تبیان، دستیار زندگی
در حالی که کمتر از دو ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است؛ عرصه سیاسی کشور چهره های متنوع و زیادی را به خود می بیند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پزشکیان: اگر جای خاتمی بودم برای ریاست جمهوری نامزد می‌شدم


در حالی که کمتر از دو ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است؛ عرصه سیاسی کشور چهره های متنوع و زیادی را به خود می بیند، چهره هایی که یا برای کاندیداتوری احساس تکلیف کرده اند، یا اطرافیانشان آنها را به سمت رییس جمهور شدن سوق می دهند و یا عده ای که هیچ حرفی از کاندیداتوری نزده اند اما نام آنها به عنوان کاندیدای بالقوه انتخابات بر سر زبان هاست.

پزشکیان و خاتمی

در این میان تعدادی از نمایندگان مجلس هم برای کاندیداتوری در انتخابات اعلام آمادگی کرده اند، یکی از این افراد مسعود پزشکیان چهره اصلاح طلب مجلس است که سابقه وزارت بهداشت و درمان ر ا در دولت اطلاحات در کارنامه خود دارد.

او تعدد کاندیداهای ریاست جمهوری را نشانه نبود احزاب و سازمان یافته نبودن عرصه سیاسی کشور می داند و می گوید که تجربه، سابقه و علم لازم را دارند باید وارد میدان شوند.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی را در زیر می خوانید.

تعداد زیادی از چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف برای كاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی كرد‌ه‌اند، ارزیابی شما از استقبال گسترده افراد برای كاندیداتوری چیست؟

به نظر من این مساله بسیار روشن است. ادعای ما این است كه به اصول و چارچوب‌ها معتقدیم و می‌خواهیم مملكت را درست كنیم. در یك چنین فضایی باید یكی دو نفر كاندیدا شوند و بقیه پشت آنها بایستند و كار كنند نه اینكه احساس تكلیف كنند و بخواهند رییس‌جمهور شوند. این نشان می‌دهد ما حزب نداریم، سازمان یافته نیستیم، تفكر ثابتی نداریم و هر كسی سلیقه خودش را دارد در حالی كه نباید مملكت را با سلایق افراد اداره كرد بلكه باید عقل جمعی بر كشور حاكم شود كه مبتنی بر علم و كارشناسی است.

اگر می‌خواهیم مملكت درست شود باید بپذیریم كه عالمان جمع شوند و نظر كارشناسی بدهند، باید بپذیریم كه همه با هم دست به دست هم بدهیم، یكدیگر را حذف نكنیم و ایمان و باور داشته باشیم و با اعتقاد برای كشور كار كنیم وگرنه شعار دادن، به دنبال قدرت رفتن و تقسیم پست بین گروه‌ها و جناح‌های خود دلسوزی برای مملكت به حساب نمی‌آید.

نمی‌دانم در جوی كه اكنون وجود دارد ایشان بتواند بیاید یا خیر. البته اگر من جای ایشان بودم به عرصه می‌آمدم زیرا تصورم این است كه اقبال جامعه بعد از هشت سال امتحانی كه برخی آقایان پس داده‌اند بسیار روشن‌تر است و من تصور می‌كنم خاتمی می‌تواند رای بیاورد

به نظر شما اصلاح‌طلبان چطور به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ورود خواهند كرد؟

آنها میدان مناسبی برای خود نمی‌بینند. كسانی هستند كه آنها را فاسد، قاتل و جانی می‌مانند گویی كه در گذشته مملكت را جانیان و قاتلان اداره می‌كردند و ما خبر نداشتیم. ادبیاتی كه برای هم به كار می‌بریم ادبیات درست و خوبی نیست و به هیچ وجه اعتقادی و اسلامی نیست زیرا ما به یكدیگر اتهام می‌زنیم و اگر این اتهام ثابت نشود مرتكب گناه شده‌ایم و اگر تهمت و غیبت باشد كه گناهش بیشتر است. متاسفانه رفتار ما به گونه‌ای است كه آبروی یكدیگر را می‌بریم در حالی كه آبروی مومن از خانه كعبه بالاتر است.

یعنی شما معتقدید زمینه برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم نیست؟

شما می‌بینید جو را به گونه‌ای درست می‌كنند كه انگار می‌خواهیم دعوا كنیم در حالی كه اگر می‌خواهیم مملكت درست شود و در مقابل خارجی‌ها بایستیم باید دست به دست هم دهیم. كسی كه در این میان دعوا به راه می‌اندازد آب به آسیاب دشمن ریخته و سیستم مملكت را بدتر می‌كند نه بهتر.

به نظر شما چقدر احتمال دارد كه سیدمحمد خاتمی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری كاندیدا شود؟

نمی‌دانم در جوی كه اكنون وجود دارد ایشان بتواند بیاید یا خیر. البته اگر من جای ایشان بودم به عرصه می‌آمدم زیرا تصورم این است كه اقبال جامعه بعد از هشت سال امتحانی كه برخی آقایان پس داده‌اند بسیار روشن‌تر است و من تصور می‌كنم خاتمی می‌تواند رای بیاورد.

اگر خاتمی به عنوان كاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات حاضر شود آیا شما حاضر هستید از كاندیداتوری كناره گیری كنید؟

آنهایی كه تجربه و علم دارند و كار كرده‌اند باید وارد شوند، دعوای ما این نیست كه چه كسی وارد عرصه شود، دعوا این است كه افرادی كه تجربه، سابقه و علم دارند به عرصه بیایند. البته ممكن است اینها عیب هم داشته باشند. من نمی‌گویم كه آقای خاتمی یا آقای هاشمی رفسنجانی بدون عیب هستند اما اینها در حساس‌ترین پست‌ها در این كشور كار كرده‌اند.

املای ننوشته هم غلط ندارد. قرار نیست اگر از كسی ایرادی پیدا كردیم آبروی او را بریزیم و تمام خوبی‌ها و زحمت‌ها را نادیده بگیریم و برای یكدیگر پرونده درست كنیم.

شما می‌بینید جو را به گونه‌ای درست می‌كنند كه انگار می‌خواهیم دعوا كنیم در حالی كه اگر می‌خواهیم مملكت درست شود و در مقابل خارجی‌ها بایستیم باید دست به دست هم دهیم. كسی كه در این میان دعوا به راه می‌اندازد آب به آسیاب دشمن ریخته و سیستم مملكت را بدتر می‌كند نه بهتر

در صورت كاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری مهمترین برنامه شما چیست؟

توجه به علم، عالمان،‌ نخبگان و كارشناسان، وحدت و هماهنگی همه، ایمان و باوری كه باید در این راه گذاشت به نظر من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و اگر این سه ضلع مثلث دست به دست هم دهند می‌توانند كوه‌ها را جابجا كنند. ما معتقدیم كه عالمان با علم خود و همه مردم در پشت آنها باید با ایمان و اعتقاد حركت كنند زیرا آنها چراغ راه هستند و راه درست را نشان می‌دهند و بقیه لشكری هستند كه باید در این راه حركت كنند. ایمان و باور هم موتوری است كه می‌تواند این لشكر را با قدرت به جلو ببرد در این صورت هیچ چیز نمی‌تواند مانع این لشكر شود به شرط اینكه به اینجا برسیم كه كار بسیار سختی است زیرا همه ما به دنبال قدرت و منافع خود هستیم، نه منافع و قدرت جامعه. اگر قرار است به مردم خدمت كنیم این دعوا ندارد و نباید به هم توهین و افترا بزنیم و یكدیگر را تخریب كنیم. اگر درست و عالمانه كار كنیم مردم به ما احترام خواهند گذاشت. الان وقتی بعد از هشت سال به وضع كشور نگاه می‌كنیم بیكاری، تورم و مشكلات اجتماعی را می‌بینیم كه وضع بدی پیدا كرده است پس چرا می‌گوییم در گذشته‌ها چنین و چنان كرده‌اند، البته می‌گویند آمریكا نگذاشته، این آمریكایی‌ها و خائنین از اول هم بودند اما برخی ادعا می‌كردند كه وضعیت را درست كنند در حالی كه اینطور نشد زیرا آنچه می‌تواند ما را نجات بدهد وحدت، علم،‌ آگاهی و ایمان به این است كه باید عالمانه و آگاهانه جلو رفت نه اینكه آدمی كه علم، سواد، آگاهی و تجربه ندارد و تنها بگوید ما جوان‌ها را وارد عرصه می‌كنیم. شعار دادن مشكلی را از مملكت حل نمی‌كند. ما نمی‌توانیم مملكت را دست كسانی بدهیم كه در خیلی عرصه‌ها علمی ندارند. به نظر من این كار خیانت است و خیانتی بزرگتر از این وجود ندارد.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان