تبیان، دستیار زندگی
چند روز از زلزله شهرستان دشتی می‌گذرد و در این مدت اتفاقات بسیاری در این منطقه روی داده است، با پایان عملیات امداد و نجات بسیاری از مجروحان مداوا شده‌اند و برخی هنوز تحت درمان هستند، متوفیان خاکسپاری شده‌اند و تلاش‌ها برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده آغاز شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور چهره‌های ورزشی و هنری در میان زلزله زدگان


چند روز از زلزله شهرستان دشتی می‌گذرد و در این مدت اتفاقات بسیاری در این منطقه روی داده است، با پایان عملیات امداد و نجات بسیاری از مجروحان مداوا شده‌اند و برخی هنوز تحت درمان هستند، متوفیان خاکسپاری شده‌اند و تلاش‌ها برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده آغاز شده است.

هر چند وقوع زمین لرزه شدید در شهرستان دشتی همه ایرانیان را تحت تاثیر قرار داد ولی در استان بوشهر این تاثیرات به گونه‌ای است که در هیچ زمانی در هیچ خانواده و محفلی، در هیچ مجلس و نشست رسمی و اداری نیست که صحبت از این زمین لرزه نباشد.

زلزله بوشهر

همه مسئولان استان بوشهر از استاندار و نماینده ولی فقیه در استان گرفته تا معاونان استاندار و مدیران کل و فرمانداران و بخشداران و شهرداران و کارمندان همه ادارات، برای کمک به زلزله‌زدگان دشتی بسیج شده‌اند و اغلب فعالیت‌های ادارات استان بوشهر نیز یا در مناطق زلزله‌زده انجام شده و یا مربوط به این مناطق بوده است.

نشست‌های متعدد ستادهای بحران استان بوشهر در این چند روز اخیر برگزار شده است و مهمترین مصوبات آن رسیدگی هر چه بیشتر و تسریع در این رسیدگی‌ها بوده است.

لزوم مدیریت بهینه در توزیع امکانات و تجهیزات در مناطق زلزله‌زده

مسئولان به صورت مستقیم در مناطق زلزله زده حضور دارند و شخصا بر توزیع امکانات در این منطقه نظارت می‌کنند ولی با توجه به اجرای سرعتی کارها و گستره وسیع منطقه، کاستی هایی نیز گاها مشاهده می‌شود که مدیریت بهینه و نظارت بیشتر می‌تواند باعث توزیع عادلانه‌تر امکانات و تجهیزات شود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در این زمینه گفت: عملکرد مطلوب در توزیع اقلام مورد نیاز در مناطق زلزله زده نیازمند توزیع مناسب، صحیح و سریع به همه مناطق است به طوری که تمرکز روی یک منطقه نباشند و همه مناطقی که آسیب دیده با اولویت‌بندی‌های خاص مورد توجه قرار بگیرند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که امروز به مناطق زلزله‌زده آمده بود گفت: امکانات و کمک های خوبی به این مناطق ارسال شده اما به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و به رغم زحمات زیادی که مردم و مسئولان در این چند روز پس از وقوع زلزله کشیدند هنوز کمبودهایی احساس می شود.

سلیمان عباسی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت: علی‌رغم تأمین آب آشامیدنی، بازگشایی راه‌ها، حل مشکل قطعی برق، توزیع پتو و مواد غذائی میان مردم و استقرار نانوائی‌های سیار، اما برخی مردم از توزیع ناعادلانه شکایت داشتند.

مقرر شد 20 دستگاه مدرسه پیش ساخته در اختیار آموزش و پرورش بوشهر قرار گیرد تا دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش قرار گیرند ضمن اینکه برخی دانش‌آموزان نیز در نوبت عصر مدارس سالم ساماندهی خواهند شد

حضور چهره‌های مختلف سیاسی و ورزشی و هنری در بین زلزله‌زدگان

محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح جمعه به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی وارد استان بوشهر شد و پس از استقبال از سوی استاندار بوشهر راهی مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی شد و با مردم مناطق زلزله زده دیدار و گفتگو کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بررسی وضعیت ارتباطی و مخابراتی مناطق زلزله‌زده پرداخت و دستورات لازم برای بهبود وضعیت مخابراتی و ارتباطی در این منطقه را صادر کرد.

آرش میر اسماعیلی به نمایندگی از جامعه جودو برای ابراز همدردی با مردم زلزله زده بوشهر در جمع حادثه دیدگان حاضر شد.آرش میر اسماعیلی، نایب رئیس فدراسیون جودو با حضور در مناطق زلزله زده بوشهر از نزدیک با خانواده های حادثه دیده ابراز همدردی کرد.

همچنین میر اساعیلی  به همراه برخی جودوکاران و مربیان با حضور در سازمان انتقال خون برای کمک به حادثه دیدگان نسبت به اهدای خون اقدام کردند.

زلزله بوشهر

حمید استیلی ملی‌پوش سابق کشورمان و یکی از مسئولان باشگاه پرسپولیس چند روز قبل در مناطق زلزله‌زده حضور یافت و ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان خواستار تسریع در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان شد.

همچنین عبدالله کرمی بازیکن فولاد خوزستان، مسعود نظرزاده بازیکن بوشهری تیم فوتبال مس کرمان، باشگاه مس کرمان، مجید کنگانی مدیرعامل سابق باشگاه شاهین بوشهر از لیگ‌برتری‌هایی بودند که به نوعی کمک‌های خود را به زلزله‌زدگان دشتی ارسال کردند.

مجید کنگانی جمعه  با حضور در مناطق زلزله‌زده نسبت به توزیع اقلام مورد نیاز از جمله پتو بین زلزله‌زدگان اقدام کرد.

گفته می‌شود در روزهای آینده هم تعداد دیگری از فوتبالیست‌ها و مربیان لیگ برتری کمک‌های خود را به زلزله‌زدگان دشتی ارسال خواهند کرد.

آخرین وضعیت مجروحان زلزله در بیمارستان‌های بوشهر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آخرین وضعیت مجروحان و مصدومان زلزله شهرستان دشتی را تشریح کرد.علیرضا رئیسی اظهار داشت: از مجموع 152 مصدومی که در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بستری شدند 95 عمل جراحی انجام شد که عمده این جراحی‌ها به دلیل شکستگی بود.

وی با بیان اینکه هیچکدام از مجروحان در بییمارستان فوت نشده‌اند، گفت: امروز نیز هشت مصدوم دیگر جراحی شدند و شش بیمار دیگر نیز نیاز به جراحی دارند که البته برای این جراحی‌ها اقداماتی باید از قبل انجام دهیم. سه مصدوم ناشی از زلزله نیر در آی سی یو بودند که وضعیت یک نفر آن‌ها خوب شده و دو نفر دیگر وضعیت بدی  داشتند اما خوشبختانه در آخرین لحظات از وضعیت بحرانی خارج شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: 58 مصدوم هم در بیمارستان سلمان فارسی بوشهر بستری شدند که عمده آن‌ها مرخص شده و هم اکنون 12 بیمار در حال مداوا هستند.

از مجموع 152 مصدومی که در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر بستری شدند 95 عمل جراحی انجام شد که عمده این جراحی‌ها به دلیل شکستگی بود

مدارس بازگشایی شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه سه دانش‌آموز در زلزله اخیر این استان در خارج از فضای مدرسه فوت کرده‌اند، گفت: 64 کلاس درس در قالب 15 مدرسه در مناطق زلزله‌زده استان بوشهر وجود دارند که در بخش شنبه و تسوج مجموعاً 731 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند.

رضایی اضافه کرد: مجموعاً 4 مدرسه در مناطق زلزله‌زده قابل استفاده نیستند که 2 مدرسه تخریب شده و 2 مدرسه نیز آسیب جدی دیدند.

وی افزود: مقرر شد 20 دستگاه مدرسه پیش ساخته در اختیار آموزش و پرورش بوشهر قرار گیرد تا دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش قرار گیرند ضمن اینکه برخی دانش‌آموزان نیز در نوبت عصر مدارس سالم ساماندهی خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر افزود: بعضی خانواده‌ها دغدغه حضور فرزندشان در مدارس را دارند و شرایط روحی مناسبی برای حضور دانش‌آموزان نیست اما مقدمات کار فراهم می‌شود تا دانش‌آموزان به تحصیل بپردازند.

و شهرستان دشتی همچنان می‌لرزد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :مهر نیوز