تبیان، دستیار زندگی
هر چه قدر خودرو در هفته های پایانی سال گذشته ترمز بریده بود و نرخ آن لحظه ای افزایش می یافت اما از ابتدای امسال رکود گریبانگیر فروشنده ها شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکود و بلاتکلیفی در بازار خودرو


هر چه قدر خودرو در هفته های پایانی سال گذشته ترمز بریده بود و نرخ آن لحظه ای افزایش می یافت اما از ابتدای امسال رکود گریبانگیر فروشنده ها شده است.

وضعیت خودرو هنوز مشخص نیست چراکه شورای رقابت مسوول قیمت گذاری شده اما انجمن خودروسازان مصوبه بازگشت قیمت های شورای رقابت را قبول ندارد! و مجلس هم برای اینکه تکلیف بازار خودرو روشن شود تا پایان ماه جاری به مسوولان فرصت داده است.  این بلاتکلیفی تا جایی پیش رفته که نرخ برخی خودروهای پرتیراژ در بازار آزاد از نمایندگی ها ارزان تر شده است!

خودرو

دستور‌العمل قیمت خودرو

در حدود دو ماه اخیر روند قیمتی خودروهای پر تیراژ داخلی در بازار آزاد نزولی بوده است. دلیل اصلی این موضوع نیز توقف خرید خودرو از سوی مصرف‌کنندگان به امید تحقق وعده‌های داده شده برای کاهش قیمت‌های رسمی خودروها است. حدود یک ماه پیش رییس‌جمهوری در یک برنامه زنده تلویزیونی از خودروسازان خواست قیمت محصولات خودرا کاهش دهند. البته اگرچه خودروسازان کاهش جزئی را در نرخ محصولات خود اعمال کردند اما از نظر کارشناسان و منتقدان این میزان کاهش قیمت کافی نبوده است.در نتیجه این شرایط مصرف‌کنندگان نیز در دو ماهه اخیر از بازار خودرو قهر کرده و در انتظار تحقق وعده‌های داده شده برای کاهش قیمت‌ها هستند. نتیجه این وضعیت رکود گسترده در بازار خودرو و کمتر شدن قیمت بازار بسیاری از خودروها نسبت به قیمت‌های رسمی تعیین شده از سوی خودروسازان است.در چنین شرایطی که به دلیل رکود بازار و نبود مشتری، برخی از فروشندگان سعی می‌کنند حتی با ارائه تخفیف خودروهای خود را به فروش برسانند برخی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان این محصولات را به نرخی بالاتر از قیمت‌های روز بازار عرضه می‌کنند.به عنوان مثال در شرایطی که قیمت سایپا 131SL در بازار آزاد حدود 14 میلیون تومان است برخی از فروشندگان قیمت این محصول را 15 میلیون و 500 هزار تومان عنوان می‌کنند. اگرچه قیمت تیبا نیز به حدود 18 میلیون و 300 هزار تومان کاهش یافته اما قیمت این خودرو از سوی برخی فروشندگان 20 میلیون تومان عنوان می‌شود.در این شرایط مصرف‌کنندگان در صورت نیاز به خرید این محصولات باید از نمایندگی‌های فروش مختلف قیمت خودروی مدنظر خود را استعلام کرده و پس از آن این محصولات را به کمترین نرخ ممکن خریداری کنند.

برخی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان این محصولات را به نرخی بالاتر از قیمت‌های روز بازار عرضه می‌کنند.به عنوان مثال در شرایطی که قیمت سایپا 131SL در بازار آزاد حدود 14 میلیون تومان است برخی از فروشندگان قیمت این محصول را 15 میلیون و 500 هزار تومان عنوان می‌کنند

جمشید پژویان، رییس شورای رقابت با اشاره به بررسی اختلالات بازار خودرو در جلسه هفته گذشته این شورا گفت: در این جلسه اعضا به بررسی ابعادی از بازار خودرو پرداختند و در پایان مرکز ملی رقابت را به تهیه دستورالعمل قطعی تا پایان فروردین‌ماه مکلف کردند. در حال حاضر کارگروه شورا در حال بررسی است و درجلسه یکشنبه آینده احتمال دارد بخشی از دستورالعمل آماده و تصویب شود.وی درباره‌ وضعیت افرادی که اقدام به پیش خرید خودرو کرده‌اند نیز توضیح داد: من به شرکت‌های خودروسازی اولتیماتوم داده که حق افزایش قیمت به صورت صد‌درصد را ندارند و اگر بناست بهای خودروها افزایش پیدا کند، باید در مبلغ باقی‌مانده انجام شود برای مثال اگر فردی 10 میلیون از مبلغ یک خودرو 20 میلیونی را پرداخت کرده باشد که قیمت فعلی آن به 30 میلیون رسیده فرد قانونا مالک 50 درصد از خودرو است و شرکت خودرو‌ساز حق دریافت مبلغی بیش از آن را ندارد.

 صنعت خودرو

مسوول ما نیستیم!

این بلاتکلیفی موجب شد وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس فراخوانده شود و نمایندگان سوالات متععدی از وی بپرسند. غضنفری نیز در مجلس اینگونه توضیح داد: در نیمه اول سال 91 تغییراتی در نرخ ارز به وجود آمد به طوری که قیمت ارز در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر از 1100 تا 2200 تومان برای خودروساز افزایش داشت که این یعنی افزایش 200 درصدی قیمت ارز برای خودروساز.

وی اضافه کرد: این اعلام موافقت سازمان حمایت با این امید بود که دیگر تا پایان سال افزایش قیمتی نداشته باشیم اما در شش ماه دوم سال گذشته دوباره اتفاقات تکرار شد و خودروسازان با مشکل مواجه شدند به طوری که مس با افزایش 49 درصدی قیمت، پلیمر 57 درصد و آلومینیوم با افزایش قیمت 59 درصدی مواجه شدند. غضنفری افزود: اتفاق ناگوار دیگر این بود که عده‌ای خودروی ارزان می‌خریدند و به قیمت بالاتر در بازار به فروش می‌رساندند که این حالت دو قیمتی و سفته‌بازی را در بازار به وجود آورد. دولت موافقت کرد که در چنین شرایطی خودروساز در حاشیه بازار خودروهایش را بفروشد اما به تدریج قیمت را پایین آورد این رویه منجر به این شد که پراید بعد از افزایش قیمت در مهرماه یعنی از 11 میلیون و 900 هزار تومان به 16 میلیون، پژو 405 از 18 میلیون و 600 هزار تومان به 25 میلیون و پژو 206 اتومات از 22 میلیون و 900 هزار تومان به 39 میلیون افزایش قیمت پیدا کنند.وی توضیح داد:‌ الان در شرایطی هستیم که قرار است خودروساز قیمت خود را اعلام کند و شورای رقابت نیز در نهایت قیمت‌های جدید را اعلام نماید و قرار از تا پایان فروردین این اتفاق رخ دهد.

فرآوری : محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر، فارس،ایسنا