تبیان، دستیار زندگی
یک سئوال! لطفا چند تا سیستم عامل نام ببرید: ویندوزفون، اندروید، iOS، سیمبین، بادا، میگو، … خب اینکه خیلی زیاد شد! حالا بگویید کدام‌یک از دیگری بهتر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

(قسمت اول)


یک سئوال! لطفا چند تا سیستم عامل نام ببرید: ویندوزفون، اندروید، iOS، سیمبین، بادا، میگو، … خب اینکه خیلی زیاد شد! حالا بگویید کدام‌یک از دیگری بهتر است؟ در ضمن به این نکته هم توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نمی‌توان یک سیستم عامل را به صورت مطلق بهترین و دیگری را بدترین دانست و بی‌تردید هر کدام معایب و مزایایی نسبت به یکدیگر دارند.

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

در این مقاله قصد مقایسه بین آن‌ها را نداریم، بلکه می‌خواهیم یک نکته را بگوییم و آن اینکه: بهترین سیستم عامل برای یک کاربر ایرانی اندروید است. حالا چرا؟! اجازه بدهید از طریق معکوس آن را برای شما بیان کنیم!

چرا ویندوز فون نه؟!

اگر نگاهی به آمار سیستم عامل‌های دنیا بیندازید، مشاهده خواهید کرد که ویندوز فون حتی در کشور سازنده‌اش یعنی آمریکا نیز توفیقی تا به حال نداشته، جایی که بیشترین پشتیبانی از طرف کمپانی سازنده یعنی مایکروسافت صورت گرفته و کاربران با خیال راحت می‌توانند یک گوشی با این سیستم عامل را تهیه کنند. پس وقتی آنجا نمی‌خرند، چرا ما بخریم؟!

مایکروسافت حتی پس از وارد کردن نوکیا به این بازی خطرناک هم به توفیق آنچنانی دست نیافت و تنها سبب شد تا این غول فنلاندی با طناب پوسیده این شرکت وارد چاه شده و احتمالا تا الان نیز طناب پاره و در قعر چاه دل خوش کرده است! باور ندارید؟ سری به خیابان شریعتی قبل از پل صدر بزنید. دفتر این شرکت چندی پیش به بهانه تحریم و البته به دلیل اصلی مشکلات عدیده مالی رخت سفر بر بست (البته از کشور ما!) و دیگر به پشتیبانی بزرگ‌ترین سازنده ویندوز فونی هم نمی‌توانیم چشم امیدی داشته باشیم.

اپل رسما اعلام کرده خریداران ایرانی را پشتیبانی نمی‌کند. اما اگر کاربر ایرانی همچنان اصرار بر خرید داشت، پس باید چند برابر هزینه کند و بیشتر از آنکه از کارایی گوشی خود لذت ببرید، با داشتن آی‌فون کلاس بگذارد!

البته در این بین و با ورود ویندوز فون 8 بارقه‌های امیدی برای موفقیت ویندوز فون درخشیده اما در اینجا یک نکته دیگر مشهود می‌شود و آن بحث قیمت است. در بین گوشی‌های جدیدی که معرفی شده یعنی لومیا 920 و 820 نوکیا و همچنین اچ‌تی‌سی 8S  و 8X  فکر می‌کنید کدام قیمت پایینی دارند؟! اصلا پایین نه، متوسط؟! جواب را خودتان می‌دانید زیرا با شرایط فعلی ارز، باید منتظر قیمت‌های نجومی این گوشی‌های ویندوز فونی جدید باشیم، مدل‌های قبلی ویندوز فون هم با توجه به اعلام رسمی مایکروسافت مبنی بر آپدیت نشدن به نسخه جدید پس عملا توجیهی برای خرید ندارند، اگرچه هنوز هم قیمت‌های بالایی دارند، پس اگر از ما می‌شنوید، حداقل فعلا ویندوز فون را بی‌خیال!

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

چرا iOS اپل نه؟!

ابتدا من خواهش می‌کنم اگر طرفدار اپل هستید، خیلی این متن را با تعصب نخوانید، ما نمی‌خواهیم بگوییم iOS بد است، فقط قصد داریم عنوان کنیم برای کاربر ایرانی بد است! آیا تا به حال فکر کردید چرا آمار فروش آی‌فون انقدر در سطح جهان بالاست؟ کیفیت خوب! اسم اپل! سیستم عامل قوی!

بی‌تردید تمام این عوامل دخیل هستند اما اینکه چرا این گوشی انقدر خوب می‌فروشد دلیل اصلی دیگری دارد و آن قراردادهای بسیار خوب اپل با اپراتورهای بزرگ دنیاست، بدین شکل که شما به راحتی و قرار داد با یک اپراتور تلفن همراه، با قیمتی بسیار مناسب (مثلا 199 یا 299 دلار) یک گوشی آی‌فون تهیه می‌کنید و قول می‌دهید که مثلا در یک یا دو سال آینده، تنها از خدمات این اپراتور استفاده کنید. پس این می‌شود یک بازی برد برد، هم اپراتور سود می‌برد و هم مشتری، اما در ایران چطور؟ انتظار ندارید که از فردا همراه اول و ایرانسل در بیلبوردهای خودشان بزنند بیایید با 300 هزار تومان آی‌فون 5 ببرید! اصلا چنین چیزی ممکن است؟! جدا از مسایلی چون عدم تمایل اپل برای کار کردن با اپراتورهای ایرانی، مسایلی چون فرهنگ داخلی هم در عدم اجرایی شدن چنین امری دخیل است.

بیایید کمی صادق باشیم، آیا واقعا فکر می‌کنید با انجام چنین امری از فردا کاربرهای واقعی جلوی خدمات مشترکین و فروشگاه‌ها صف می‌کشند تا گوشی موبایل خودشان را بگیرند؟! مطمئن باشید پس از این‌کار مشاغل زیادی ایجاد می‌شود، از فروش آی‌فون‌های قفل شکسته اپراتورها گرفته تا واگذاری نوبت خرید آی‌فون جدید! به طور حتم برخی افراد سودجو هم به دنبال راهی خواهند بود که قرارداد خودشان با اپراتور را زیر پا گذاشته و به سودهای کلانی دست پیدا کنند! چطوری؟ گوشی ارزان بخرند و در بازار آزاد گران بفروشند! پس عملا چنین چیزی ممکن نیست و حتی اگر به تجربه‌های بسیار کوچک در این زمینه نگاه کنید، مانند همکاری کوچکی که سامسونگ و همراه اول داشتند، متوجه عدم موفقیت این طرح‌ها خواهید شد، پس عملا بزرگ‌ترین فاکتور فروش موفق آی‌فون در ایران وجود ندارد.

اندروید، بهترین سیستم عامل برای کاربر ایرانی

البته بایستی به دلایل دیگری نیز اشاره کرد، اپل به شما می‌گوید iOS می‌خواهی؟ بیا بگیر! فقط آی‌فون، همینه که هست!! این دیگر مشکل خودتان است که از قیافه آن خوشتان می‌آید یا نه! مشکل شماست که دوست دارید از کارت حافظه جانبی استفاده کنید! مشکل شماست که دوست دارید NFC داشته باشید. من آن چیزی را که دلم بخواهد به شما عرضه می‌کنم، آپشن خرید دیگری ندارید!

تازه این تمام ماجرا نیست، قیمت نجومی گوشی‌های آی‌فون هم سبب می‌شود تا فقط قشر خاصی بتوانند رو به سوی محصولات اپل بیاورند، چه قشری؟ مرفه! البته گوشی‌های قدیمی این کمپانی را می‌شود با قیمت‌های کمتری هم خرید، مثلا الان آی‌فون 4 در آمریکا به صورت رایگان (با قرارد اپراتور) به کاربر تحویل داده می‌شود و در ایران محال است کمتر از یک میلیون تومان آن را پیدا کنید، شباهت را دیدید؟! آیا واقعا ارزش دارد چنین تفاوت ارزشی را بپردازید و در مقابل هیچ‌گونه خدمات و پشتیبانی هم به دست نیاورید؟! اپل رسما اعلام کرده خریداران ایرانی را پشتیبانی نمی‌کند (یعنی آقا جون ما نمی‌خوایم به شما بفروشیم!) اما اگر کاربر ایرانی همچنان اصرار بر خرید داشت، پس باید چند برابر هزینه کند و بیشتر از آنکه از کارایی گوشی خود لذت ببرید، با داشتن آی‌فون کلاس بگذارد!

اگر نگاهی به آمار سیستم عامل‌های دنیا بیندازید، مشاهده خواهید کرد که ویندوز فون حتی در کشور سازنده‌اش یعنی آمریکا نیز توفیقی تا به حال نداشته است

برای استفاده از برنامه‌ها و فروشگاه هم اگر توانستید از هفت خوان عبور کنید (اسم خوان‌ها را نمی‌گویم!) با مشکلی همچون عدم توانایی در خرید برنامه‌ها مواجه می‌شوید (منظور پولی‌ها است)، یعنی اگر هم بخواهید پول بدهید نمی‌توانید! پس چاره چیست؟ جیلبریک کردن دستگاهتان؟! به غیر از خطرات و مشکلاتی که وجود دارد، بسیاری دوست ندارند چنین بلایی سر گوشی نازنین و گران قیمتشان بیاورند، اما وقتی چاره‌ای نیست محبورند. ولی ما یک راه چاره را پیش روی شما قرار می‌دهیم: آی‌فون نخرید!

     ادامه دارد...

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از آی تی رسان