تبیان، دستیار زندگی
مشاهده صور قبیحه و مستهجن افراد غیرمسلمان و ناشناس، در صورتی که شهوت انگیز باشد و به قصد لذت صورت گیرد و یا موجب مفسده گردد؛ یعنی فرد را در معرض گناه قرار دهد طبق نظر همه فقها و مراجع تقلید حرام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم نابودی سی‌‌‌دی‌‌های مستهجن بی اذن مالک!

سی دی فروشی


مشاهده صور قبیحه و مستهجن افراد غیرمسلمان و ناشناس، در صورتی که شهوت انگیز باشد و به قصد لذت صورت گیرد و یا موجب مفسده گردد؛ یعنی فرد را در معرض گناه قرار دهد طبق نظر همه فقها و مراجع تقلید حرام است.


در این مقاله پاسخ به دو سوالی که عموما از سوی جوانان عزیز متدین زیاد مطرح می شود را بررسی می کنیم:

سوال: با توجه به این‌که محتویات داخل سی‌ دی ‌ها را جز با از بین بردن آن سی دی، نمی‌توان پاک کرد، آیا می‌‌توان سی ‌‌دی ‌هایی که حاوی مطالب مستهجن می‌باشند را، بدون اذن مالک آن سی دی از بین برد؟

بر فرض سۆال، برخی (آیات عظام: مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، هادوی تهرانی) از مراجع تقلید اشکالی در از بین بردن سی دی، نمی‌دانند. اما برخی، ( آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی) دیگر می‌گویند: باید این سی دی به صاحبش برگردانده و با وجود شرایط، نسبت به وی، نهی از منکر شود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی)

جایز نیست و وظیفه‌ای ندارد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)

باید برگرداند و نهی از منکر کند مگر این‌که حاکم شرع اجازه دهد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)

چنانچه از بین بردن آنها موجب مفسده و اختلاف شدید نمی‌شود باید آنها را از بین برد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)

در فرض سۆال که حاوی مطالب باطله است و قابل پاک کردن هم نمی‌باشد شکستن آن لازم است.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی)

در صورتی‌که حاوی مطالب مستهجن و مفسده انگیز باشد و امحاء مطلب جزء با از بین بردن عین آن مقدور نباشد، نابود کردن آن بلامانع است.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی)

اگر محتویات سی دی جز فساد فایده‌‌ای ندارد و جز با انهدام سی دی نمی‌توان آن ‌را از بین برد، شکستن سی دی اشکالی ندارد.

توجه:  استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست صورت گرفته است.

سوال: مشاهده تصاویر مستهجن افراد غیرمسلمان، در اینترنت و... چه حکمی دارد؟

مشاهده صور قبیحه و مستهجن افراد غیرمسلمان و ناشناس، در صورتی که شهوت انگیز باشد و به قصد لذت صورت گیرد و یا موجب مفسده گردد؛ یعنی فرد را در معرض گناه قرار دهد طبق نظر همه فقها و مراجع تقلید حرام است.[1] در این بین، مراجعی وجود دارند که در صورت عدم شرایط فوق؛ یعنی شهوت انگیز بودن، به قصد شهوت نگاه کردن، موجب مفسده شدن هم قائل به حرمت هستند؛ یعنی به طور مطلق مشاهد تصاویر مستجهن را حرام می دانند.[2] و بعضی از مراجع دیگر مثل حضرت آیت الله بهجت(ره) بین مشاهده عکس و فیلم مستجهن فرق می گذارند و مشاهده فیلم مستهجن را به طور مطلق؛ یعنی چه شهوت انگیز باشد یا نباشد، مسلمان یا غیر مسلمان، آشنا یا ناشناس، موجب مفسده باشد یا نباشد حرام می دانند.[3]

در ذیل، توجه شما را به دو استفتا از کتاب رساله دانشجویی جلب می کنیم:

1. نگاه به فیلم مبتذل – که بیشتر زنان غیرمسلمان در آن بازی می کنند- در صورتی که موجب تحریک انسان نشود چه حکمی دارد؟

جواب: همه مراجع -به جز آیات عظام تبریزی و سیستانی- : با توجه به این که دیدن این گونه فیلم ها شهوت برانگیز و مقدمه ارتکاب گناه است، نگاه به آنها حرام است.[4]

آیة الله العظمی تبریزی(ره):

نگاه به فیلم هایی که موجب تحریک شهوت بر حرام یا ترویج فساد در جامعه باشد، جایز نیست.[5]

آیة الله العظمی سیستانی(دام ظله):

نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد.[6]

2- در حین کار با شبکه اینترنت، گاهی در کنار برخی از مقالات، عکس های مبتذل دیده می شود که ناگزیر از دیدن آنها هستیم، راهنمایی شما چیست؟

امام خمینی(ره)، تبریزی(ره)، خامنه ای(دام ظله)، سیستانی(دام ظله)، فاضل لنکرانی(ره) و وحید خراسانی(دام ظله): اگر به طور اتفاقی چشمتان به آن بیفتد، اشکال ندارد، ولی نگاه به آن با قصد لذت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه، جایز نیست.[7]

آیات عظام: بهجت، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی: اگر به طور اتفاقی چشمتان به آن بیفتد، اشکال ندارد، ولی نگاه عمدی به آن (هر چند بدون قصد لذت)، جایز نیست.[8]

پی نوشتها:

[1] . استفتا از دفاتر آیات عظام، خامنه ای، بهجت، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی.

[2] . استفتا از دفتر آیة الله خامنه ای(دام ظله) .

[3] . استفتا از دفتر آیة الله بهجت(ره).

[4] . خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 1187؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، ص 1717؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1729 و 1731؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 778 و 782؛ استفتا از دفتر: نوری، امام، بهجت، وحید.

[5] . تبریزی، استفتائات، س1603 و 1605؛ صراط النجاة، ج 5، س 1129.

[6]. Sistani.org، (فیلم ) س 4.

[7] . امام، تعلیقات علی العروة، (احکام التخلی)، م 2؛ مکارم، استفتائات، ج 2، ص 1033 و تعلیقات علی العروة، (احکام التخلی)، م 2؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، ص 1707؛ نوری، التعلیقات علی العروة، (احکام التخلی)، م 2؛ استفتا از دفتر: بهجت؛ سیستانی، تعلیقات علی العروة، (احکام التخلی)، م 2 و Sistani.org ، (تصویر)، س 1 و 2؛ تبریزی، صراط النجاة، ج 3، ص 778؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 1314؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 1731 و تعلیقات علی العروة، ج 1، (احکام التخلی)، م 2؛ استفتا از دفتر: آیة الله وحید خراسانی.

[8] . رساله دانشجویی، سید مجتبی، حسینی، ص 205 و 206.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.