تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی قوه قضاییه در اولین نشست خبری خود در سال 92 به تشریح آخرین اخبار پرونده های فاضل لاریجانی، سعید مرتضوی،فائزه و مهدی هاشمی،ستار بهشتی و پرونده فساد بزرگ مالی پرداخت و از افزایش نظارت دستگاه قضا بر بازداشتگاه ها و زندان‌ها خبرداد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال تعقیب قضایی مرتضوی و وزیر کار


سخنگوی قوه قضاییه در اولین نشست خبری خود در سال 92 به تشریح آخرین اخبار پرونده های فاضل لاریجانی، سعید مرتضوی،فائزه و مهدی هاشمی،ستار بهشتی و پرونده فساد بزرگ مالی پرداخت و از افزایش نظارت دستگاه قضا بر بازداشتگاه ها و زندان‌ها خبرداد.
محسنی اژه ای

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در چهل و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: سیاست قوه قضاییه در سال 92 همانند سال گذشته نظارت بیشتر بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و نیز کاهش کیفر زندان برای مجرمینی است که ضرورت ندارد در زندان بمانند.وی تصریح کرد: البته افرادی مانند شروران و متجاوزان به امنیت مردم وضعیت‌شان جدا از کسانی است که کیفر و زندان‌شان کاهش پیدا می‌کند و آنها کماکان در زندان هستند. وی با اشاره به انتخابات پیش‌رو ادامه داد: امیدوارم به فضل خداوند و هوشیاری مردم و همتی که مردم دارند انتخابات پرشور و بانشاط و با مشارکت حداکثری مردم در فضای آرام، سالم و اسلامی داشته باشیم.

نظارت بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در اولویت

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: یکی از مسائلی که در نیمه دوم سال گذشته مورد توجه قوه قضاییه قرار گرفت، کاهش مجرمان و نیز کاهش مجازات زندان برای کسانی بود که تحت قرار و در زندان بودند و می‌شد تدبیری اندیشید که این افراد وارد زندان نشوند یا اگر به زندان ورود پیدا کردند مجازات‌شان کاهش یابد. وی تاکید کرد: ضرورت ندارد که حتما به مجرمان مجازات حبس داده شود، اگر در قانون سازوکاری هست باید متهمانی که نیازی به زندان رفتن برای سپری شدن مجازات‌شان ندارند، به زندان نروند لذا ما سعی کردیم که دادیاران ناظر زندان با هماهنگی دادستان و دادیاران نظارت بیشتری بر زندان‌ها داشته باشند و به محکومان و نیز بر بازداشتگاه‌ها نظارت مستقیم داشته باشند که آیین‌نامه این امر نوشته شد و این دو سیاست همچنان در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد.

دادسرا در مقام تدارک اجرای کامل احکام پرونده فساد بزرگ مالی

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود گفت: احکام صادره در مورد پرونده فساد بزرگ مالی به اجرای احکام دادسرا فرستاده شده و بخش اجرای احکام در مقام تهیه و تدارک اجرای کامل این احکام است.محسنی‌اژه‌ای افزود: بخشی از احکام پرونده فساد بزرگ مالی شروع به اجرا شده است و برای اجرای بخشی دیگر باید مقدماتی فراهم شود و دادسرا در حال انجام این کارها است.وی در خصوص اینکه آیا در رابطه با این پرونده، مسئله جدیدی کشف شده است یا خیر، گفت: قبلا در این رابطه عرض کردم که برخی گزارشات از گمرک بعد از رسیدگی آقای سراج و صدور حکم در مورد گروه امیرمنصور آریا رسیده که آنها در حال رسیدگی مجدد هستند و اگر این گزارشات ثابت شود، معلوم می‌شود این گروه تخلفات بیشتری در زمینه ورود کالا و قیمت‌های اعلامی داشته است.سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: ممکن است برخی از این موارد نیاز به رسیدگی مجدد توسط دادگاه داشته باشند. درخصوص اجرای حکم کسانی که حکمشان در پرونده فساد بانکی قطعی شده است (که چهار نفری که حکم اعدام داشتند و مابقی) دادگاه پرونده آنها را به اجرای احکام فرستاده است و اجرای احکام در مقام تهیه و تدارک اجرای حکم است. همچنین از همین حالا حکم‌ها شروع به اجرا شده و در بخشی دیگر باید مقدمات فراهم شود که این کار برعهده دادسرا ست.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده مهدی هاشمی گفت: قاضی سراج تقریبا مطالعه این پرونده را به پایان رسانده و ان‌شاا... زمان تشکیل دادگاه وی اعلام خواهد شد. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که چه زمانی دادگاه آقای مهدی هاشمی تعیین وقت خواهد شد؟ گفت: هنوز تعیین وقت دادگاه آقای مهدی هاشمی از سوی قاضی ناصر سراج اعلام نشده است، اما مطالعه این پرونده تقریبا به پایان رسیده و ان‌شاا... زمان دادگاه وی اعلام خواهد شد

برگزاری دادگاه مهدی هاشمی به زودی

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده مهدی هاشمی گفت: قاضی سراج تقریبا مطالعه این پرونده را به پایان رسانده و ان‌شاا... زمان تشکیل دادگاه وی اعلام خواهد شد. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که چه زمانی دادگاه آقای مهدی هاشمی تعیین وقت خواهد شد؟ گفت: هنوز تعیین وقت دادگاه آقای مهدی هاشمی از سوی قاضی ناصر سراج اعلام نشده است، اما مطالعه این پرونده تقریبا به پایان رسیده و ان‌شاا... زمان دادگاه وی اعلام خواهد شد.

پاسخ سخنگوی دستگاه قضا به زیباكلام

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان ، حقوقدانان و چهره های سیاسی نسبت به صدور حکم متهمان فساد بزرگ بانکی انتقاد دارند و صادق زیباکلام در یک روزنامه داخلی این حکم را سیاسی دانسته است گفت: افراد سیاسی همه را به کیش خود پندارند. این دادگاه با حضور وکلا انجام شد و تمام آحاد جامعه در جریان رسیدگی پرونده بودند حالا فردی سیاسی از نگاه سیاسی مطلبی می نویسد که قابل توجه نیست. شعبه دیوان عالی قابل شناخت است. آنها را می شناسند و به تقوا و تعهد خوشنامند. حکم را هم دقیق خوانده و تایید کرده اند. برخی این حرف ها را نزنند، چه بگویند . باید به نحوی نظر سیاسی خود را ابراز کنند. البته برخی هم غیر از این آقا، منافع خود را در خطر می بینند و حرف می زنند.

زندان

بیش از 30 هزار زندانی در تعطیلات به مرخصی رفتند

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: آن طور که از ریاست محترم سازمان زندان‌ها ‌پرسیدم بیش از 30 هزار نفر توانستند از این مرخصی‌ها استفاده کنند.

فائزه هاشمی آزاد شد اما پرونده دیگری دارد

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آزادی فائزه هاشمی، گفت: وی دوران محکومیت خود را سپری کرد و آزاد شد. اما پرونده دیگری نسبت به مسائلی که وی در زندان داشته تشکیل شده اما در مورد این پرونده حکمی صادر نشده است.

شاید پرونده فساد بزرگ بانکی نیازمند رسیدگی مجدد باشد

محسنی‌اژه‌ای در ادامه درخصوص جزئیات پرونده فساد بانکی در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: در رابطه با پرونده فساد بانکی مورد جدیدی کشف نشده است. برخی گزارش‌ها از گمرک و بعد از اظهارات قاضی سراج به دست ما رسیده که در حال حاضر درصدد رسیدگی مجدد است و اگر ثابت شود، مشخص می‌شود که تخلفات بیشتری رخ داده است و حتی ممکن است نیاز به رسیدگی مجدد دادگاه داشته باشد.

صدور تعدادی کیفرخواست جدید برای بانک صادرات و بانک ملی

وی ادامه داد: همچنین برای 11 نفر دیگری که مجددا اعلام شدند نیز پرونده به دادگاه تجدیدنظرخواهی منتقل شده اما هنوز دادگاه رای خود را اعلام نکرده است. لذا تعداد جدیدی کیفرخواست برای بانک صادرات و بانک ملی صادر شده که آنها منتظر نوبت دادگاه هستند.

خبرنگار دیگری درباره تاریخ جلسه بعدی دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ اظهار داشت: امروز نتوانستم با دادگاه صحبت کنم اما از طریق واسطه شنیدم که دادگاه اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت تشکیل جلسه خواهد داد

دیپلمات عربستانی ممنوع‌الخروج است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام قوه قضاییه در راستای کشته شدن یک ایرانی به دست دیپلمات عربستانی در کشورمان گفت: این دیپلمات ممنوع‌الخروج است و پرونده او در دادسرا در حال رسیدگی است.طبق قوانین داخلی موضوع در حال رسیدگی است که امیدواریم دادسرا و دادگاه بتوانند زودتر تعیین تکلیف کنند.

مست بودن دیپلمات عربستانی هنوز مشخص نشده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مست بودن دیپلمات عربستانی در حال ارتکاب جرم صحت دارد یا خیر؟ گفت: این از همان مواردی است که دادسرا باید روی آن کار کند و این طور موارد گاهی وقت‌گیر می‌شود و نیاز به کارهای کارشناسی و اظهارنظر پزشکی دارد و نمی‌شود روی آن قضاوت کرد. وی ادامه داد: لذا این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات و دادسراست و کیفرخواستی برای آن صادر نشده است.

پرونده فاضل لاریجانی در مرحله تحقیقات است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده فاضل لاریجانی و اینکه قبلا گفته شده بود از 5 نفر در رابطه با این پرونده تحقیق خواهد شد؟ گفت: در مورد این پرونده تحقیقات از دو نفر هنوز به پایان نرسیده است از حدود 5، 6 نفری که بودند، از سه نفر تحقیقات به عمل آمده و از نفر چهارم هم مقداری تحقیقات شده است. نفر پنجم احضار شده ولی هنوز نیامده است و به او دسترسی پیدا نشده است و ظاهرا او در تهران نبوده است. محسنی‌اژه‌ای افزود: از نفر دیگر یک جلسه تحقیق شد که جلسه تحقیقات کافی نیست و باید ادامه پیدا کند لذا این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات است.

محسنی اژه ای

از تاریخ دادگاه ستار بهشتی اطلاعی ندارم

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی و اظهارات وکیل او در خصوص طولانی شدن روند رسیدگی پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: اگر این پرونده را زود به دادگاه می فرستادیم می گفتند چرا بررسی کامل صورت نگرفته است؟ سه بار درباره علت مرگ، پزشکی قانونی نظریه داد که به نتیجه نرسیدند که علت تامه مرگ چه بوده است؟ برای اینکه قاضی نظر خود را اعلام کند او از پزشکان خواسته تا در جلسه ای در این باره بحث کرده و پزشکان به پرسش های او پاسخ دهند. در این پرونده هنوز یک نفر در بازداشت است و از چندین نفر تحقیق شده است. قرار بود این جلسه در اولین روزهای امسال برگزار شود اما درباره تشکیل یا تشکیل نشدن آن اطلاعی ندارم.

جلسه بعدی دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک، به زودی

خبرنگار دیگری درباره تاریخ جلسه بعدی دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ اظهار داشت: امروز نتوانستم با دادگاه صحبت کنم اما از طریق واسطه شنیدم که دادگاه اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت تشکیل جلسه خواهد داد.

در پرونده پالیزدار از بازپرس پرونده شكایت شده است

وی در خصوص شکایت از متهم ردیف اول پرونده قضات کهریزک به دلیل حضور در باند پالیزدار، گفت: شکایت علیه متهم ردیف اول نبوده بلکه علیه بازپرس پرونده بوده است البته اگر هم علیه متهم ردیف اول شکایتی صورت گرفته باشد هنوز قراری در این خصوص صادر نشده است.

فعالیت مرتضوی در تامین اجتماعی قابل پیگرد است

خبرنگاری سوال کرد چرا با توجه به رای دیوان عدالت اداری هنوز سعید مرتضوی در تامین اجتماعی فعالیت می کند که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: دیوان عدالت اداری حکم خود را به وزارتخانه مورد نظر اعلام کرده است. اگر حال اقدامی پس از اعلام رای صورت گرفته باشد از سوی این فرد و وزارتخانه غیر قانونی و خلاف بوده و قابل تعقیب است. وی گفت: در همان نامه دیوان عدالت اداری اشاره کرده بود که اقدامات مرتضوی نه تنها غیرقانونی است بلکه قابل تعقیب قضایی است و اگر وزیر نسبت به اجرای رای دیوان عدالت اقدام نکند اقدام قانونی از جانب دیوان انجام خواهد شد.

بخش حقوق تبیان

منبع : رونامه قانون