تبیان، دستیار زندگی
زن در جوامع سنتی، مهم‌ترین عامل انتقال ارزش‌های اخلاقی، مانند قناعت و دیگرگرایی به نسل بعد بوده است. اما در طول چند دهه اخیر این نقش تحول یافته به طوری‌که اکنون نسل را به سمت مصرف بیشتر و بی‌توجهی به امورات جامعه سوق می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حماسه ی اقتصادی از نوع زنانه


زن در جوامع سنتی، مهم‌ترین عامل انتقال ارزش‌های اخلاقی، مانند قناعت و دیگرگرایی به نسل بعد بوده است. اما در طول چند دهه اخیر این نقش تحول یافته به طوری‌که اکنون نسل را به سمت مصرف بیشتر و بی‌توجهی به امورات جامعه سوق می‌دهد.

زن

از نظر اکثر اقتصاددانان و جامعه شناسان الگوی مصرف در عصر جدید بعد سیاسی دارد؛ یعنی نظام‌ها برای تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر و وابسته‌کردن آنها به خودشان از روش توسعه مصرف استفاده می‌کنند.

اگر فرهنگ قناعت در کشوری رشد کند،دیگر در مقابل بسیاری از آسیب ها مصون خواهد بود. باید فرهنگ درست مصرف کردن را به مردم آموخت.

کارشناسان معتقدند ارتباط زنان با بحث فرهنگ مصرف و الگوی مصرف ناشی از چند عامل با اهمیت است اول جایگاه خاصی که زن به عنوان مادر دارد، یعنی بیشترین ارتباط با فرزندان از سوی مادر است و نقش او در انتقال ارزش‌های اخلاقی بسیار مهم است. 

واقعیت این است که در طول تاریخ، زن در جوامع سنتی، مهم‌ترین عامل انتقال ارزش‌های اخلاقی، مانند قناعت و دیگرگرایی به نسل بعد بوده است. اما در طول چند دهه اخیر این نقش تحول یافته به طوری‌که این نسل را به سمت مصرف بیشتر و بی‌توجهی به امورات جامعه سوق می‌دهد.

در نگاه این پژوهشگران اجتماعی مسئله دومی که موجب اهمیت زنان در این پروسه می شود این است که زن احساسی‌تر است، اگر این احساسات و عواطف درست مدیریت شود و نسبت به اولویت‌های خانواده و اجتماع حساس باشد، می‌توان او را به اصلاح مصرف و اقتدار نظام سیاسی و ملی و برای ایفای نقش مثبت در صحنه اجتماع آماده کرد؛ اما اگر احساسات توسط نظام سرمایه‌داری مدیریت شود نظام سرمایه‌داری برای این احساسات زنانه، برنامه‌ریزی می‌کند و به نظر می‌رسد که نگاه مدیریت به زنان بیش از دیگران است.

جامعه شناسان اجتماعی معتقدند جایگاه مهم دیگر زن نقش همسری است و جایگاه مدیریتی که در خانه بر عهده دارد زیرا اگر زن با تکیه بر همین وضعیت احساسی و روانی خود تلاش کند که اقتصاد و سبد هزینه‌های خانواده را کنترل کند، به راحتی قادر به این کار خواهد بود و اگر چنین نباشد، همسر نمی‌تواند آن را کنترل کند. اگر مرد بخواهد موقعیت اقتصادی خانواده را کنترل کند ولی همسرش او را همراهی نکند، توفیقی حاصل نخواهد شد.

این اندیشمندان جامعه و خانواده تاکید دارند باید از ظرفیت‌های زنانه برای کنترل الگوی مصرف استفاده کرد. زیرا در غیر این صورت حتی با صرف هزینه و زمان هم نمی توان به نتایج مطلوب دست یافت

در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال جهاد اقتصادی نام گذاری کرده اند جامعه زنان بار سنگینی بر دوش دارند زنان با مدیریت اقتصاد خانواده می توانند گام مهمی دراین راه بردارند. و از آنجا که در مسائل مربوط به خانواده نقش زن و مادر بسیار پررنگ است زنان می توانند با الگوگیری از زندگی حضرت زهرا(س) قناعت وساده زیستی رابه فرزندان خود یاد دهند و با شناخت صحیح اصول صرفه جویی وبا تنظیم درست و دقیق برنامه های اقتصادی دردرون خانواده اصلی ترین نقش رادرتنظیم سیاست اقتصادی کشور ایفا می کنند و در مسیر «جهاداقتصادی»گام بردارند.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع : بهزیستی /جهان نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.