تبیان، دستیار زندگی
مطالعات متعددی نشان داده اند كه تماس فوری مادر ونوزاد وتغذیه باشیر مادر بلافاصله بعد از تولد ترجیحاً در اتاق زایمان ، به برقراری و استحكام روابط عاطفی و روانی بین آنها كمك كرده و همچنین موجبات شروع موفق تغذیه با شیر مادر و تداوم آن به مدت طولانی تر را فرا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حال و هوای بیمارستان‌های دوستدار کودک


مطالعات متعددی نشان داده اند كه تماس فوری مادر ونوزاد وتغذیه باشیر مادر بلافاصله بعد از تولد ترجیحاً در اتاق زایمان، به برقراری و استحكام روابط عاطفی و روانی بین آنها كمك كرده و همچنین موجبات شروع موفق تغذیه با شیر مادر و تداوم آن به مدت طولانی تر را فراهم می كند .
نوزادان ظرف نیم تا یك ساعت اول تولد بسیار هوشیار هستند و چنانچه با موادی غیر از شیر مادر تغذیه شوند، احتمال شروع موفق و تداوم تغذیه او با شیر مادر كمتر می شود و كاركنان بهداشتی درمانی باید مادر را در اولین تغذیه نوزاد باشیر مادر كمك كنند.

نوزادان

محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس می گوید: هم اکنون 520 بیمارستان دوستدار کودک در کشور فعال است که 10 استاندارد هنگام تولد کودک باید در آنها رعایت شود که آموزش مادران باردار در زمینه مزایای تغذیه با شیرمادر، چگونگی شیردهی و تداوم آن و عوارض تغذیه مصنوعی از جمله این استانداردها است.

وی ادامه داد: در مورد بیمارستانهای دوستدار کودک می گوید: تمام بیمارستانهای دوستدار کودک در کشور باید روی 10 اقدامی که موظف هستند در بیمارستانهای خود انجام دهند، ارزیابی‌های لازم را انجام دهند. به عنوان مثال تغذیه با شیرمادر و ممنوعیت استفاده از بطری شیر و پستانک از جمله اقدام‌هایی است که باید در بیمارستانهای دوستدار کودک انجام شود.

ده اقدام ضروری که بیمارستان های دوستدار کودک موظف به آن هستند*

-1 سیاست مدون ترویج تغذیه باشیرمادر درمعرض دید کلیه کارکنان نصب شده باشد و برای اطمینان از ارتقاء کیفیت خدمات،

بطور مستمر توسط کمیته بیمارستانی ترویج تغذیه باشیرمادر پایش شود.

-2 کلیه کارکنان به منظور کسب مهارتهای لازم برای اجرای این سیاست، قبل از خدمت و حین خدمت آموزش های مکرر ببینند.

-3 مادران باردار را در زمینه مزایای تغذیه با شیرمادر، چگونگی شیردهی وتداوم آن ، عوارض تغذیه مصنوعی و بطری و گول زنک بخوبی آموزش دهند.

-4 به مادران کمک کنند تا تماس پوست با پوست را از لحظه تولد و تغذیه نوزاد باشیرمادر را در ساعت اول شروع کنند ودر بخش های زنان واطفال برنامه تجویز دارو و انجام آزمایشات و اعمال جراحی به گونه ای طراحی گردد که اختلال در تغذیه از پستان مادر ایجاد نکند.

عدم حضور متخصصان زنان به صورت دائم تخلف است و این در حالی است که دستورالعمل آن را از 2 سال پیش از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به تمام بیمارستانها ابلاغ کردیم تا متخصص زنان تمام وقت داشته باشند. این متخصصان زنان باید از لحظه ورود مادران باردار تا زمانی که از بیمارستان خارج می‌شوند به همراه نوزاد و مادر باشند و مراقبت دقیق داشته باشند

-5 به مادران روش تغذیه باشیرمادر وچگونگی حفظ وتداوم شیردهی را(درصورت بیماری مادر یا شیرخوار،اشتغال مادر)آموزش دهند وبرای حل مشکلات شیردهی کمک وحمایت کنند.

-6 به شیرخواران سالم در 6ماه اول عمر بجز شیرمادر و قطره ویتامین، هیچ گونه غذا یا مایعات دیگر (آب، آب قند...) ندهند.

(مگر درصورت ضرورت پزشکی)

-7 برنامه هم اتاقی مادر وشیرخوار را در تمام ساعات شبانه روز اجرا کنند و دربخش های نوزادان واطفال تسهیلات لازم برای اقامت شبانه روزی مادران ونیازهای فیزیکی وعاطفی آنان را تامین نمایند.

نوزادان

-8 مادران را به تغذیه برحسب میل وتقاضای شیرخوار باشیرمادر تشویق،کمک و حمایت کنند ودر مواقع لزوم امکان دوشیدن مکرر شیر و ذخیره آن وجود داشته باشد.

-9 مطلقا ازشیشه شیر وپستانک(گول زنک) استفاده نکنند.

-10 تشکیل گروههای حمایت از مادران شیرده را پیگیری نمایند و اطلاعاتی در مورد گروههای حامی و مراکز مشاوره شیردهی در اختیار والدین قرار دهند.

ده اقدام فوق دستورالعمل اجرایی ترویج تغذیه باشیرمادر در بخش های زنان و زایمان و کودکان در کشور ماست که تکمیل شده ده اقدام بین المللی می باشد.

بر اساس اظهارات مطلق به بیمارستانهای دولتی و خصوصی گفته شده تا بر حضور مستمر و دائمی متخصصان زنان نظارت داشته باشند و حضور این متخصصان به صورت شبانه روزی باشد اما ممکن است برخی بیمارستانها آن را رعایت نکنند. عدم حضور متخصصان زنان به صورت دائم تخلف است و این در حالی است که دستورالعمل آن را از 2 سال پیش از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به تمام بیمارستانها ابلاغ کردیم تا متخصص زنان تمام وقت داشته باشند. این متخصصان زنان باید از لحظه ورود مادران باردار تا زمانی که از بیمارستان خارج می‌شوند به همراه نوزاد و مادر باشند و مراقبت دقیق داشته باشند.

اما متأسفانه برخی بیمارستانها نسبت به بخشنامه مراقبت از زنان باردار کوتاهی می‌کنند و به خصوص متخصصان زنان حضور تمام وقت در بیمارستانها ندارند.

گفتنی است رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از 627 بیمارستان واجد شرایط بیمارستان دوستدار کودک، 520 بیمارستان موفق به دریافت لوح بیمارستان دوستدار کودک شده‌اند.

فراوری : کهتری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: فارس/ زنان پرس/ نشریه الکترونیکی عافیت