تبیان، دستیار زندگی
در ششمین روز از سال جدید، خبر تشکیل ائتلافی جدید منتشر شد که تشکیل دهندگان و اعضای آن، نامش را «ائتلاف اکثریت اصولگرایان» گذاشتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا«ائتلاف اكثریت»،اكثر اصولگرایان را جذب خواهد كرد؟


در ششمین روز از سال جدید، خبر تشکیل  ائتلافی جدید منتشر شد که تشکیل دهندگان و اعضای آن، نامش را «ائتلاف اکثریت اصولگرایان» گذاشتند.

ائتلاف اکثریت اصولگرایان شامل دو عضو جامعه روحانیت مبارز و سه کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری است که جبهه خط امام و رهبری نیز خود متشکل از پانزده تشکل اصولگراست.

ابوترابی و ال اسحاق و محسنی و باهنر

یحیی آل اسحاق، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ابوترابی فرد، محمدرضا باهنر، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی و منوچهر متکی، اعضای این ائتلاف هستند.

در جلسه ای که به تشکیل این ائتلاف منجر شد، حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین موسی پور - معاون پیشین وزارت کشور و استاندار پیشین قم - نیز به عنوان دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان انتخاب شد.

این ائتلاف بر اساس ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان که توسط جامعه روحانیت مبارز با هماهنگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تهیه شده، تشکیل شده است.

بر اساس توافق اعضای این ائتلاف مقرر شد تا نیمه اردیبهشت ماه نظر واحد ائتلاف اکثریت اصولگرایان برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود.

تشکیل دهندگان این ائتلاف مدعی هستند که قصد تشکیل یک ائتلاف حداکثری در بین اصولگرایان را دارند تا بدین ترتیب بتوانند وحدت در بین نیروهای این طیف سیاسی بوجود آورند.

در همین راستا، در بخشی از بیانیه اعلام موجودیت این ائتلاف سیاسی آمده است: وحدت، یکی از نخستین مطالبات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از نخستین روزهای نهضت بوده است که همواره از سوی خلف بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. تواتر توصیه به وحدت به صورت عام و نیز انتظار وحدت کسانی که به اصول انقلاب اسلامی بیش از دیگران وفادارند، به صورت خاص، از سوی امامت امت سبب گشته است این اصل مهم به یکی از پایه‌های اصولگرایی تبدیل گردد و همین وحدت سبب اعتماد ملت ایران و بازگشت اصولگرایی به سپهر سیاست ایران پس از مقاطع حکمرانی کسانی که تمایلشان به اصول انقلابی کمرنگ تر بود، گردد.

یحیی آل اسحاق، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ابوترابی فرد، محمدرضا باهنر، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی و منوچهر متکی، اعضای این ائتلاف هستند

اعضای ائتلاف اکثریت اصولگرایان در بیانیه خود، ضمن دعوت از دیگر اصولگرایان برای پیوستن به این ائتلاف آورده اند: بخش عمده تشکل‌های اصولگرا در ائتلاف با یکدیگر برای ترسیم آینده‌ای روشن فراروی ایران اسلامی و تلاش برای رساندن آن به اهداف مقرر در چشم انداز 1404 گرد هم آمده و بر اساس 4 اصل التزام به اسلام ناب محمدی بر اساس ترسیم ولی فقیه، التزام به خط امام و قانون اساسی و نیز میثاق بر اجرای فرامین رهبری از همه اصولگرایان دعوت می نمایند به این پیمان که "ائتلاف اکثریت اصولگرایان" است، بپیوندند. در این جمع تا کنون 5 نامزد انتخابات ریاست جمهوری که مورد حمایت تشکل‌های متعدد اصولگرا بوده اند؛ آقایان دکتر آل اسحاق، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی، مهندس باهنر، حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی و متکی گرد هم آمده و میثاق بسته اند به خرد جمعی اصولگرایان و ساز و کار مورد تفاهم این ائتلاف پایبند بوده و در مسابقه خدمت به نظر واحد دست یابند و از این رو ائتلاف اکثریت اصولگرایان از سایر کسانی که با دارا بودن صلاحیت های لازم برای مسئولیت ریاست جمهوری قصد نامزدی انتخابات 1392 دارند و به گفتمان اصولگرایی پایبندند نیز دعوت به همراهی در این ائتلاف می نماید.

طی یکی دو روز اخیر نیز صحبت هایی مبنی بر احتمال افزایش تعداد اعضای این ائتلاف به گوش می رسد و در همین راستا نیز سخنگوی جبهه پیروان تاکید کرده است که اگر نظر روحانیت جلب شود ممکن است طی فرآیندی، پنج نفر ائتلاف اکثریت اصولگرایان به 8 یا 9 نفر افزایش یابند تا از این طریق تصمیم گیری برای اصولگرایان راحت تر شود.

سجادی

کمال الدین سجادی همچنین خاطرنشان کرده است: اعضای این ائتلاف تاکید دارند که درِ این ائتلاف برای ورود کسانی که ویژگی کاندیدا شدن داشته باشند و در عین حال اصولگرا محسوب شوند، باز است و از همین رو احتمال افزایش تعداد اعضای ائتلاف اکثریت از میان کاندیداهای مطرح وجود دارد به ویژه اینکه اگر جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بخواهند اقداماتی را انجام دهند ممکن است افراد دیگری نیز به این ائتلاف بپیوندند.

یکی از نکات قابل تامل این است که این ائتلاف زمانی تشکیل شده که بخشی از اصولگرایان به سمت ائتلاف دیگری تمایل نسبی پیدا کرده اند؛ ائتلافی که به نام «ائتلاف 1+2» و «ائتلاف سه گانه اصولگرایان» شناخته می شد و چند روزی است که تلاش دارد خود را به نام «ائتلاف پیشرفت» صدا کند!

ائتلاف 1+2 موسوم به ائتلاف پیشرفت، متشكل از ولایتی، قالیباف و حدادعادل، مدعی است كه اكثریت آراء مردم را ازآن خود دارد و تنها كافیست بین ان سه، یكی كاندیدا شود و دو نفر دیگر از او حمایت كنند. آنها همچنین مدعی هستند كه در این ائتلاف برای ورود دیگران هم باز است، كما اینكه شاید تغییر نام آن از «سه نفره» به «پیشرفت» نیز به همین خاطر باشد.

در چنین شرایطی است كه ائتلاف اكثریت اصولگرایان تشكیل شده و اعلام كرده است به دنبال یك ائتلاف و وحدت حداكثری در بین اصولگرایان است.

شاید اعضا و حامیان ائتلاف اكثریت توقع داشته باشند كه اعضای ائتلاف سه نفره هم به آنها بپیوندند و توجیه‌شان هم این باشد كه 1+2 پشتوانه حزبی ندارد ولی ائتلاف اكثریت بواسطه جامعه روحانیت مبارز، جبهه پیروان خط امام و رهبری و احتمالا حرمت این ائتلاف بر اساس سازوكار جامعتین، دارای پشتوانه و حمایت حزبی است.

یکی از نکات قابل تامل این است که این ائتلاف زمانی تشکیل شده که بخشی از اصولگرایان به سمت ائتلاف دیگری تمایل نسبی پیدا کرده اند؛ ائتلافی که به نام «ائتلاف 1+2» و «ائتلاف سه گانه اصولگرایان» شناخته می شد و چند روزی است که تلاش دارد خود را به نام «ائتلاف پیشرفت» صدا کند!

البته در این معادله، وزن كاندیداهای احتمالی نیز شرط است و به نظر می‌رسد اعضای ائتلاف سه گانه اصولگرایان وزن و پتانسیل رای آوری خود را بیش از سایرین می‌دانند.

هنوز هیچ‌یک از طرفین اعتراف نکرده اند که آیا حاضرند با رقیب اصولگرا و هم‌کیش خود كنار بیایند و ائتلافی بزرگتر و جامع‌الاطراف‌تر بوجود بیاورند یا هركدام ساز خود را در دستگاهی جدا خواهد نواخت.

می‌توان گفت كه حصول یك توافق مشترك میان اعضا و حامیان ای دو ائتلاف گامی رو به جلو برای نزدیك شدن اصولگرایان به وحدت در انتخابات است و در عوض كنار نیامدن آنها با یكدیگر قطعا موجب تشتت در این جناح سیاسی خواهد بود.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان