل بر خدایی كه قادر و توانا بر انجام همه كارهاست، انسان را از تكیه به غیر خدا بی نیاز می دارد و انسان را به تلاش و توجه به توانایی های خدادادی خود امید می بخشد و اینجاست كه امید و چشمداشت به كمك دیگری بی معنا می شود.

در آیات و روایات به این مهم اشاره شده است آنجا كه خداوند می فرماید: «و توكَّل على الحىِّ الّذى لایموتُ» ترجمه: (فرقان: 58) «فتوكلّ على اللّهِ انَّك علىَ الحقِ المبین» ترجمه: (نمل: 79) «اَلَیس اللّهُ بكاف عَبَدهُ» ترجمه: (زمر: 36) «و اِن یمسَسكَ اللّهُ بضرٍّ فلا كاشفُ له الاّ هو...» ترجمه: (انعام: 17) «و مَن یتوكّل على اللّه فَهُو حَسبُه...» ترجمه: (طلاق:3) «قُل حَسبىَ اللّهُ علیه یتوكَّلُ المتوكلّون» ترجمه: (زمر: 38).

امام باقر(علیه السلام)مى فرماید: «مَن توكّلَ علىَ اللّه لا یغلبُ و مَن اعتصمَ باللّه لا یهزم» ترجمه: از امیر مومنان روایت شده كه فرمود: « اِنّ النبى(صلى الله علیه وآله)سأل ربّه فى لیلهِ المعراج، فقال: یا ربّ، اى الاعمالِ افضل؟ فقالَ اللّهُ عزّوجل: لیس شىءٌ عندى افضلُ مِن التوكّلِ علىّ و الرضى بما قسمتُ» ترجمه: (محمّد دیلمى، ارشادالقلوب، ج 1، باب 54، ص 199 / محمّدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 77، ص 21 / میرزا حسین نورى طبرسى، پیشین، ج 2، ص 288.)

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت جامع تبلیغ(ذی طوی )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.