تبیان، دستیار زندگی
حسن روحانی تدوین منشور حقوق شهروندی را از جمله اولویت های خود در صورت انتخاب برای ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: دولت من دولت تدبیر و امید است و گفتمان آن نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت تدبیر و امید شعار روحانی


حسن روحانی تدوین منشور حقوق شهروندی را از جمله اولویت های خود در صورت انتخاب برای ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: دولت من دولت تدبیر و امید است و گفتمان آن نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان است.

روحانی

حسن روحانی پیش از ظهر پنج شنبه در همایش دعوت از وی برای کاندیداتوری ضمن اعلام رسمی خود برای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوعاتی مثل شعارهای بی محتوا ، بداخلاقی در جامعه  و ضربه هایی که در سال های اخیر به سرمایه های کشور وارد شده، گفت: نورانیت اخلاق در جامعه کمرنگ شده است. اخلاق در سطح حاکمیت از بین رفته اما امروز با رفتارها و موضع گیری زودگذر ، فقدان تدبیر و آینده شناسی مواجه ایم.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه تنها نامی از توسعه و پیشرفت در کشور باقی مانده اظهار داشت: متاسفانه توسعه ای که باید در 8 سال گذشته شاهد شکوفایی آن بودیم چیزی از آن باقی نمانده است.

وی با اشاره به اینکه تمام درآمد دولت سازندگی از نفت و گاز کمتر از 24 درصد درآمد این 8 سال بود ادامه داد: تمام ارزی نیز که دولت اصلاحات داشت کمتر از 27 درصد 8 سال گذشته بود.

حسن روحانی افزود: چقدر شرم آور است که بانک مرکزی سکوت کند و آی ام اف  IMF اعلام کند که رشد امسال کشور منفی بوده است.

وی با بیان اینکه در این سالها سخنان و آمار بسیاری درباره کارآمدی مطرح شده است تصریح کرد: اما متاسفانه در این راستا فعالیتی صورت نگرفته است.

روحانی با اشاره به اینکه ایران روزهای حساس و سختی را می گذراند اضافه کرد: حساسیت به سبب چالش های منطقه ای ، تحریم ها، معضلات اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و سوءمدیریت هاست.

روحانی با اشاره به اینکه ایران روزهای حساس و سختی را می گذراند اضافه کرد: حساسیت به سبب چالش های منطقه ای ، تحریم ها، معضلات اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و سوءمدیریت هاست

وی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی به جای اینکه در این شرایط با تکیه بر قدرت مقاومت مردم ایران پیام رشد پایدار به جهان بدهد پیام ضعف به تحریم کنندگان می فرستد گفت: تورم بالای 30 درصد ، کاهش قدرت خرید پول ملی ، بیکاری  و رشد اقتصادی صفر یا منفی از جمله معضلات اقتصادی کشور است.

روحانی با اشاره به اینکه این مشکلات در شرایطی است که درآمد ارزی کشور بالای 700 میلیارد دلار بوده است تصریح کرد: قرار بود نرخ تورم و بیکاری تک رقمی شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه همه ضعف ها را نمی توان به پای تحریم ها نوشت، خاطرنشان کرد: می توانستیم تحریمها را با تدبیر عزتمندانه تقلیل دهیم.

روحانی گفت: این ضعف مدیریت در مواردی مثل انحلال سازمان مدیریت، تعطیلی شورای پول و اعتبار و بی ثباتی در تصمیمات دولت است که نمونه آن را می توان در اتخاذ 60 تصمیم مختلف در خصوص ارز در مدت 5 ماه مشاهده کرد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، جانشین شدن تصمیمات فردی به جای عقل جمعی ، گسستگی نظام اجرایی با نخبگان کشور و عدم استفاده از مشورت فعالان فرهنگی و اجتماعی را از نمونه های بارز سوءمدیریت دانست و گفت: رئیس جمهوری باید مسئولیت را به عهده بگیرد که ملی باشد نه حزبی؛ مستقل ، معتدل ، کارآمد، بین الملل نگر، برنامه محور ، مشورت پذیر و مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد.

روحانی با بیان اینکه در این شرایط حساس و ویژه به خاطر احساس مسئولیت شخصی و کسب نظر مشورتی بزرگان نظام وارد این عرصه شده ام افزود: من پیش پای ملت بن بستی نمی بینم، باید تدبیر جای بی تدبیری را بگیرد و خرد جمعی جایگزین تصمیمات فردی شود.

وی با اشاره به اینکه باید باور کنیم که مردم باید در کشور حاکم باشند، تاکید کرد: زمان، زمان فداکاری است و باید از آبروها هزینه شود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت که من دولت راستگویان و درست کرداران را تشکیل می دهم شعارهایی را مطرح کرد که با ابراز احساسات حامیانش روبرو شد:

زنده باد اخلاق؛ زنده باد صداقت؛ زنده باد حقوق شهروندی؛ زنده باد اعتدال؛ زنده باد تدبیر؛ زنده باد امید؛ زنده باد اسلام؛ زنده باد ایران

حاضرین این مراسم:

در این همایش اکبر ترکان، حجت الاسلام علی یونسی، حجت الاسلام علی عسگری، حجت الاسلام علوی عضو مجلس خبرگان رهبری، نعمت زاده رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی و یاسر و فاطمه دو تن از فرزندان هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت حضور داشتند.

فریدون جیرانی کارگردان سینما نیز از جمله کسانی است که در این مراسم حضور یافت.

روحانی

حاشیه های اعلام کاندیداتوری

این همایش حاشیه‌هایی داشت که برخی از آنها در پی می‌آید:

*مراسم با قرائت قرآن توسط منصور قصری‌زاده آغاز شد و اجرای برنامه را نیز غفاری از مجریان کهنه‌کار تلویزیون که البته مدتی نیز مسئول روابط عمومی شهرداری تهران در زمان غلامحسین کرباسچی بود، بر عهده داشت.

*حضور فاطمه و یاسر هاشمی فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این همایش بیش از هر چیز دیگری نظر خبرنگاران را به خود جلب کرده بود.

بحث خبرنگاران شد، جالب است بدانید که حضور چشمگیر آنها به ویژه خبرنگاران رسانه‌های خارجی خودش از حاشیه‌های غالب بر متن همایش انتخاباتی روحانی بود.

*در این مراسم گفته شد که هموطنانمان از قومیت‌ها و طوایف مختلف حضور دارند که البته در این میان سهم خوزستانی‌ها با لباس‌های محلی بیش از بقیه بود.

*برخی مدیران مترو در زمان مدیریت محسن هاشمی رفسنجانی و همچنین چهره‌های نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله محمدحسن غفوری فرد از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

در این میان البته حضور فریدون جیرانی کارگردان و منتقد سینما برای حضار جالب توجه بود که برخی از آن به عنوان آغاز فرایند تولید فیلم انتخاباتی روحانی تعبیر می‌کردند.

*علاوه بر روحانیون نزدیک به هاشمی همچون علی عسگری و سیدمحمود علوی و تعدادی از طلاب، علی یونسی وزیر اطلاعات خاتمی، محمد علی زم رئیس سابق حوزه هنری، ذاکری و  اشرفی اصفهانی از چهره‌های نزدیک به کروبی و خاتمی و شهیدی باجناق ناطق نوری که مدتی نیز سرپرستی بازرسی ویژه ریاست جمهوری دولت احمدی‌نژاد را بر عهده داشت، در همایش حضور داشتند.

*در بدو ورود به مراسم به مهمانان کتابچه زندگینامه حسن روحانی که شامل سوابق و کارنامه وی در طول انقلاب و همچنین تصاویر او و نظرات بزرگان نظام درباره این نامزد ریاست جمهوری بود اهدا شد.

همچنین نشریه‌ای چهار برگی تحت عنوان «سرو» از سوی ستاد جوانان و دانشجویان حامی روحانی به پیوست یک نسخه از روزنامه عصر اقتصاد که صفحه اول آن به معرفی روحانی اختصاص داشت در مراسم توزیع شد.

در این ویژه‌نامه که بالای آن عبارت «تنها سرو می‌داند که در زمستان چه گذشته است» حک شده، علاوه بر انتشار مطلبی تحت عنوان «همه چیز درباره دکتر روحانی» دیدگاه‌ها و برنامه‌های وی نیز تبیین شده است.

*مهمانان هنگام ورود به سالن همایش با پلاکاردی مواجه می‌شدند که روی آن از طرف حزب اعتدال و توسعه عبارت «به استقبال شیخ حماسه‌آفرین آمده‌ایم» نوشته شده بود.

*هنگام ورود حسن روحانی به سالن تعداد انگشت‌شماری از حاضران با کف‌زدن از وی استقبال کردند که بلافاصله با صلوات حضار مجبور به سکوت شدند.

حسن روحانی افزود: چقدر شرم آور است که بانک مرکزی سکوت کند و آی ام اف  IMF اعلام کند که رشد امسال کشور منفی بوده است

*پس از قرائت قرآن کریم، حجت‌الاسلام رستگاری در همان آغاز جلسه، فضا را معطر از نام حضرت فاطمه زهرا (س) کرد و به مناسبت ایام فاطمیه به ذکر مناقب و مصائب آن حضرت پرداخت.

وی در انتهای سخنانش ابراز امیدواری کرد حسن روحانی به تبعیت از علی (ع) و فاطمه زهرا (س) مجاهدانه از حریم قرآن و اسلام و میراث شهدا و امام امت سرسختانه دفاع کند و از حضرت زهرا (س) استعانت خواست وی را در این راه مهم مدد دهد.

*محمدرضا نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخابات روحانی و محمدباقر نوبخت سخنگوی وی از جمله سخنرانان اصلی این مراسم بودند و روحانی نیز پس از آنها در جمع حامیانش درباره مهمترین مسائل روز و برنامه‌ها و شعارهایش سخنرانی کرد.

هنگامیکه روحانی در بخشی از سخنانش به انتقاد از دولت پرداخت و مسئولان دولت را مخاطب قرار داد که با چه حقی دست در جیب مردم می‌کنند و نصف پول آنها را برمی‌دارند و همچنان شعار می‌دهند یکی از حضار با صدای بلند فریاد زد «ایول‌الله دکتر» که این اقدام وی هم خنده حضار را در پی داشت و هم تشویق روحانی توسط آنها.

*پس از پایان رسمی همایش و خروج مهمانان از مجتمع آدینه مسئولان ستاد انتخابات روحانی پشت درهای بسته اقدام به برگزاری جلسه داخلی خود برای هماهنگی فعالیت‌های انتخاباتی روحانی کردند.

*از دیگر نکات جالب توجه در این مراسم عدم مصاحبه فرزندان هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران و خروج فوری آنان از محل برگزاری همایش بود.

تیم انتخاباتی حسن روحانی:

یاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی بر عهده محمدرضا نعمت‌زاده است. وی وزیر صنایع و معادن دولت‌های اول و دوم آقای هاشمی رفسنجانی بوده است.

اکبر ترکان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی است. وی در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و در دولت دوم به عنوان وزیر راه و ترابری مشغول به کار بود. ترکان در بین سال‌های 80 تا 88 نیز معاون وزیر نفت بوده است.

محمدباقر نوبخت نیز سخنگوی ستاد مردمی انتخابات روحانی است. وی دبیرکل حزب «اعتدال و توسعه» و معاون «پژوهش‌های اقتصادی» مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

بابک دربیگی مسئول روابط عمومی ستاد انتخاباتی روحانی است. وی پیش‌تر مدیر مسئول سایت خبری آفتاب بوده است.

محمد سلطانی‌فر نیز ریاست کمیته تبلیغات و رسانه ستاد انتخاباتی حسن روحانی را بر عهده دارد. سلطانی‌فر مدیر گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و مدیر مسئول روزنامه "صبح اقتصاد" است.

فراوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر،تسنیم،فارس