تبیان، دستیار زندگی
گروه اقتصادی تبیان قصد دارد از امروز اخبار کالاها و خدماتی که با افزایش قیمت مواجه می شود را در قالب اخبار گرانی ها به اطلاع مخاطبان برساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز نرخ بلیت پروازهای خارجی


گروه اقتصادی تبیان قصد دارد از امروز اخبار کالاها و خدماتی که با افزایش قیمت مواجه می شود را در قالب اخبار گرانی ها به اطلاع مخاطبان برساند.

این اخبار از منابع متعدد خبری رسمی به دست خواهد آمد و هدف از انتشار آن همان طور که قبلا در مطلب اخبار ارزانی ها گفته بودیم، اطلاع رسانی سریع برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان است چراکه اطلاع سریع از شرایط بازار و کسب و کار که امکان تغییر لحظه ای آن وجود دارد یکی از ابزارهای مهم برای تصمیم گیری صحیح مصرف کنندگان به شمار می رود.

بلیط

بیلت پروازهای خارجی پرواز کرد

نرخ بلیت پروازهای خارجی از امروز با دلار سه هزار و 540 تومان محاسبه می‌شود.این درحالی است که تا روز گذشته بلیت پروازهای خارجی بر مبنای دلار سه هزار و 470 تومانی محاسبه و فروخته می‌شد.به این ترتیب به‌طور مثال بلیت‌های 1020 دلاری که تا روز گذشته سه میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رفت، از امروز سه میلیون و 620 هزار تومان به مسافرین فروخته می‌شود.پس از نوسانات شدید نرخ ارز و هم‌چنین افزایش قیمت سوخت پروازهای خارجی براساس تصمیم سازمان هواپیمایی کشور مقرر شد قیمت بلیت‌های پروازهای خارجی به صورت شناور و با توجه به نرخ ارز مشخص شود.در این راستا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت مرجع، نرخ دلار را با توجه به نوسانات بازار مشخص و پس از تایید سازمان هواپیمایی کشور روی پرتال خود قرار می‌دهد تا به این ترتیب تمامی شرکت‌های هواپیمایی که بلیت پروازی آنها در ایران به فروش می‌رسد، نرخ بلیت خود را براساس آن محاسبه و به مسافران اعلام کنند.

توضیح وزیر درمورد گرانی گوجه و میوه

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارز کشور را نباید صرف واردات گوجه فرنگی کرد زیرا امکان تولید این کالاها در کشور وجود دارد.مهدی غضنفری درباره دلایل گرانی میوه و رابطه آن با نظارت در فروردین ماه اظهار کرد: بخشی از تغییرات قیمت در تعطیلات عید ناشی از عدم نظارت و بازرسی نبود.وی ادامه داد: برخی از محصولات کشاورزی باید به اندازه کافی در کشور تولید شود. اگر مثلا گوجه فرنگی به اندازه کافی در کشور تولید نشود نمی‌توانیم آن را ذخیره کنیم.غضنفری در پاسخ به این سوال که چرا برای کاهش قیمت میوه واردات انجام نمی‌شود خاطرنشان کرد: باید مدیریت تولید به نحوی باشد که نیاز به واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور است به حداقل برسد.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بحث‌های تنظیم بازار به تامین و تولید به موقع کالا بازمی گردد.وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر تلاش می‌کنیم محصولات کشاورزی به موقع تولید شده و وارد بازار شود، بیان کرد: در این صورت است که بازار کنترل شده و نظام توزیع با مشکلی روبرو نمی‌شود.غضنفری در پایان درباره وضعیت برنج و گوشت نیز گفت: این دو قلم کالا به اندازه کافی در کشور ذخیره شده و هیچ نگرانی در مورد آن‌ها وجود ندارد.

برنج

برنج باسماتی 140 درصد قد کشید!

وال استریت ژورنال به نقل از فعالان تجاری اعلام کرد که تقاضای بالای ایران باعث افزایش شدید قیمت برنج باسماتی شده است. ایران و هند در ژوئن سال گذشته مکانیسمی را برای نقل و انتقالات مالی بین خود تعریف کردند تا با این کار ضمن دور زدن تحریم‌های غرب بتوانند به مبادلات تجاری خود در حوزه‌های محصولات کشاورزی و غذایی به ویژه برنج، سویا و محصولات پتروشیمی ادامه دهند.در همین حال هند اعلام کرده است که از واردکنندگان نفت خام ایران در این کشور نیز از طریق ایجاد یک صندوق بیمه‌ای حمایت خواهد کرد. اقدامی که می‌تواند باعث رشد صادرات برنج هندی به ایران نیز شود.یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد هند خبر داد که یک اعتبار 364 میلیون دلاری می‌تواند پالایشگاه‌های نفت هند را تقویت کند تا به واردات نفت از ایران ادامه دهند.آر اس شادری، مدیر یک شرکت صادرکننده برنج باسماتی در هند گفت: هند به دلیل ایجاد مکانیسم پرداخت با روپیه احتمالا تنها تامین کننده برنج موردنیاز ایران است.به گفته وی مکانیسم مالی به وجود آمده بین ایران و هند می‌تواند به رشد 20 درصدی صادرات برنج هند به ایران در سال مالی جاری کمک کند. سال مالی جاری از اول آوریل امسال آغاز شد.شادری افزود: تخمین زده می شود که ایران هم‌اکنون ماهانه حدود 130 هزار تن برنج باسماتی هند را خریداری می کند.

برخی از محصولات کشاورزی باید به اندازه کافی در کشور تولید شود. اگر مثلا گوجه فرنگی به اندازه کافی در کشور تولید نشود نمی‌توانیم آن را ذخیره کنیم

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود واردات برنج ایران از هند در سال مالی فعلی به 1.2 میلیون تن برسد.برنج باسماتی سهمی 20 درصدی از کل ارزش صادرات برنج هند را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران واردکننده تقریبا یک سوم از کل برنج باسماتی صادراتی هند است.پیش‌بینی می‌شود صادرات برنج باسماتی هند امسال با رشد 6.5 درصدی به حدود 3.2 میلیون تن برسد.در همین حال قیمت برنج پوسا 1121 که یکی از انواع پرطرفدار باسماتی است تا 140 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به تنی 1500 دلار رسید.ویجای ستیا، یکی از فعالان بزرگ صنعت برنج هند گفت: ما هیچ مشکلی را برای صادرات برنج هند به ایران طی ماه‌های آینده نمی‌بینیم. دو کشور از طریق مکانیسم مالی ایجاد شده به تبادلات تجاری خود ادامه می‌دهند.

فرآوری : محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر، فارس،ایسنا