تبیان، دستیار زندگی
بهار رسیده است و هوا جان می‌دهد برای پیاده روی و گشت و گذار در شهر. می‌توانی لباس‌های سبك تنت كنی و در میانه‌ راه كلافه نشوی، علاوه براین برگ‌ها تازه روییده‌اند، رنگ سبز تازه‌ای دارند كه از صدقه سر دود ماشین‌ها چند هفته بیشتر دوام نمی‌آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای پیاده روی در تهران
تهران


بهار رسیده است و هوا جان می‌دهد برای پیاده روی و گشت و گذار در شهر. می‌توانی لباس‌های سبك تنت كنی و در میانه‌ راه كلافه نشوی، علاوه براین برگ‌ها تازه روییده‌اند، رنگ سبز تازه‌ای دارند كه از صدقه سر دود ماشین‌ها چند هفته بیشتر دوام نمی‌آورند. اگر دیر بجنبید و گشت و گذار را برای تابستان بگذارید برای دیدن چنین رنگ سبزی باید یك‌سال دیگر صبر كنید.

در تهران به‌رغم ظاهر شلوغ و دودآلودش جا برای پیاده‌روی زیاد پیدا می‌كنید. خیابان‌هایی كه درختان سربه‌فلك كشیده و پیاده‌روهای عریض دارند، پارك‌ها و باغ‌ها و كاخ‌های تاریخی، مكان‌های مناسبی برای قدم‌‌زدن رفتن هستند. مثلا می‌توانید در حالی كه خیابان ولیعصر را از میدان تجریش به سمت پارك‌وی پایین می‌آیید ‌وارد یكی از كوچه‌ها شوید و كوچه را تا آخر بروید و سر از كوچه‌های تنگ و خانه‌های قدیمی و باغ‌هایی درآورید كه هنوز سالم و سرپا و زنده هستند. فقط در ‌‌فكر راه‌رفتن در خیابان‌های اصلی یا نزدیك مراكز خرید نباشید.

تهران

گلستان در ‌كاخ

نزدیكی بازار بزرگ تهران كه برسیم كاخ‌گلستان در یك‌قدمی‌ ماست. اینجا هم یكی از جاهای مناسب برای پیاده‌روی است. هم می‌توانید در میدان ارگ سوار كالسكه شوید یا دوچرخه كرایه كنید و هم می‌توانید در طبیعت كاخ گلستان به گردش بپردازید. در این كاخ می‌توانید از تالارهای مختلف آن دیدن كنید و با خرید از بازار بزرگ گردش روزانه‌تان را پربارتر سازید.

مجموعه كاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و كهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران است. بخش‌های مختلف این مجموعه را درحال حاضر ایوان تخت مرمر، خلوت كریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه، تالار عاج یا سفره خانه، تالاربرلیان یا سفره خانه، تالاربرلیان یا تشریفات، ساختمان كتابخانه، عمارت شمس‌العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، كاخ ابیض، چادر خانه تشكیل می‌دهند.

در تهران به‌رغم ظاهر شلوغ و دودآلودش جا برای پیاده‌روی زیاد پیدا می‌كنید. خیابان‌هایی كه درختان سربه‌فلك كشیده و پیاده‌روهای عریض دارند، پارك‌ها و باغ‌ها و كاخ‌های تاریخی، مكان‌های مناسبی برای قدم‌‌زدن رفتن هستند

باغ هنر

از باغ‌های قدیمی و خوش‌آب و هوا و خوش‌منظره تعداد كمی در تهران باقی مانده كه همان‌ها‌ هم غنیمت است. یكی از این باغ‌های قدیمی باغ هنر است كه به باغ موزه هنر ایرانی شهرت دارد و در میدان تجریش تقاطع خیابان حسابی و مقصودبیگ واقع شده است. می‌توانید برای پیاده‌روی این باغ را انتخاب كنید تا هم از هوای خوب و طبیعت آن لذت ببرید و هم در كنارش از نمایشگاه‌ها و آثار دیدنی كه در این باغ برپاست دیدن كنید. می‌توانید در كافه‌اش كه حالا میز و صندلی‌هایش را در فضای باز چیده چیزی بنوشید و خستگی دركنید.

این باغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول بوده و با شیوه معماری خاص دوره خود در سال1310 (ه. ش) برای ییلاق و استفاده از آب و هوای خنك آن در فصول گرم سال ساخته شده است.

تهران

طرح اولیه باغ بجز درخت‌های كهنسال، آنچه در حال حاضر می‌بینیم نیست و تمامی آبراه، حوضچه، دیوارها و نرده‌های اطراف باغ از سال 1384 مرمت و در سال 1385 تغییر كاربری داده و تبدیل به موزه شده است. ماكت‌ها و آثار حجمی باغ موزه هنر ایرانی از دیگر آثاری هستند كه می‌توانید هنگام گشت و گذار در باغ سری به آنها بزنید. آثار معماری قدیمی ایران مثل سی‌وسه پل، چهل ستون، هشت بهشت اصفهان، شمس‌العماره تهران، قره كلیسای آذربایجان غربی، كاروان سرای مهیار، باغ فین كاشان، شوش دانیال، گنبد كاووس گرگان، نقش رستم مرودشت و برج آزادی و میلاد از جمله ماكت‌های دیدنی هستند كه در باغ خودنمایی می‌كنند. آثار حجمی و مجسمه‌هایی از برخی هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی در فضای سبز و در نگارخانه و دیوارها و حاشیه باغ و محدوده فضای سبز آن نیز چشم‌نواز هستند.

فعالیت‌های فعلی باغ موزه شامل كافه گالری (نمایش آثار هنرمندان طراز اول كشور به صورت ادواری با طرح موضوع)، كارگاه استاد شاگردی در كارگاه آفرینش هنری آموزش، نمایشگاه عكس در فضای باز باغ‌ موزه با امكان نمایش 20 اثر هنری در دوره‌‌های ماهانه است.

باغ فردوس

باغ فردوس در خیابان ولیعصر نرسیده به میدان تجریش هم دیدنی‌های بسیار دارد، موزه سینما، سالن سینما و كافه‌هایی كه می‌توان در آن نشست، ‌طبیعت را دید و استراحت كرد.

باغ از سوی درباریان نزدیك به محمدشاه قاجار به عنوان عمارت ییلاقی ساخته شده است. استخرها به گونه‌ای ساخته شده بودند كه از فواصل دورتر، بزرگ‌تر به نظر می‌آمدند. بعد از آن دوستعلی‌خان نظام‌الدوله، پسر حسین‌علی‌خان، به همت معماران اصفهانی و یزدی، ساختمانی در قسمت جنوبی باغ برپا كرد و نام آن را رشك بهشت گذاشت‌. سال 1350 ساختمان موجود در باغ به مركز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و پس از انقلاب در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت‌. مساحت باغ فردوس 20هزار متر است. باغ فردوس علاوه بر سالن و موزه سینما چندكافه را در محوطه خود جا داده است كه از آن جمله كافه سینما، كافه ویونا، كافه گالری و... است. روبه‌رویش هم می‌توانید حلیم و آش سیدمهدی را امتحان كنید.

تهران

باغ هنرمندان

اگر شمال شهر و پیاده‌روی در باغ فردوس و باغ موزه هنر ایرانی برایتان مشكل است، می‌توانید در مركز شهر بعد از قدم زدن در كتابفروشی‌های كریم‌خان به خانه هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر بروید و هوایی عوض كنید.

سابقه تاریخی باغ هنر مربوط به دوره قاجار بخشی از اراضی یكی از شاهزاده‌های قاجار بوده و صاحب آن شخصی به نام فیشر، از معماران آلمانی و باغبان‌های فرنگی آن زمان است كه در هنگام وقوع جنگ جهانی دوم از آن باغ جهت انبار تسلیحات متفقین استفاده می‌شد و به همین دلیل چند‌ ساختمان با معماری خارجی برای نگهداری ملزومات ساخته شد. در این مكان علاوه بر قدم زدن در فضای سبز بزرگش، می‌توانید از آثار حجمی محیطی كه هنرمندان معاصر آنها را ساخته‌اند و همچنین نمایشگاه‌هایی كه در خانه هنرمندان دایر است دیدن كنید. این خانه كه پس از مرمت به یكی از مكان‌های گردهمایی هنرمندان تبدیل شد، در فهرست ملی جای گرفت.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم