تبیان، دستیار زندگی
نماینده مردم قم با این سوال که خودرو کیلویی چند است؟ گفت: همه ما در مورد تعیین قیمت خودرو سر کار هستیم و مشخص نیست که چه کسی قرار است قیمت خودرو را تعیین کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوال مجلس از وزیر صنعت

خودرو کیلویی چند؟!


نماینده مردم قم با این سوال که خودرو کیلویی چند است؟ گفت: همه ما در مورد تعیین قیمت خودرو سر کار هستیم و مشخص نیست که چه کسی قرار است قیمت خودرو را تعیین کند.
خودرو

احمد امیرآبادی فراهانی در صحن علنی امروز مجلس از غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت سوالی را در مورد دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی مطرح کرد.وی با این توضیح که این سوال را در آبان ماه از وزیر پرسیده است،‌گفت: در آن زمان قیمت خودرو به صورت ساعتی افزایش پیدا می‌کرد که متاسفانه هنوز هم بعد از گذشت چند ماه مشکل تعیین قیمت خودرو حل نشده است، انتظار می رفت که دولت به عنوان حداقل‌ترین کار، قیمت خودرو را تعیین تکلیف می‌کرد.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سوال من از آقای غضنفری همان سوال رییس‌جمهور در رسانه ملی است، گفت: آقای رییس‌جمهور از وزیر صنعت پرسیدند که خودرو کیلویی چند؟ البته بنده می‌دانم که قیمت‌گذاری خودرو کیلویی نیست اما باز هم می‌پرسم که به نظر شما خودرو کیلویی چند است؟امیرآبادی ادامه داد: پرایدی که طبق آمار بیشترین تصادفات را داشته چرا باید از 8/5 میلیون به 21 میلیون افزایش قیمت داشته باشد مگر این خودرو تولید ملی و داخلی نیست؟ چه میزان از قطعات این خودرو از خارج از کشور وارد می‌شود؟ مگر حقوق کارگران به دلار پرداخت می‌شود که قیمت خودروی پراید بیش از 150 درصد افزایش داشته است.وی افزود: با این افزایش قیمت آقایان می‌آیند به مردم اعلام می‌کنند که برای شادی آنها 500 هزار تومان تا یک میلیون قیمت را ارزان کرده‌اند ولی نمی‌گویند که به چه میزان این قیمت گران شده است.

پاسخ وزیر

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در پاسخ به سوال نماینده قم گفت: با فعال شدن دوباره سازمان حمایت و کمک شورای رقابت، قیمت جدید خودرو تا پایان فروردین و یا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود؛ قیمتی که به مراتب کمتر از قیمت اعلام شده توسط خودروساز است. مهدی غضنفری گفت: این سوال بسیار مهمی است که بارها در کمیسیون مربوطه مطرح شده است و مردم زیادی نیز نسبت به آن دغدغه دارند.وی ادامه داد: این توضیحاتی که ارائه می‌کنم به معنای دفاع از مدیریت خودروسازی نیست چرا که به باور ما، مدیریت در خودروسازی باید به کیفیت و کاهش قیمت‌ها فکر می‌کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان حمایت،‌ هر زمانی که خودروساز دست به گران‌فروشی می‌زد اقدام به تشکیل پرونده گران‌فروشی و جریمه کرده است.

امیرآبادی در ادامه یادآور شد: در زمان گرانی خودرو تفاوت پنج میلیون تومانی بین خودروی تولید شده در کارخانه و خودروی عرضه شده در بازار وجود دارد، با یک محاسبه می‌توان به این نکته دریافت که خودروسازی که 60 هزار خودرو را به فروش رسانده با این مابه‌التفاوت پنج میلیون تومانی توانسته سه هزار میلیارد تومان به دست آورد، سوال این است که این میزان پول به جیب چه کسانی رفته است؟

غضنفری گفت که در حال حاضر صنعت خودروسازی در شرایط خاصی است که اگر مراقبت‌های لازم به لحاظ تولید کیفی و تامین ارز مورد نیاز صورت نگیرد دچار مشکلات بیشتری می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد که باید رویه مقابله با گران‌فروشی دنبال شود تا برای صنعت خودروسازی مشکلاتی به وجود نیاید. وی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت خودروسازی پرداخت و گفت: نزدیک به 39 بنگاه خودروسازی کوچک و بزرگ داریم که حدود 1200 بنگاه قطعه‌سازی مایحتاج آنها را تامین می‌کنند، همچنین حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در صنعت خودروسازی و قلعه‌سازی فعال هستند. غضنفری افزود: از طرف دیگر در شرایطی که ارزش افزوده خودروسازی 20 درصد است ارزش افزوده صنعت فولاد هشت درصد، لوازم خانگی سه درصد و نساجی حدود دو درصد است به همین دلیل خودروسازی صنعتی دارای ارزش افزوده بالایی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قبل از بررسی دلایل افزایش خودرو در سال 91، باید به این نکته اشاره کرد که ما پیش از آن از لحاظ صنعت خودروسازی در آسیا پنجم و در دنیا سیزدهم بودیم که بعید به نظر می‌رسد این رتبه را حفظ کرده باشیم چون سال گذشته سال سختی برای خودروسازی بود.

غضنفری

غضنفری در ادامه در توضیح دلایل چرایی افزایش قیمت خودرو در سال 91، به ارائه آمارهایی در مورد وضعیت فروش خودرو در سال 90 پرداخت و گفت: در سال 90 حدود 25 هزار میلیارد تومان صنعت خودرو به فروش رسید که برای این کار در سال 90، 5/5 میلیارد دلار ارز جذب شد یعنی صنعت خودروسازی 5/5 میلیارد دلار ارز گرفت و 25 هزار میلیارد تومان کالا با نرخ ارز آن زمان 1100 تومان فروخت.وی با بیان اینکه در سال 91، سازمان حمایت دو بار به خودروساز اجازه افزایش قیمت را داد، گفت: در سال 91 و در ماه‌های مهر و بهمن سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت را به خودروساز داد که می‌توان چرایی آن را بررسی کرد.وزیر صنعت، معدن و تجارت در توضیح گفت: در نیمه اول سال 91 تغییراتی در نرخ ارز به وجود آمد به طوری که قیمت ارز در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر از 1100 تا 2200 تومان برای خودروساز افزایش داشت که این یعنی افزایش 200 درصدی قیمت ارز برای خودروساز.غضنفری در عین حال گفت: از طرف دیگر خودکفا بودن صنعت خودروسازی امری درست است اما نباید فراموش کنیم که این صنعت از فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم داخلی استفاده می‌کند. موادی که در شش ماهه اول سال 91 تغییرات قیمت داشت به طوری که فولاد 36 درصد، مس 28 درصد، آلومینیوم 34 درصد و پلیمر 51 درصد افزایش قیمت داشته است.وی افزود: در این زمان بود که تولیدات خودروساز شروع به کاهش کرد به طوری که در ماه مهر 40 درصد کاهش تولید داشتیم آن هم بدان دلیل که نمی‌توانستند تامین ریالی برای کالاهای خود بکنند. در همان زمان خودروساز از بانک‌ها درخواست وام کرد که این اتفاق رخ نداد و به دلیل عدم تامین نقدینگی، خودروساز در آستانه ضرر زیادی قرار گرفت. اسناد به سازمان حمایت ارائه شد و سازمان حمایت با افزایش 10 درصدی قیمت خودرو در مهرماه موافقت کرد.وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در آن زمان و با موافقت سازمان حمایت با افزایش 10 درصدی قیمت خودرو، پراید CX از 9 میلیون و 940 هزار تومان به 11 میلیون و 900 هزار تومان، پژو 405 از 15/5 میلیون به 18 میلیون و 600 هزار تومان و پژو 206 اتومات از 20 میلیون و 800 هزار تومان به 22 میلیون و 900 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد.وی اضافه کرد: این اعلام موافقت سازمان حمایت با این امید بود که دیگر تا پایان سال افزایش قیمتی نداشته باشیم اما در شش ماه دوم سال گذشته دوباره اتفاقات تکرار شد و خودروسازان با مشکل مواجه شدند به طوری که مس با افزایش 49 درصدی قیمت، پلیمر 57 درصد و آلومینیوم با افزایش قیمت 59 درصدی مواجه شدند.غضنفری در بخش دوم صحبت‌های خود بعد از صحبت‌های کوتاه امیرآبادی و پرسیدن این سوال که خودرو کیلویی چند است؟ گفت: در این رابطه ابتدا باید به سوال مهمی در اقتصاد ایران پاسخ داد. چرا وقتی قیمت ارز بالا می‌رود پسته گران می‌شود مگر در تولید پسته نیز ارز به کار رفته است؟وی ادامه داد: اگر نتوانیم به سوالاتی از این جنس پاسخ دهیم نمی‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم و بر این اساس ممکن است افزایش یا کاهش قیمت‌ها به درستی انجام نشود.

آقای رییس‌جمهور از وزیر صنعت پرسیدند که خودرو کیلویی چند؟ البته بنده می‌دانم که قیمت‌گذاری خودرو کیلویی نیست اما باز هم می‌پرسم که به نظر شما خودرو کیلویی چند است؟

نماینده مردم قم نیز در واکنش به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اینکه چرا قیمت پسته با افزایش قیمت ارز گران شده است؟ گفت: طبیعتا این سوال را باید خود وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ دهد نه اینکه خود سوال را مطرح کند، افزایش قیمت پسته در حوزه کاری ایشان است.امیرآبادی در ادامه یادآور شد: در زمان گرانی خودرو تفاوت پنج میلیون تومانی بین خودروی تولید شده در کارخانه و خودروی عرضه شده در بازار وجود دارد، با یک محاسبه می‌توان به این نکته دریافت که خودروسازی که 60 هزار خودرو را به فروش رسانده با این مابه‌التفاوت پنج میلیون تومانی توانسته سه هزار میلیارد تومان به دست آورد، سوال این است که این میزان پول به جیب چه کسانی رفته است؟وی همچنین گفت: از طرف دیگر کارخانجات تولید خودرو در مقطعی خودرو را به صورت محدود به بازار عرضه کردند که این رویکرد باعث افزایش قیمت شد، البته در حال حاضر به گفته خود آقایان 50 درصد از شماره‌گذاری خودروها کم شده است که این موضوع به دلیل تحریم مردم در خرید خودرو است.این نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از رویه ثبت‌نام اینترنتی خودرو گفت: شرکت‌های خودروسازی سایت‌هایشان را برای ثبت‌نام می‌بندند و آنگاه در طول روز به مدت چند ساعت باز می‌کنند آن هم به این شیوه که هر روز قیمت جدیدی را به مردم اعلام می‌کنند، قیمتی که پیش از اعلام آن بسیاری از دلالان خودرو از آن اطلاع دارند، سوال این است که چه کسی این اطلاعات را در اختیار آنها قرار داده است؟ به باور ما عدم تصمیم‌گیری به‌موقع این مشکلات را برای صنعت خودروسازی به وجود آورده است.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این پرسش که طراح خودروی رانا اکنون در کجا مشغول است؟

در پایان سخنان غضنفری رئیس جلسه از نماینده قم پرسید آیا از پاسخ وزیر قانع شده که امیرآبادی در پایان در مورد قانع شدن یا قانع نشدن خود گفت: بنده قبلا از وزیر اقتصاد در مورد معوقات بانکی سوال کردم که به دلیل قانع نشدنم از مجلس رای‌گیری به انجام آمد،‌رای‌گیری که در نهایت منجر به دادن کارت زرد به وزیر شد اما باز هم اتفاقی رخ نداد چرا که معوقات بانکی بیشتر شد.وی افزود: می‌ترسم این بار نیز با قانع نشدن بنده، مجلس به وزیر کارت زرد دهد و بعد از آن قیمت خودرو بالاتر رود، بنده از توضیحات وزیر قانع نشدم اما درخواست رای‌گیری از مجلس را نیز ندارم. محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت که جمع‌بندی ما از صحبت‌های شما به لحاظ حقوقی آن است که شما از توضیحات وزیر قانع شده‌اید.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: ایسنا