تبیان، دستیار زندگی
اظهارات اخیر پاپ بندیكت شانزدهم، رهبر كاتولیك های جهان در توهین به دین مبین اسلام و پیامبراعظم«ص» واكنشهای وسیعی را در محافل سیاسی و دینی بین المللی از جمله در جهان اسلام داشته است. در پی سخنان اخیر پاپ مبنی بر خشن دانستن د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واكنش جهانی نسبت به اظهارات وقیحانه پاپ


اظهارات اخیر پاپ بندیكت شانزدهم، رهبر كاتولیك های جهان در توهین به دین مبین اسلام و پیامبراعظم«ص» واكنشهای وسیعی را در محافل سیاسی  و دینی بین المللی از جمله در جهان اسلام داشته است.

در پی سخنان اخیر پاپ مبنی بر خشن دانستن دین اسلام، سازمان كنفرانس اسلامی از واتیكان خواست تا موضع واقعی خود را درباره اسلام  و احكام آن روشن كند.

همچنین یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از پاپ خواست به صراحت از تمامی سخنان خود درباره اسلام و پیامبر«ص» پوزش بخواهد. وی در مصاحبه با شبكه الجزیره گفت: «ما مسلمانان هیچ گونه برخورد خصمانه ای نسبت به این گونه افراد نداریم ولی متأسفانه تجاوز از حدود توسط این افراد آغاز می شود.»

در پاكستان نیز نمایندگان مجلس ملی پاكستان، و رهبران احزاب سیاسی و سایر شخصیت های دینی و مذهبی این كشور، اظهارات اخیر پاپ را ناشی از كج فهمی او دانسته و این سخنان را مغایر با صلح در جهان و احترام به ادیان ارزیابی كردند.

همچنین اظهارات اخیر پاپ در تركیه نیز موجی از خشم و انزجار را در پی داشت.

رئیس گروه پارلمانی حزب حاكم عدالت و توسعه در مجلس تركیه، سخنان پاپ در معرفی دین اسلام به عنوان دین خشونت را نشانگر «جهالت» یا «خیانت» وی دانست.

«احمد آكسو» رئیس سندیكای كاركنان دولت تركیه نیز طی اطلاعیه ای با محكوم كردن سخنان پاپ گفت: «آقای پاپ قصد دارد دوران قرون وسطایی و وحشیگری را به جهان بازگرداند.»

وی می افزاید: «به پاپ توصیه می كنیم كه قرآن كریم و آثار مشاهیر اسلامی را مطالعه كند و مطمئن هستیم كه در صورت مطالعه، از سخنان خود شرمگین شده و از مسلمانان عذرخواهی خواهد كرد.

همچنین گروهی از اعضای بنیاد امور دیانت تركیه دیروز با تظاهرات در مقابل سفارت واتیكان در آنكارا، اظهارات اخیر پاپ را محكوم كردند.

«بلال اثر» رئیس بنیاد امور دیانت تركیه با محكوم كردن سخنان غیرمنطقی و مغرضانه پاپ اعلام كرد: این ذهنیت (پاپ)، ادامه همان ذهنیتی است كه با تحریك مسیحیان علیه اسلام، موجب بروز جنگهای صلیبی شد.

در كشورهای مختلف جهان  از جمله مصر، كویت، سودان و انگلیس نیز شخصیت های سیاسی و مذهبی با محكوم كردن اظهارات توهین آمیز پاپ به اسلام، خواستار عذرخواهی وی شدند.

حجت الاسلام سیداحمد خاتمی خطیب این هفته نمازجمعه تهران نیز در ابتدای خطبه های نمازجمعه، این اظهارات را تأسف آور و وقیحانه خواند و گفت: اینگونه هتاكی ها نور اسلام را بیشتر خواهد كرد.

شایان ذكر است، پاپ بندیكت شانزدهم، رهبر كاتولیك های جهان در سخنرانی روز سه شنبه خود در جمع دانشگاهیان دانشگاه «رژنسبرگ» آلمان، به اختلاف تاریخی و فلسفی میان اسلام و مسیحیت پرداخته و مدعی شده است كه دین مسیحیت بر پایه عقل استوار است در حالی كه دین اسلام بر خلاف مسیحیت كم تر از منطق پیروی می كند و اراده خدا در اسلام فراتر از عقل و منطق است.

پاپ همچنین فكر جهاد در اسلام را خشن و دور از منطق و در تعارض با روش الهی دانسته است.

اظهارات اخیر پاپ بندیكت شانزدهم در مقطع كنونی كه دارای شباهت زیادی با سخنان رئیس جمهور جنگ طلب آمریكا است، نشان از سناریویی از پیش تعیین شده برای مقابل قرار دادن دو دین الهی و به راه انداختن جنگ های صلیبی است.