تبیان، دستیار زندگی
آغاز تحریم های اتحادیه اروپا از سال گذشته خیلی ها را نگران کرد چراکه این تحریمها با تبلیغات بسیار زیاد اجرایی شد و حتی بسیاری از مسوولان هم از این موضوع اظهار نگرانی کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریم کنندگان هم تحریم‌ها را دور می‌زنند!


آغاز تحریم های اتحادیه اروپا از سال گذشته خیلی ها را نگران کرد چراکه این تحریمها با تبلیغات بسیار زیاد اجرایی شد و حتی بسیاری از مسوولان هم از این موضوع اظهار نگرانی کردند.

با افزایش تعداد روزهای تحریم و به دنبال آن افزایش مشکلات اقتصادی اتحادیه اروپا که بارزترین آن اخراج کارگران شرکت پژوی فرانسه به علت قطع فروش خودور به ایران بود، آن روی سکه تحریم هم نمایان شد و حالا با انتشار آمارها و اخبار گوناگون مشخص شده که اعضای اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای غربی خود اقدام به دور زدن تحریم می کنند و خواهان افزایش تجارت با ایران هستند.

ایران -تحریم نفت

ادامه فعالیت شرکت نفتی ایتالیا در ایران

انی بزرگ‌ترین شرکت نفتی ایتالیا در گزارش سالانه 2012 خود، از ادامه فعالیت‌های خود در ایران با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داد. وال‌استریت ژورنال دراین باره گزارش داده که انی، بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز ایتالیا از نظر حجم دارایی، در گزارش سالانه 2012 خود از ادامه فعالیت‌هایش در ایران خبر داد.این شرکت در گزارش خود تصریح کرد که ممکن است به علت سرمایه‌گذاری در ایران با تحریم‌های آمریکا روبرو شود. اگر تحریم‌ها اعمال شود، اثرات آن برای این شرکت اساسی و خسارت‌بار خواهد بود. این شرکت ایتالیایی در گزارش خود به این نکته اشاره کرد که فکر نمی‌کند فعالیت‌هایش در ایران شامل قوانین تحریمی آمریکا قرار گیرد، اما با این وجود تاکنون هیچ تضمین رسمی از وزارت خارجه آمریکا دریافت نکرده است.بر اساس این گزارش، انی سال‌های بسیاری در قالب 4 قرارداد خدمات، در میدان‌های نفتی پارس جنوبی، دارخوین، درود و بلال ایران فعالیت کرده است. تمامی این میادین به جز میدان دارخوین که در مراحل پایانی قرار دارد، تکمیل شده‌اند. این میدان به شرکت ملی نفت ایران واگذار شده است.در ادامه گزارش این شرکت نفتی آمده است، درآمد روزانه شرکت انی در ایران در سال 2012 به طور متوسط برابر با 3 هزار بشکه نفت بوده است. این میزان معادل کمتر از یک درصد کل تولید نفت این شرکت است.این شرکت در سال گذشته میلادی 498 هزار تن نفت خام از ایران خریداری و 396 میلیون دلار به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کرده است. این شرکت ایتالیایی در سال 2011 نیز 976 هزار تن نفت به ارزش 742 میلیون دلار از ایران خریداری کرده بود.

تازه ترین آمار گمرک ایران حاکی از افزایش شدید مبادلات تجاری ایران و انگلیس در سال 1391 است. به طوری که در 11 ماهه سال قبل واردات ایران از انگلیس نزدیک به 9000 درصد افزایش یافت. ایران در 11 ماهه سال گذشته بالغ بر 646 هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی 377 میلیون دلار از انگلیس وارد کرد

تمایل کشورهای اروپایی به افزایش تجارت با ایران

با وجودی که اتحادیه اروپا در سال گذشته همسو با سیاست های آمریکا تحریم های شدیدی را علیه تجارت ایران با کشورهای این منطقه اعمال کرد اما تازه ترین آمار منتشر شده حاکی از آن است که از بین 10 کشور نخست شریک تجاری ایران در حوزه واردات پنج کشور اروپایی هستند. نکته جالب اینجاست که در مورد برخی کشورهای اروپایی نیز طی 11 ماهه سال قبل رشد شدید تجارت حاصل شده است. به طوری که واردات ایران از سوئیس، هلند، آلمان و روسیه در مدت زمان یادشده از نظر وزنی به ترتیب 70، 512، 87 و 173 درصد افزایش یافت. در این بین واردات ایران تنها از ایتالیا معادل 31.7 درصد کاهش یافت.ایران در 11 ماهه سال 1391 از کشورهای سوئیس، آلمان، هلند، روسیه و ایتالیا به ترتیب معادل پنج میلیون تن (سه میلیارد دلار)، 1.2 میلیون تن (2.6 میلیارد دلار)، 2.9 میلیون تن (1.8 میلیارد دلار)، 2.8 میلیون تن (1.6 میلیارد دلار) و 143 هزار تن (957 میلیون دلار) واردات داشت. در 11 ماهه سال 1391 اروپا از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 40.6 و 28.7 درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داد.

تحریم

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که سال 1392 را سالی خوب برای حوزه تجارت کشور پیش بینی می کند، گفت: برخی کشورهای اروپایی در مذاکره با فعالان اقتصادی کشورمان خواستار این شده اند که سهم بیشتری از اقتصاد ایران را بدست آورند. حمید صافدل با اشاره به این که قبلا بعضی از شرکای تجاری ما در برخی از حوزه‌ها خیلی مستقیم برای تجارت با ما وارد مذاکره نمی‌شدند، افزود: اما الان فضا متفاوت شده است و حتی برخی کشورهای اروپایی در مذاکره با فعالان اقتصادی ایران خواستار این شده‌اند که سهم بیشتری از اقتصاد ایران را بدست آورند. این نشان می‌دهد فضا در حال متفاوت شدن است و به این رویکرد خوشبین و امیدوار هستیم و به طور کلی سال 1392 را سالی متفاوت با سال 1391 برای بخش تجارت کشور ارزیابی می کنم.او در پاسخ به این سوال که کدام کشورهای اروپایی خواستار افزایش روابط تجاری با ایران شده اند؟ اظهار کرد: به دلیل شرایط تحریم از ارائه جزئیات در این زمینه معذور هستم. البته باید بگویم که تجارت جدیدی شکل نگرفته است.وی با بیان این‌که تجارت مانند رودخانه جاری است که اگر جلوی آن سنگ بگذارید آب بند نمی‌آید بلکه آب از مسیر دیگری می‌رود گفت: اگر کشوری سهمش را در تجارت با ایران از دست بدهد کشور دیگری این سهم را جذب می‌کند.صافدل افزود: اگرچه تحریم‌ها باعث شده تا سهم ایران از تجارت بین‌الملل در قاره آسیا بیشتر شود اما شرکای ایران در حوزه‌های اروپایی کماکان به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار ایران هستند.رئیس سازمان توسعه تجارت توضیح داد: اگر به یکی دو تا از اقتصادهای بزرگ مخصوصا در حوزه خودرو نگاه کنید می‌بینیم که فرانسوی‌ها با دقت نظر در حال رصد بازار خودروی ایران هستند و تاثیراتی که بازار خودروی ایران و تاثیر کاهش همکاری با بازار ایران بر تولید حوزه‌هایی مانند تولید خودروی فرانسه داشته است، فرانسوی‌ها را در حوزه دولتی و بنگاهی راغب به این کرده که شرایط متفاوتی را دنبال کنند. در حوزه های دیگر هم همین طور است.

با وجودی که اتحادیه اروپا در سال گذشته همسو با سیاست های آمریکا تحریم های شدیدی را علیه تجارت ایران با کشورهای این منطقه اعمال کرد اما تازه ترین آمار منتشر شده حاکی از آن است که از بین 10 کشور نخست شریک تجاری ایران در حوزه واردات پنج کشور اروپایی هستند

افزایش 9000 درصدی واردات ایران از انگلیس

تازه ترین آمار گمرک ایران حاکی از افزایش شدید مبادلات تجاری ایران و انگلیس در سال 1391 است. به طوری که در 11 ماهه سال قبل واردات ایران از انگلیس نزدیک به 9000 درصد افزایش یافت. ایران در 11 ماهه سال گذشته بالغ بر 646 هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی 377 میلیون دلار از انگلیس وارد کرد. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 8985 و 178 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1390 افزایش یافته است.انگلیس در مدت زمان یاد شده بیست و یکمین کشور بزرگ صادرکننده کالا به ایران بود. در بین کشورهای اروپایی نیز انگلیس رتبه 10 صادرات کالا به کشورمان را به خود اختصاص داد. همچنین تنها در بهمن ماه سال گذشته واردات ایران از انگلیس از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 56826 و 1064 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر آمار گمرک ایران نشان می دهد که صادرات ایران به انگلیس در 11 ماهه سال قبل با کاهش بسیار کمی مواجه شده است. در این مدت ایران 9095 تن کالا به ارزش 28.8 میلیون دلار به انگلیس صادر کرد. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 0.86 و 4.7 درصد کاهش نشان می دهد. اگرچه صادرات ایران به انگلیس در بهمن سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 273 و 43 درصد افزایش یافت. محصولات کشاورزی و غذایی مانند دانه گندم، کنجاله، دانه ذرت دامی، شکر خام، جو و همچنین محصولات دارویی و پزشکی مانند سرنگ، مکمل های دارویی و داروهای هورمونی عمده ترین محصولات وارداتی ایران از انگلیس در سال گذشته بودند. این در حالی است که عمده صادرات ایران به انگلیس را نیز فرش، انگور خشک، محصولات آهنی و فولادی، خرما، و زعفران تشکیل می دهند.روابط سیاسی بین ایران و انگلیس طی چند سال گذشته فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد که اوج تنش بین دو کشور مربوط به حوادث پیش آمده برای سفارت لندن در تهران در هشتم آذر 1390 بود. پیش بینی می شد در پی این رخداد روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور نیز به شدت کاهش یابد. با این وجود آمار گمرک ایران حاکی از رشد شدید تجارت بین ایران و انگلیس در سال 1391 است.

فرآوری : محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: وال استریت ژورناال، فارس،ایسنا