تبیان، دستیار زندگی
ساخت اولین راکتور هسته‌ای ترکیه تا سال 2010 مقامات ترکیه اظهار داشتند، ترکیه اولین تاسیسات نیروگاه هسته‌ای خود را در استان «سینوپ» در دریای سیاه می‌سازد. آن‌ها گفتند این نیروگاه هسته‌ای 100 مگاواتی تا سال 2010 تکمیل خواهد ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار دفاعی امنیتی



ساخت اولین راکتور هسته‌ای ترکیه تا سال 2010

مقامات ترکیه اظهار داشتند، ترکیه اولین تاسیسات نیروگاه هسته‌ای  خود را در استان «سینوپ» در دریای سیاه می‌سازد. آن‌ها گفتند این نیروگاه هسته‌ای 100 مگاواتی تا سال 2010 تکمیل خواهد شد. به طور کلی دولت این کشور هشت مکان را برای ساخت اولین نیروگاه خود مورد بررسی قرار داده است به گفته آن‌ها ساخت این نیروگاه از سال 2007 آغاز خواهد شد.

در همین رابطه OKAY CAKIROGLU، مدیر آژانس انرژی اتمی ترکیه، روز 12 آوریل به پارلمان این کشور گفت طی سه تا سه و نیم سال آینده رآکتور هسته‌ای خود را خواهیم ساخت.

CAKIROGLU گفت سینوپ 43 درصد شرایط مورد نظر وزارت انرژی برای راکتور هسته‌ای را دارا می‌باشد. وی به فراهم بودن آب و هوای معتدل، حمل و نقل و امنیت نسبت به زلزله‌هایی که ترکیه را می‌لرزاند اشاره کرد.

مقامات می‌گویند ترکیه تصمیم دارد سه رآکتور هسته‌ای را در سینوپ بسازد. آنها اظهار می‌دارند این نیروگاه‌ها مجموعاً ظرفیت 5000 مگاوات را دارا می‌باشند.

CAKIROGLU گفت که وزارت انرژی ترکیه در صدد ساخت رآکتورهای هسته‌ای در استان‌های KONYA , KIRKLARD نیز می‌باشد.


نخستین آزمایش موتور هواپیمای نسل آینده با شکست روبرو شد

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (جاکسا) اعلام کرد: نخستین آزمایش موتور هواپیمای نسل آینده در استرالیا با شکست روبرو شد.

جاکسا که مبتکر این طرح است انجام این آزمایش را به دانشگاه «کویینزلند» استرالیا سپرده بود. این موتور هواپیمای نسل آینده که سرعت آن بیش از چهار برابر سرعت صوت است، «اسکرام جت انجین» نام دارد.

در این آزمایش قرار بود که موتور هواپیما که به وسیله موشک به فضا پرتاب شده در ارتفاع 350 کیلومتری رها شود و پس از آن با شتاب هشت برابر سرعت صوت، به مدت شش ثانیه عمل احتراق در آن انجام شده و حرکت کند.

در این آزمایش با وجود آنکه موتور در مدار خود قرار گرفت، اما دریچه موتور باز نشده و عمل احتراق انجام نگرفته است.

جاکسا از دانشگاه کویینزلند که در پوششی این موتور هواپیما را ساخته، خواسته که علت شکست این آزمایش را بررسی کرده و به آگاهی این سازمان برساند.

هزینه پرتاب این موتور آزمایشی به آسمان حدود 100 میلیون ین بود، اما به دلیل قرار داد بسته شده، با وجود شکست آزمایش، جاکسا نمی‌تواند آن را از دانشگاه کویینزلند باز پس بگیرد.


ساخت موشک پاتریوت توسط چین

براساس گزارشی که در روزنامه «WEN WEI PON» به چاپ رسید، چین سیستم ضد موشکی پاتریوت مختص خود تولید کرده است. این سیستم موشکی هدایت شونده سطح به هوا بخشی از سپر هوایی چین است که مشابه سیستم‌های موشکی پاتریوت ایالات متحده است.

در گزارش این روزنامه آمده است، بنابر ادعای مقامات اطلاعاتی ایالات متحده،  چین تکنولوژی سیستم ضدموشکی پاتریوت را در خلال دهه‌ی 1990 به صورت مخفیانه از اسراییل کسب کرد. آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در سال 1993 به انتقال فناوری پاتریوت اسراییل به چین پی بردند.

این سیستم‌های ساخت ایالات متحده، برای مقابله با حملات موشکی عراق در خلال جنگ خلیج‌فارس به اسراییل منتقل شده بود.

سیستم مذکور متشکل از سیستم کنترل و فرماندهی وسایط نقلیه و رهگیر‌ها می‌باشد.

در سال 1993، رابرت گیتس، مدیر سیا به «واشنگتن تایمز» گفته بود، شواهدی وجود دارد که چینی‌ها، برخی از تکنولوژی موشک‌های پاتریوت را در اختیار دارند.


گسترش برنامه مربوط به ارتش دیجیتالی اسراییل

مقامات اسراییل  می‌گویند ارتش در تلاش برای تسریع دیجیتال‌سازی نیروهای زمینی چندین پروژه را به برنامه ارتش دیجیتال خود که به سیستم سیستم‌های موسوم است، اضافه می‌کند. آن‌ها اظهار داشتند این تلاش، ارتباط کلیه شاخه‌ها و تیپ‌ها را در ارتش برای جنگ در کشمکش‌های سبک و سنگین تضمین می‌نماید. ژنرال UDI SHANI، رئیس شاخه I4C گفت، این پروژه به مفهوم مرتبط شدن فرماندهی کل با کلیه‌ی فرماندهی‌های دیگر است.

مقامات بر این عقیدهاند برنامه‌ی ارتش دیجیتال، وسیع‌ترین برنامه فرماندهی کنترل، ارتباطات، کامپیوتر و اطلاعات(I4C) در نیروهای نظامی این کشور است.

آنها اظهار داشتند بودجه‌ی برنامه ارتش دیجیتال که رهبری آن را ELBIT SMETSYS بر عهده دارد طی سال گذشته از 5/3 میلیارد به 4 میلیارد شکل (850 میلیون دلار) افزایش یافته است. دیگر مقاطع‌کاران غیراصلی این برنامه شرکت‌های رافائل، شرکت توسعه تسلیحاتی اسراییل و ارتباطات تادیران هستند.

منبع: ماهنامه اطلاعات راهبردی