تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران کالاهایی که با ارز مرجع وارد می‌شود با نرخ غیر مرجع به دست مردم می رسد، گویا تصمیم گرفته شده ارز مرجع از اولویت اول و دوم به غیر از کالاهایی نظیر گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی حذف شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی با ارز مرجع از ابتدای اردیبهشت


از آنجایی که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران کالاهایی که با ارز مرجع وارد می‌شود با نرخ غیر مرجع به دست مردم می رسد، گویا تصمیم گرفته شده ارز مرجع از اولویت اول و دوم به غیر از کالاهایی نظیر گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی حذف شود.

ارز

محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات از تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز مرجع به گروه‌های کالایی اولویت اول و دوم خبر داد و اظهار کرد: حذف ارز مرجع از کالاهای این دو اولویت بدیهی بود زیرا در لایحه بودجه نیز چنین چیزی مطرح شده است. ولی هنوز لایحه بودجه مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفته لذا تصمیم گیری در مورد این موضوع هنوز اعلام نشده است.برخوردار با تاکید بر این‌که دو نرخی بودن ارز در قالب ارز مرجع و ارز مبادله‌ای مورد اعتراض بخش‌های دولتی واقع شده بود تصریح کرد: بخش‌های دولتی اعتقاد داشتند که با ارز مرجع کالا وارد می‌کنند ولی همان کالاها با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد لذا چنین موضوعی باعث تصمیم‌گیری برای حذف ارز مرجع شد. رییس مجمع واردات خبر داد: تصمیم گرفته شده که ارز مرجع به نرخ ارز مبادله‌ای نزدیک شود و کالاهایی مثل گندم، دانه های روغنی، سویا و غذای دام و طیور که در اولویت اول هستند با ارز نزدیک به نرخ مبادله‌ای وارد شده و ارز مرجع از بقیه کالاها حذف شود.وی بیان کرد: البته در بودجه کاملا مشخص شده که در راستای حذف ارز مرجع از کالاهای اولویت اول و دوم اقشار آسیب پذیر مورد توجه ویژه قرار گیرند.

بخش‌های دولتی اعتقاد داشتند که با ارز مرجع کالا وارد می‌کنند ولی همان کالاها با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد لذا چنین موضوعی باعث تصمیم‌گیری برای حذف ارز مرجع شد

در این رابطه مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق ایران نیز ضمن تاکید بر این موضوع که حذف ارز مرجع بدیهی بوده است بیان کرد: حذف ارز مرجع و مبادله‌ای و حرکت به سمت تک نرخی شدن آن به صلاح اقتصاد کشور است.وی ادامه داد: البته یک واقعیتی است که اقشار آسیب پذیر جامعه با تک نرخی شدن ارز باید فشارهای تورمی را تحمل کنند لذا باید تصمیم گیری‌های ویژه‌ای نیز در جهت حمایت ازاین اقشار گرفته شود. حریری با بیان این‌که این حمایت‌ها می‌تواند درقالب پرداخت یارانه به کالاها برای تولیدکنندگان و یا مصرف‌کنندگان باشد گفت: این موضوع باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد که اولا چگونه پرداختی بهتر است و دوما آثار پرداخت‌های نقدی از سوی دولت به مردم نیز مدنظر قرار گیرد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:ایسنا