تبیان، دستیار زندگی
احمد آریامنش ابداع كننده خطوط كرشمه و سفیر است كه خط كرشمه را پس از 500 سال از خط میخی برگرفته است و خط «سفیر» را نیز فرزند خط كرشمه می‌داند. احمد آریا منش ابداع كننده خط كرشمه درباره این نوع خط گفت: كرشمه نوعی خط ناب ایران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خط «كرشمه» پس از500 سال متولد شد

احمد آریامنش ابداع كننده خطوط كرشمه و سفیر است كه خط كرشمه را پس از 500 سال از خط میخی برگرفته است و خط «سفیر» را نیز فرزند خط كرشمه می‌داند.

احمد آریا منش ابداع كننده خط كرشمه درباره این نوع خط گفت: كرشمه نوعی خط ناب ایرانی است كه پس از 500 سال متولد شده است.

وی با بیان اینكه خط كرشمه زاییده خط میخی است می‌افزاید: كرشمه از پیچش‌های طبیعی نظیر موج دریا و حركت گیاهان در باد برخوردار است.

آریامنش كرشمه را نوعی خط موسیقایی رقصنده توصیف می‌كند و ادامه می‌دهد: كرشمه بدون پایبندی به قید و بندهای خطوط سنتی، بسیار رها و آزاد است و قابلیت‌های بسیار زیادی برای كارهای گرافیكی دارد.

این هنرمند خوشنویس همچنین خط دیگری با عنوان سفیر ابداع كرده است كه خود او این خط را فرزند خط كرشمه می‌داند و در این باره می‌گوید: خط سفیر با معنای بیشتری همراه است كه نوع ارتباط و خوانا بودن آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینكه هنوز كتابی درباره خط سفیر به چاپ نرسانده است، می‌افزاید: كتابی درباره خط كرشمه چاپ و منتشر كرده‌ام كه دركتابخانه ملی نیز موجود است و به زودی كتابی از خط سفیر نیز چاپ و منتشر خواهم كرد.

وی همچنین از برپایی كارگاه خط سفیر در نمایشگاه قرآن كریم امسال خبر می‌دهد.

این هنرمند مبدع با بیان اینكه خوشنویسی ایران همچنان درجا می‌زند تصریح می‌كند: درجا زدن خوشنویسی ما به دلیل سیاست‌های نادرست انجمن خوشنویسان است كه مصرانه به خطوط سنتی پایبند است و اجازه نمی‌دهد خط رها شود و خط مدرن هم اجازه رشد پیدا كند.

آریامنش با بیان اینكه بازهم اقدام به ابداع خطوط دیگری در آینده خواهد كرد ادامه می‌دهد: می‌توان با نگرش دیگری به خطوط فارسی و اندكی جسارت نوآوری كرد كه خوشبختانه این جسارت درنسل جوان یافت می‌شود.

وی خوشنویسی را از جمله هنرهای كاملا ایرانی می‌داند و می‌گوید: خوشنویسی ما برخلاف سایر هنرها مثل تئاتر،موسیقی،نقاشی و... كه وام گرفته از هنرهای غربی و خارجی است هویت كاملا ایرانی دارد.

این هنرمند خوشنویس همچنین درباره برخورد مسئولین با این نوآوری با بیان اینكه املای نا‌نوشته غلط ندارد می‌گوید: معمولا هر نوآوری و حركتی با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی همراه است و هنرمندان سنتی ما نیز كه معتقدند خط فقط نستعلیق است، نوآوری‌ها را به حساب تفنن و بازی‌های آنها می‌گذارند ولی جوانان هنرمند ایرانی و مردم عادی، بسیار از این نوع خطوط استقبال كردند و مسئولین هم برایشان جالب بود و قول مساعدت ‌داده‌اند ولی من تاكنون از آنها چیزی نخواسته‌ام.