تبیان، دستیار زندگی
در سال 2006 دانشمندان هسته‌ای با توجه به اطلاعات موجود در مورد توانمندی‌های هسته‌ای روسیه ضمن برآورد کلاهک‌ها، موشک‌های بالستیک قاره پیما، سلاح‌های استراتژیک و غیر استراتژیک این کشور اعلام کردند که روسیه به نمایش دوباره توا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توسعه توان هسته‌ای روسیه در سال 2006


دانشمندان هسته‌ای با توجه به اطلاعات موجود در مورد توانمندی‌های هسته‌ای  روسیه ضمن برآورد کلاهک‌ها، موشک‌های بالستیک قاره پیما، سلاح‌های استراتژیک و غیر استراتژیک این کشور اعلام کردند که روسیه به نمایش دوباره توان هسته‌ای خود گرایش یافته است.

بولتن دانشمندان اتمی نوشت: روسیه به گذار از ذخیره هسته‌ای خود در جنگ سرد ادامه می‌دهد و توان هسته‌ای خود را در سال 2005 کاهش داد، اما هم‌چنین طرح‌هایی را برای سیستم‌های جدید تسلیحاتی و توسعه سیستم‌های کنونی اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد که دولت روسیه در تلاش است تا پس از سال‌ها کاهش، به منظور تاکید بر موقعیت خود به عنوان یک کشور قدرتمند، توان هسته‌ای خود را به نمایش بگذارد.

«رابرت نوریس» و «هانس کریستنسن» نویسندگان این گزارش برآورد می‌کنند که در اوایل سال 2006 روسیه تقریباً 5هزار و 830 کلاهک هسته‌ای عملیاتی داشته باشد که از این میزان 3هزار و 500 کلاهک از نوع استراتژیک هستند و با جداسازی تقریباً 36موشک بالستیک قاره پیما از سرویس عملیاتی، 300 کلاهک کمتر از سال گذشته است.

برآورد نوریس و کریستنسن از کلاهک‌های غیر استراتژیک 2هزار و 330 کلاهک است که کمی بیش از برآورد گذشته آن‌ها است.

بولتن دانشمندان اتمی  بر مبنای اطلاعات موجود، ذخیره کنونی کلاهک‌های دست نخورده روسیه را در حدود 16هزار کلاهک برآورد می‌کنند که از این رقم یک سوم (معادل 5800 کلاهک) از نوع فعال و عملیاتی هستند. برخی از این کلاهک‌ها ممکن است از دور خارج شوند.

نویسندگان تصریح کردند: روسیه اخیراً 549 موشک بالستیک قاره پیما را مستقر کرده است که 36 موشک کمتر از سال گذشته است و تعداد ناوگان زیر دریایی استراتژیک نیز از جنگ سرد به رقم 62 ناوگان رسیده است. بولتن داشنمندان اتمی تعداد بمب افکن‌های استراتژیک روسیه را شامل 78 هواپیما از سه نوع مختلف برآورد می‌کنند.

نوریس و کریستنسن در بخش سلاح‌های غیر استراتژیک روسیه نوشتند: این بخش سخت‌ترین بخش برای ارزیابی تسلیحات غیر استراتژیک روسیه است. روسیه مثل آ مریکا  جزئیات کمی درباره تعداد و یا وضعیت سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک ارائه داده است. برآوردهای غیر رسمی 15هزار تسلیحات غیراستراتژیک را ارائه داده‌اند.

با توجه به برآورد نویسندگان گزارش بولتن دانشمندان اتمی، روسیه تقریباً دارای 2 هزار و 330 کلاهک عملیاتی غیر استراتژیک و حدود 4 هزار و 170 کلاهک غیر استراتژیک به شکل ذخیره است. کلاهک‌های عملیاتی شامل: تقریباً 700 کلاهک برای موشک ضد بالستیک و سیستم‌های پدافند هوایی است؛ در حدود 975 موشک و بمب هوا به زمین؛ 655 کلاهک برای موشک‌های کروز، موشک‌های پدافند هوایی، راکت‌های پدافند دریایی و اژدرهایی است که توسط زیردریایی‌ها، ناوهای زمینی و هواپیماهای دریایی مستقر در زمین حمل می‌شود. همه کلاهک‌های دریایی روسیه روی زمین مستقر می‌شوند.