تبیان، دستیار زندگی
«اگر احساس تکلیف کنم کاندیدا می شوم» سال ها است که در ایران هر کسی می خواهد برای تصاحب مناصب انتخابات خود را در معرض آرای مردم قرار دهد شبیه به چنین جمله ای را بیان می کند و در هر دوره انتخابات هم شاهد افزایش این شیوه تبلیغاتی برای انتخابات های مختلف توسط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا این روزها خیلی‌ها احساس تکلیف می‌کنند؟


«اگر احساس تکلیف کنم کاندیدا می شوم» سال ها است که در ایران هر کسی می خواهد برای تصاحب مناصب انتخابات خود را در معرض آرای مردم قرار دهد شبیه به چنین جمله ای را بیان می کند و در هر دوره انتخابات هم شاهد افزایش این شیوه تبلیغاتی برای انتخابات های مختلف توسط افراد گوناگون بوده ایم.

شاید در میان تمامی نمایندگان مجلس و پست های اجرایی نتوان فردی را یافت که بدون طرح چنین داعیه ای پا به عرصه رقابت در انتخابات گذاشته باشد. حتی تکراری و کلیشه ای بودن این شعار باعث نشده کسانی که قصد کاندیداتوری دارند تجدید نظری در روش ها داشته باشند و از شیوه های تبلیغاتی و ژست های دیگری هم بهره گیری کنند.

انتخابات

معیاری برای کاندیداتوری...

احساس تکلیف برای برخی از آنهایی که دوست دارند رئیس جمهور شوند، احتمالا تنها معیارشان برای کاندیداتوری شان است.

برخی گویا در این میان ظاهرا برای تواناهایی های خود، تناسب شرایط کشور با توانایی هایشان و از همه مهم تر برنامه و استراتژی، کمترین اهمیت و ضرورتی قائل نیستند. این ضایعه‌ ای است که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا حدی به چشم می خورد که یکی از کسانی که کاندیداتوری خود را اعلام کرده است علنا می گوید«هیچ برنامه و تیمی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم! و حضورم در این عرصه تنها برای خلق حماسه سیاسی است.»

این معضل گریبانگیر سیاست ایران در انتخابات های مختلف بوده که همه گروه های سیاسی اصولگرایان و اصلاح طلبان به نوعی به آن مبتلا بوده اند اما در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این ابتلا بیشتر شده و ما شاهد خیزش نهضت کاندیداتوری در این عرصه انتخابات  هستیم!

گسترش دایره «احساس تکلیف» از وزارتخانه ها تا نمایندگی مجلس

در حالی که حدود 2 ماه تا زمان انتخابات 92 باقی مانده است اما هر روز شاهد این هستیم که یکی از سیاسیون پرچم _احساس تکلیف_ خود را علم می کند و یا اینکه به اظهار نظری مبنی بر اینکه اگر چنین و چنان شود و احساس تکلیف کنم حتما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می شوم، اکتفا می کند.

همانطور که اشاره شد این عارضه‌یی است که در همه انتخابات های گذشته شاهدش بوده ایم اما این بار محدوده آن نسبت به قبل گسترش بسیار قابل توجهی داشته تا جایی که می توان گفت دیگر برای اینکه کسی احساس تکلیف کند محدودیتی نمانده و هر کسی حتی اگر کمترین تجربه ای هم در کار اجرایی نداشته -احساس تکلیف- برای رئیس جمهور شدن به وی دست می دهد.

احساس تکیلفی که ظاهرا در پیوند با شرع است و به بیان دیگر کسانی که خود را مکلف به کاندیداتوری می دانند در واقع معتقدند که به لحاظ شرعی این امر بر آنها واجب است که در انتخابات کاندیدا شوند.

واجب کفایی یا واجب عینی؟

علی الظاهر نوع وجوب این مساله هم از جنس واجب کفایی نیست بلکه واجب عینی است چرا که واجب کفایی در موردی است که یک تکلیف بر گروهی از مسلمانان- یا همه آنها- هست ولی اگر کسی به آن واجب عمل کرد، تکلیف از دیگران ساقط می شود. اما درباره واجب عینی مساله متفاوت است و مسائلی که از این دسته واجبات هستند درست مانند نماز بر هر مسلمانی واجب است به همین دلیل است که می بینیم دایره گسترش احساس تکلیف ها از سیاسیون کهنه کار کشور تا نمایندگان تازه کار مجلس را در بر گرفته است و حضور هیچ یک از آنها باعث نشده که تکلیف از دیگران ساقط شود. برای همین است که همه آنها یا تاکنون احساس تکلیف خود را اعلام کرده اند یا از احتمال اینکه در آینده نزدیک به چنین احساسی برسند خبر داده اند.

برخی گویا در این میان ظاهرا برای تواناهایی های خود، تناسب شرایط کشور با توانایی هایشان و از همه مهم تر برنامه و استراتژی، کمترین اهمیت و ضرورتی قائل نیستند. این ضایعه‌ ای است که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا حدی به چشم می خورد که یکی از کسانی که کاندیداتوری خود را اعلام کرده است علنا می گوید«هیچ برنامه و تیمی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم! و حضورم در این عرصه تنها برای خلق حماسه سیاسی است.»

خیزش نهضت کاندیداتوری برای کرسی ریاست جمهوری!

تا کنون تب داغ کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، به بهارستان هم سرایت کرده و  چهره هایی که تا کنون نام برخی از آنها هم کمتر شنیده شده اعلام کاندیداتوری کرده اند و البته به روال سایر کاندیداها، «احساس تکلیف» و « درخواست های مردمی» را دلیل حضور خود بیان کرده اند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با کنایه به خیل عظیم احساس تکلیف های انتخاباتی، در این خصوص عنوان کرد: در روزهای پایانی سال 91 شاهد خیزش نهضت کاندیداتوری در کشور هستیم که این اتفاق نشانه‌ای از سازمان نیافتن انگیزه‌ها در کشور ماست و به خوبی خلاء احزاب قوی را نشان می‌دهد.

در هفته های اخیر خبرهایی مبنی بر سرازیر شدن دعوت های مردمی از ارسلان فتحی پور نماینده مردم کلیبر و خداآفرین و هوراند در برخی رسانه ها منتشر شد نماینده مردم رباط کریم در مجلس نیز بر آن تاکید کرد، در همین زمینه خبرهایی هم از تلاش برای اعلام کاندیداتوری مسعود پزشکیان منتشر شد.

وزیر بهداشت و درمان دولت اصلاحات نیز در آخرین اظهار نظر خود در این باره، گفته است: « از من دعوت هایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته اما هنوز در این رابطه تصمیم نگرفته ام.»

اما جالب تر از کاندیداتوری این چهره ها، اعلام آمادگی نمایندگان مردم بیجار، نماینده مردم آستارا و نماینده مردم آران و بیدگل برای کاندیداتوری در انتخابات است؛ سه چهره ای که هفتم خردادماه امسال، سابقه فعالیت شان به عنوان نماینده مجلس به یک سال خواهد رسید.

انتخابات

اینکه در نهایت، کدام یک از بهارستان نشینان به عرصه رقابت برای ورود به پاستور وارد خواهد شد، مساله‌ای است که سرانجامش بعد از ثبت نام توسط شورای نگهبان مشخص می شود.

"اما در این بین شاهدیم که شخصیت هایی سودای کاندیداتوری در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را در سر دارند که برخی از آن ها پیش از این عهده دار همین مسولیت بوده اند و یا طعم چنین رقابتی را چشیده و هم چنان سودای آن را در دل دارند."

_ هاشمی رفسنجانی سیاستمدار کهنه کار 78 ساله چندی پیش در دیدار خود با جمعی از اصحاب رسانه چنین عنوان کرد که "اگر مطمئن شوم  کسی غیر از من نمی‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد، لحظه‌ای تردید نمی‌کنم و وارد عرصه انتخابات می شوم." پیرامون همین موضع بود که فرزند آیت الله هاشمی در واکنش به زمزمه های کاندیاتوری پدر چنین گفت: خانواده به اندازه پدر -احساس تکلیف- نمی کنند.

_ محسن رضایی پس از دو دوره شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در این دوره از انتخابات هم عزم جزم کرده تا به رقابت با سایر کاندیداها بپردازد چندی پیش در جمع مردم دیواندره در مسجد جامع این شهر اظهار داشت: چندین‌بار از بنده خواسته‌اند تا اینکه کاندیداتوری خود را در تهران و با حضور رسانه‌ها اعلام کنم و اکنون در این شهر اعلام می‌کنم که در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهم داشت. رضایی همچنین وعده یارانه سبز را به مردم داده است و در این باره گفته است: در آینده در خصوص یارانه سبز بیشتر توضیح می دهم.

_ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی روحانی 53 ساله کرمانی تبار نیز در نشست با دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان گفته است: 33 سال به‌ طور پیوسته در حوزه‌های سخت و متناوب کشور اشتغال داشتم و در برابر تجارب نسبی و شناسایی تجربیات زوایایی را می‌شناسم که کمتر کسی مطلع است، لذا برای حضور در انتخابات _احساس تکلیف_ می‌کنم.

_ محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه چهارمین همایش سالانه دیوان محاسبات کشور در خصوص مطرح شدن کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفته است: در جمع جامعه روحانیت مبارز، دانشگاهیان و نهادهای علمی و مجامع روحانی، حوزه علمیه و در جمع‌های ایثارگران و آزادگان مذاکراتی با اینجانب انجام شده و تقاضاهایی از دیرباز بوده است، اما نگاه بنده این است که این امر در صورتی می‌تواند درست باشد که انسان به یک -تکلیف قطعی- برسد و اگر چنین شرایطی اتفاق بیفتد، شاید در این عرصه در کنار دیگر برادران بزرگوار که از ظرفیت‌های خوبی برخوردارند برای حضور در این عرصه انجام وظیفه‌ای داشته باشم.

"اما در این بین شاهدیم که شخصیت هایی سودای کاندیداتوری در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را در سر دارند که برخی از آن ها پیش از این عهده دار همین مسولیت بوده اند و یا طعم چنین رقابتی را چشیده و هم چنان سودای آن را در دل دارند."

_ محمدرضا باهنر نیز ماه گذشته در استان خراسان رضوی رسما اعلام کاندیداتوری کرد، در همایش سراسری جبهه پیروان که در همین هفته برگزار شد اظهار داشت: بنده به طور رسمی اعلام کاندیداتوری کرده‌ام و در حال انجام برنامه ریزی‌های حضور در انتخابات ریاست جمهوری هستم.

_ سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی دولت میرحسین موسوی ، هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد در دولت نهم یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری است. او در اولین نشست خبری خود در سال 92 گفت: حضور قطعی خود را در انتخابات آینده اعلام می‌کنم و تا روز انتخابات در صحنه حاضر خواهم بود و خود را در معرض انتخاب و رای ملت عزیز ایران اسلامی قرار می‌دهم.

_ منوچهر متکی وزیر امور خارجه دولت محمود احمدی نژاد که مدت ها در خصوص آمدن و نیامدن به عرصه انتخابات اظهارنظر می کرد در اولین نشست خبری خود در خصوص ورود به عرصه انتخابات گفت: بیش از یک سال است که در حال تصمیم‌گیری هستم. او همچنین در نامه ای خطاب به خانواده های ایرانی که از طریق رسانه ها منتشر شد رسماٌ کاندیداتوری خود را در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد .

_ یحیی آل اسحاق عضو حزب موتلفه اسلامی است که با پیشنهاد این حزب به عنوان یکی از گزینه های جبهه پیروان خط امام برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده است. او شعار انتخاباتی خود را "اخلاق، اقتصاد و مردم" معرفی کرده است و در خصوص کناره گیری خود اینچنین گفته است: من نه فقط در بین ائتلاف اکثریت اصولگرایان بلکه در بین سایر ائتلاف‌ها نیز به شرطی که فرد اصلح تر نسبت به من وجود داشته باشد، کناره‌گیری خواهم کرد.

_ مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو فراکسیون خط امام در مجلس هشتم که از آن به عنوان کاندیدای حزب مردم سالاری نام می برند، وعده ایجاد رابطه با آمریکا را با رضایت مقام معظم رهبری در دستور کار قرار داده است و در این باره گفته است «ظرف مدت 6 ماه رابطه ایران و آمریکا را برقرار خواهم کرد»

_ علی فلاحیان یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی که پس از محمدی ری‎شهری دومین وزیر اطلاعات کشورمان بوده است چندی پیش نام عنوان کرده بود که درخواست‎ها برای کاندیداتوری وی به حد نصاب رسیده است و به همین دلیل وی کاندیدای ریاست‎جمهوری خواهد شد!

انتخابات

_ محمد شریعتمداری چهره اقتصادی دولت اصلاحات نیز عزم خود را برای رسیدن به پاستور جزم کرده است او در خصوص رقابت های انتخابات 92 می گوید: رقیب من در انتخابات کاندیدای دولت است و اگر با نامزد دولت به مرحله دوم بروم پیروز انتخابات هستم.

_ محمد رضا عارف نیز از جمله کاندیدای های مطرح شده در جبهه اصلاح طلبان است که چندی قبل عنوان کرد: اگر حضور من تنها ده درصد در حضور پرشکوه مردم تأثیرگذار باشد، در انتخابات شرکت خواهم کرد.

_ حسن روحانی نیز یکی دیگز از گزینه های انتخاباتی اصلاح طلبان است که اولین میتینگ انتخاباتی خود را در پنجشنبه در تالار آدینه برگزار کرد و رسما کاندیداتوری خود را اعلام کرد. او که تدارک مفصلی برای این میتینگ انتخاباتی دیده بود در جمع هواداران و تیم انتخاباتی خود پیرامون نام دولت خود اظهار داشت: دولت من دولت تدبیر و امید خواهد بود و منشور حقوقی شهروندی را تدوین خواهم کرد.

_ در این بین باید به کاندیدای احتمالی دولت نیز اشاره کرد که در انتخابات ریاست جمهوری 92 نقش مهمی را خواهد داشت. اسفندیار رحیم مشایی، علی نیکزاد، ثمره هاشمی و الهام از جمله افرادی اند که در گمانه‌زنی‌های رسانه ای به عنوان گزینه های انتخاباتی دولت مطرح می‌شوند.

حال باید دید تا روز ثبت نام های نهایی کاندیداهای ریاست جمهوری آیا شخص دیگری به فهرست طویل کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم خواهد پیوست یا با همین فهرست به عرصه رقابت های انتخاباتی خواهیم رفت.

بخش سیاست تبیان

منبع : مشرق