تبیان، دستیار زندگی
اولین خودروی اسپورت هندی به نام آوانتی در نمایشگاه خودرو دهلی رونمایی شد. این ماشین را دیلیپ چابریا، هنرمند و طراح خودروی هندی، طراحی کرده و توسط شرکتش به نام دی سی دیزاین در شهر پونا در غرب هند ساخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آوانتی، سوپر اسپرت هندی


اولین خودروی اسپورت هندی به نام آوانتی در نمایشگاه خودرو دهلی رونمایی شد. این ماشین را دیلیپ چابریا، هنرمند و طراح خودروی هندی، طراحی کرده و توسط شرکتش به نام دی سی دیزاین در شهر پونا در غرب هند ساخته می‌شود. در این مطلب می خواهیم به مشخصات این خودرو بپردازیم.

اولین خودروی اسپورت هندی به نام آوانتی در نمایشگاه خودرو دهلی رونمایی شد. این ماشین را دیلیپ چابریا، هنرمند و طراح خودروی هندی، طراحی کرده و توسط شرکتش به نام دی سی دیزاین در شهر پونا در غرب هند ساخته می‌شود.

آوانتی، سوپر اسپرت هندی

در حال حاضر برای این ماشین یک موتور دو لیتری چهار سیلندر فورد «اکوبوست» سوار می‌شود. قدرت این موتور 261 اسب بخار است و شتاب صفر تا صد این ماشین با یک جعبه دنده دو کلاچه شش سرعته زیر هفت ثانیه تخمین زده شده است.

در حقیقت، این خودرو به دو نوع موتور بنزینی مجهز است، یك موتور دو لیتری «اكوبوست»(Eco Boost)  چهارسیلندر از كمپانی «فورد»(Ford)  با توربوشارژر و قدرتی معادل 256 اسب بخار و گشتاور 366 نیوتون متر یا یك موتور شش سیلندر 3.5 لیتری از كمپانی «هوندا»(Honda)  به قدرت 400 اسب بخار. ارقامی كه هرگز یك خودروی سوپراسپرت را برای ما تداعی نمی كنند و حتی سرعت و شتاب این خودرو هرگز به خودروهای سوپراسپرت شباهتی ندارد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 7 ثانیه است، هر چند كه در برخی از سایتهای مربوط به صنعت خودرو، عدد 3.7 ثانیه نیز آمده است كه با این مشخصات فنی، كاملاً دور از ذهن است. سیستم انتقال قدرت آن شامل یك گیربكس شش سرعته دو كلاچه است.

هند هفتمین تولیدکننده خودرو در جهان است. تولید خودرو در این کشور در سال مالی گذشته، سی درصد افزایش یافته و پیش‌بینی‌ می‌شود این کشور به زودی جای برزیل را در مکان ششم بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان بگیرد

در بدنه این خودرو شباهت هایی با «لامبورگینی اونتادور»(Lamborghini Aventador) دیده می شود. وزن خودرو 1562 كیلوگرم است كه بدنه آن از جنس آلومینیوم بوده و در شهر پونه(Pune) در كارخانه «تالگائون»(Talegaon) شركت «دی.سی.دیزاین» ساخته شده است. ستونهای خودرو از ماده ای سبكتر تعبیه شده اند كه از جنس «فایبرگلاس»(Fiberglass)  می باشند. موتورهای ساخته شده برای این خودرو باید مسافتی طولانی را تا كشور هند طی كنند، چرا كه این موتورها در كشور انگلستان ساخته خواهند شد.

دی سی دیزاین اعلام کرده که به زودی مدلی با یک موتور شش سیلندر با قدرت 394 اسب بخار هم خواهد ساخت. وزن مدل فعلی 1560 کیلوگرم است و بخش زیادی از ماشین با آلومینیوم ساخته شده است.

دی سی دیزاین تا کنون به ساخت ماشین‌های سفارشی و تقویت شده مشهور بود و این اولین خودرویی است که به نام خودش به بازار عرضه می‌شود.

آوانتی، سوپر اسپرت هندی

دیلیپ چابریا، موسس دی سی دیزاین بعد از پایان تحصیلش در رشته طراحی خودرو در کالج طراحی پاسادینا در کالیفرنیا، و بعد از یک سال کار در استودیوی طراحی جنرال موتورز، در سال 1983 به هند برگشت و در سال 1993 استودیوی دی سی دیزاین را تاسیس کرد. این استودیو تا کنون ششصد خودروی کانسپت و سفارشی ساخته است.

دی سی دیزاین امیدوار است بتواند دو هزار دستگاه از این ماشین بسازد. فروش ماشین از سال 2013 آغاز می‌شود و هدف خودروساز هندی فروختن دویست دستگاه در سال است. دی سی دیزاین اعلام کرده که برای فروش ماشین نمایندگی‌های خود را در سراسر هند افتتاح خواهد کرد.

این شركت طراحی بیشتر اوقات، با اضافه یا كم كردن قطعاتی از نمای داخلی یا خارجی خودروهای معروف و گران قیمت مانند «پورشه» یا «رولز رویس»، آنها را اسپرت یا «تیونینگ» می كند و با قیمتی بالاتر به مشتریان جوان و ثروتمند می فروشد. به گفته مدیر كمپانی «دی.سی.دیزاین» آقای «دیلیپ چهابریا» این خودرو قرار بود در ابتدا با نام «بودا» معرفی شود كه با مخالفت اكثر علاقه مندان و اعضای تیم طراحی مواجه گردید و در نهایت نام «آوانتی» برای آن انتخاب شد. این خودروی سوپراسپرت هندی در نمای جلو، طراحی زیبا و شگفت آوری دارد؛ در نمای جانبی، ظاهری نسبتاً خوب و در عقب، ظاهری وحشتناك و زشت دارد. نمای داخلی خودرو شامل صندلی های یك تكه و داشبورد معمولی است كه كیفیت مواد و قطعات به كار رفته در اتاق خودرو پایین تر از متوسط است. اگر چه یك خودروی سوپراسپرت باید بیشتر از نمای ظاهری، عملكرد فوق العاده ای داشته باشد.

آوانتی، سوپر اسپرت هندی

هند هفتمین تولیدکننده خودرو در جهان است. تولید خودرو در این کشور در سال مالی گذشته، سی درصد افزایش یافته و پیش‌بینی‌ می‌شود این کشور به زودی جای برزیل را در مکان ششم بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان بگیرد.

اولین خودروی سوپراسپرت هندی

خودروی «آوانتی» از یك شاسی با فریم لوله ای فضایی تشكیل شده است. لاستیكهای این خودرو در جلو به ضخامت 255 میلیمتر و در عقب به ضخامت 295 میلیمتر می باشند كه روی رینگهای 19 اینچی نصب شده اند. ترمز این خودرو دارای دیسكهای 330 میلیمتری در هر چهار چرخ می باشد. برخی كارشناسان اعتقاد دارند كه «دی.سی.آوانتی» در كلاس خود، خودرویی پایین تر از متوسط می باشد و به هیچ وجه عملكرد و كیفیت ساخت یك خودروی سوپراسپرت را ندارد.

همچنین این خودرو به عنوان یك خودروی سوپراسپرت دارای قیمتی بسیار پایین بوده و با قیمت پنجاه و چند هزار دلاری خود، قیمتی پایین تر از خودروی كوچك «مینی كوپر اس» دارد. دلیل اینكه این خودرو از بالاترین تكنولوژیهای ممكن برخوردار نگردیده و با عملكرد بالاتری عرضه نمی گردد، این است كه سازنده این خودرو خواسته تا قیمت تمام شده آن در حد امكان ارزان باشد كه امكان خریدن و داشتن یك خودروی سوپراسپرت برای اكثر اقشار مردم ممكن شود. قیمت این خودرو در كشور هند حدود سی میلیون روپیه (56,277 دلار یا 43,500 یورو) خواهد بود.

دی سی دیزاین اعلام کرده که به زودی مدلی با یک موتور شش سیلندر با قدرت 394 اسب بخار هم خواهد ساخت. وزن مدل فعلی 1560 کیلوگرم است و بخش زیادی از ماشین با آلومینیوم ساخته شده است

در حقیقت، هدف این خودرو، جمعیت مشتاق خودروهای سوپراسپرت می باشند كه توانایی خرید یك خودروی گران قیمت اسپرت و لوكس را ندارند. برای همین است كه خودروی «آوانتی» احساسات مردم نه چندان ثروتمند كشور هند را برانگیخته است. این خودرو در آینده ای نزدیك با دو مدل «آوانتی V4» و «آوانتی V6» ارائه خواهد شد. قیمت در نظر گرفته شده برای مدل V6 حدود 56 هزار دلار و برای مدل V4 حدود 47 هزار دلار می باشد. خط تولید این خودرو توسط هنرپیشه معروف و ثروتمند هندی «آمیتاب باچان» افتتاح گردید.

كارخانه تولید این خودرو در كشور هند قصد دارد تا در سال حدود 200 دستگاه از این خودرو تولید كند و امیدوار است كه این میزان تولید، به مرز 2000 دستگاه در سال برسد. حتی شنیده ها حاكی است كه كمپانی«دی.سی.دیزاین» قصد دارد خودروی «آوانتی» را به بازار كشورهای دیگر صادر كند. در پایان لازم به یادآوری است كه شركت طراحیDC Design  حدود یك سال پیش در اقدامی ناباورانه یك خودروی ارزان قیمت «تاتا نانو» را با قیمتی حدود ده تا دوازده هزار دلار، بعد از عملیات تیونینگ، با قیمتی معادل 141,000 دلار فروخته است.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: عطر مهر، خودرو بانک