تبیان، دستیار زندگی
شانزدهمین نشست ترویج کتابخوانی در کتابخانه‌ی مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری نشست ترویج کتابخوانی در کتابخانه‌ی کانون پرورش فکری
ترویج کتابخوانی

شانزدهمین نشست ترویج کتابخوانی در کتاب خانه ی مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

موضوع این نشست، رمان خوب برای کودکان و نوجوانان بود. فریدون عمو زاده خلیلی و حمید رضا شاه آبادی، مهمانان و سخنرانان این برنامه بودند.

پیش از این موضوع هایی مانند طنز، شعر، ‌اقتباس (ارایه‌ی ادبیات کهن)، تصویرگری، نوشتن خوب، ترجمه، نیازهای اجتماعی و علمی کودکان و نوجوانان، ویرایش و… در این سلسله نشست‌ها بررسی شده است.

در این نشست فریدون عموزاده خلیلی، ملاک های یک رمان خوب را گذشته از بحث های آکادمیک و بر اساس تجربیات کاربردی خود را از سه منظر بیان کرد:

رمانی که به درستی بر اساس ویژگی های شخصیتی یک کودک و نوجوان نوشته شده باشد؛ یعنی رمانی که در آن مسائل تعلیم و تربیتی، شناخت شناسی و روان شناسی به درستی رعایت شده باشد.

بررسی کتاب هایی که از سوی نوجوانان مورد استقبال قرار گرفته اند؛ مانند هکل بری فین، هری پاتر، شازده کوچولو، مانو لیتو، جونی بی جونز و… در این بخش می توان با بررسی محتویات کتاب به ویژگی های خوب یک کتاب رسید.

از نظر منتقدان و نظریه پردازان یک اثر را ارزیابی کرد. منتقدان معیار های خاصی برای بررسی یک کتاب دارند. به طور مثال شخصیت پردازی، موضوع، مضمون اصلی و…. که تعریف خاصی دارد.

وی هم چنین گفت: ممکن است کتابی از دید ما ایده‌ال نباشد؛ ولی از نظر نوجوانان مطلوب و خواندنی به نظر برسد. اندیشه ی کتاب، پیام کتاب، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های کتاب برای مخاطب کودک و نوجوان باید جذاب باشد.

مسلماً‌ داستان هایی که همه ی ابعاد زندگی نوجوان را در نظر دارد و ماجراجویانه و پر حادثه است، از سوی نوجوانان با اقبال رو به رو می شود. برای نوشتن یک رمان خوب باید لحن کتاب، شخصیت رمان و زندگی آنان را در نظر گرفت.

لحن، رمز ما برای ورود به دنیای بچه‌هاست. فرم‌ها و ساختارهایی که برای رمان در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند زیر مجموعه گسترده ی لحن باشد. لحنی که نوجوانان را جذب می‌کند، زبان امروزی و زبان متناسب با زبان بچه‌هاست. لحن خوب رمان، باعث ترویج خواندن می‌شود و مخاطب از خواندن آن لذت می‌برد بنابراین با لحن مناسب و شخصیت پردازی صحیح، می توان به دریچه دنیای مخاطب وارد شود.

حمیدرضا شاه آبادی گفت، رمان یک نوع ادبی مدرن است که اندیشه محور است و این تمایز بزرگی بین رمان و انواع دیگر ادبی است.

برای نوشتن رمان باید مخاطب آن را در نظر گرفت و همه‌ی ویژگی‌های آن را مد نظر داشت. در نظر گرفتن ذهن مخاطب در خلق اثر ادبی بسیار مهم است. در رمانی که برای نوجوانان نوشته می‌شود، باید ویژگی‌ها و توانایی‌های ذهنی آنان را مد نظر قرار داد.

هم چنین مدیر پروژه ی رمان نوجوان امروز، یک رمان خوب را این گونه تعریف کرد:

به ژانر خود وفادار باشد.

برای مخاطب لذت بخش باشد و پاسخ گوی سلیقه های متفاوت او باشد.

با توجه به تغییر و تحولات جسمی در نوجوانان، به درستی به موضوع عشق بپردازد.

به نوجوان کمک کند با تلخی ها و شیرینی های دنیای بزرگ سالی، بدون رهایی از دوران شیرین کودکی وارد شود.

ذهنیت نوجوان ایران امروز را بشناسد.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: هدهد

مطالب مرتبط:

هدیه روز کتاب و کتابخوانی

نمایشگاه سالانه‌ی لیدیسه

هشت کتاب کانونی، در فهرست لاک‌پشت پرنده

ده جایزه برای کودکان و نوجوانان نقاش ایرانی

جشنواره هفته ملی و روز جهانی کودک

نامزدهای دریافت جایزه آسترید لینگرن سال 2013 معرفی شدند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.