تبیان، دستیار زندگی
افتتاح شد كنگره جهانی بزرگداشت یكصدمین سال تولید سیدمحمدحسین شهریار با حضور بیش از پنجاه محقق از كشورهای مختلف جهان و با قرائت پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز در تالار وحدت افتتاح شد. در ابتدای این مراسم علی‌اصغر شع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كنگره جهانی بزرگداشت محمدحسین شهریار افتتاح شد

كنگره جهانی بزرگداشت یكصدمین سال تولید سیدمحمدحسین شهریار با حضور بیش از پنجاه محقق از كشورهای مختلف جهان و با قرائت پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز در تالار وحدت افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم علی‌اصغر شعر دوست دبیركل همایش‌های بین‌المللی بزرگداشت شهریار به قرائت پیام محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در بخشی از این پیام آمده است: تاریخ ایران اسلامی نه تنها تاریخ شهادت كه تاریخ علم و فضیلت است و نام شاعران بزرگی را در خود دارد كه مرزهای زمان و مكان را در هم شكسته و جاودانه شده‌اند.

رئیس جمهوری در این پیام افزوده است: در سال متبرك به نام پیامبر اعظم (ص) ایران و ایرانی قدرشناسانه یكصدمین سال تولد شهریار را بزرگ می‌دارد، آن شاعری كه با مدد گرفتن از احادیث نه تنها در تاریخ ادبیات فارسی و تركی جاودانه است بلكه روز به روز در دل‌های مردم جهان بیش‌تر جای می‌گیرد.

«شعردوست» سپس به ارائه گزارشی از این كنگره پرداخت. وی اظهار داشت: این كنگره در دو شهر تهران و تبریز برگزار می‌شود كه در حاشیه آن نمایشگاه‌هایی از آثار و دست‌نوشته‌های شهریار به نمایش در خواهد آمد.

دبیر این كنگره ادامه داد: شركت كنندگان این كنگره فردا به حضور مقام معظم رهبری شرفیاب می‌شوند.

وی در پایان گفت: برنامه‌های بزرگداشت شهریار فقط به این كنگره ختم نمی‌شود و به مدت یك سال در سراسر ایران ادامه خواهد داشت.

سپس گروه موسیقی «عاشقی دالقا» به سرپرستی چنگیز مهری‌پور به اجرای موسیقی و خواندن اشعار «حیدر بابا»ی شهریار پرداختند. همچنین «گلنظر گلدی» نماینده مجلس تاجیكستان و شاعر این كشور درباره ورود اشعار شهریار به تاجیكستان به سخنرانی پرداخت. پس از او، «سلمان ابراهیم‌اف» وزیر فرهنگ نخجوان درباره اهمیت اشعار شهریار سخنرانی كرد. سپس شكری - رئیس فرهنگستان زبان تركی كشور تركیه- درباره شهریار و اهمیت شاعری او به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: در بسیاری از كشورها از جمله تركیه شاعران براساس شعرهای شهریار، شعر می‌گویند كه این نشان از محبوبیت این شاعر در جهان دارد.

شكری ادامه داد: شعرهای شهریار كه به زبان‌های فارسی و آذری سروده شده در بسیاری از كشورها ترجمه شده است. این اشعار به لحاظ فرهنگی اشتراك فرهنگی ایران و تركیه به شمار می‌آیند.

در پایان این همایش اسفندیار رحیم مشائی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: هرگاه شایستگی انسان به عنوان خلیفه خدا آشكار می‌شود، دل‌ها به هم نزدیك می‌شود و جان‌ها به هم می‌پیوندد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: شهریار اگر جاودانه است به این دلیل است كه از دست خدا حیات جاودانه نوشیده است او این حیات را مدیون انسان‌ها نیست. بلكه انسان‌ها به او محتاج هستند. امروز نه نكوداشت یك نفر بلكه امروز تجلیل از تاریخ و انسانیت و آدمیت است. امروز روز بزرگداشت فردوسی حافظ سعدی و رودكی نظامی خاقانی است امروز یك تاریخ و یك جریان متحد و پیوسته را گرامی می‌داریم.

وی در پایان گفت: امروز روز بزرگداشت حماسه است. امروز روز بسیجیان و رزمندگان و شهیدان است. امروز روز عزت امامی است كه راهی را برای مردم كشوری گشود كه شهریار به آن افتخار می‌كند. شهریار چهارصد شعر درباره انقلاب دارد. امروز روز تكریم مردم آذربایجان است.


لینک :

استاد سید محمد حسین شهریار

سالروز درگذشت استاد محمد حسین شهریار

تاملی در مباحث عرفانی در شعر شهریار

به مناسبت روز ملی شعر و بزرگداشت استاد محمد شهریار

بزرگداشت شهریار در روز شعر