تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاهی از آثار لارنس فرلینگتی، شاعر و نقاش ۹۳ ساله آمریکایی و صاحب انتشارات و کتابفروشی غیر متعارف «سیتی لایت» درشهر سن فرانسیسکو، در موزه هنری سونوما در نواحی شمال کالیفرنیا، به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۲۳ ام ماه آینده ادامه خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

'گرده افشانی' لارنس فرلینگتی


نمایشگاهی از آثار لارنس فرلینگتی، شاعر و نقاش 93 ساله آمریکایی و صاحب انتشارات و کتابفروشی غیر متعارف «سیتی لایت» درشهر سن فرانسیسکو، در "موزه هنری سونوما" در نواحی شمال کالیفرنیا، به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا 23 ام ماه آینده ادامه خواهد داشت.

گودو، 2008

این مجموعه آثار شعر و نقاشی که عنوانش «گرده افشانی دوسویه ای از هنرهای نقاشی و شعرسرایی لارنس فرلینگتی» است، براساس نگاه او به موضوع هایی چون زن، دریا، آزادی، احتراز از جنگ و صلح جویی، هنر و ادبیات می پردازد.

لارنس فرلینگتی، ناشر کتاب های زیرزمینی نویسندگان و شاعران موج نوی آمریکا است.

او آخرین بازمانده دوران نسل روشنفکرانی است که پرچمداران آن را جک کرواک، نیل کسیدی و ویلیام باروز تشکیل می دادند. هرچند شیوه های نگارشی فرلینگتی با دایره "بیت" نیویورکی تفاوت های فاحشی دارد اما وقتی این گروه به سن فرانسیسکو می آمدند، "سیتی لایت" به محل حشر و نشر آنها تبدیل می شد.

فرلینگتی پس از ازدواج با سلدان کربی اسمیت در "دووال کاونتی" فلوریدا، در سال 1953 به سن فرانسیسکو نقل مکان کرد و کتابفروشی و انتشارات کوچک زیرزمینی "سیتی لایت" را در محله "نورث بیچ" سن فرانسیسکو دایر کرد و به نقاشی و سرودن شعر پرداخت.

او برای نخستین بار آثار کلاسیک انقلابی چون "معشوق لیدی چترلی" اثر دی اچ لارنس و آثار مدرن و موج نویی چون "ناهار عریان" ویلیام باروز و "مدار راس السرطان" هنری میلر را به چاپ رساند.

لارنس فرلینگتی در سال 1957 به جرم فروش کتاب های غیر اخلاقی محاکمه شد اما طبق رای دادگاه و به دلیل "تاثیر رهایی بخشی که این کتاب ها برروی جامعه داشته " تبرئه شد. انتشاراتی کوچک "سیتی لایت" اولین ناشر مجموعه اشعار "هاول" (جیغ) آلن گینزبرگ است. اشعاری که هنوز هم نموداری از جنبش های ضد جریان اصلی در تلاش برای پیشبردن فرهنگی غیرمتعارف و دگرگونه به شمار می رود.

فرلینگتی ناشر و شاعری با استعدادهای چند گونه است که در سال 2005 به دریافت جایزه «بنیاد ملی کتاب آمریکا»، یکی از بزرگترین جوایز ادبی نیویورک، نائل شد. او در آن زمان، هنگام دریافت این جایزه، خود را "هنوز هم مخالف جهت و عقاید عمومی" خواند.

او از فرهنگ مصرفی و جنگ انتقاد می کند و معتقد است که آلن گینزبرگ، شاعر"جیغ"، یکی از بزرگ ترین نیروهای پیشرو شعر معاصر آمریکا بوده است که همواره تا پایان عمر مورد بی مهری و بی توجهی اغلب موسسات و جوایز ادبی جهان از جمله پولیتزر و نوبل قرارگرفته است.

از فرهنگ حاکم تکنولوژی، تجارت بزرگ و دولت قدرتمند چیزی در تمدن ما باقی نخواهد ماند. بلکه آیندگان دوران ما را به خاطر فرهنگ ادبی، هنری و خرد فکری ما به یاد خواهند آورد. به نظر من جریان اصلی یعنی همین و من خوشحالم که به این چنین جریان اصلی تعلق دارم

این روزها به فرلینگتی بیش از هر زمان دیگری به عنوان یک شاعر اسطوره ای آمریکا نگاه می شود. شاعری که مجموعه اشعار او به نام «چرخ و فلک ذهن» (1958) تاکنون تنها در آمریکا بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته است. این کتاب که به 9 زبان زنده دنیا ترجمه شده یکی از محبوب ترین دیوان های شعر معاصرآمریکا به شمار می رود.

لارنس فرلینگتی که از مادری فرانسوی- پرتغالی و یهودی تبار و پدری ازمهاجران ایتالیایی در یانکرز نیویورک به دنیا آمده، با موفقیت انتشارات سیتی لایت، بعدها شعبه ای را نیز در شهر فلورانس ایتالیا نیز دایر کرد و به ترجمه مجموعه "اشعار رمی" پیرپائولو پازولینی، فیلمساز فقید ایتالیایی به زبان انگلیسی پرداخت.

فرلینگتی 93 ساله که هنوز هم هر روز سوار بر دوچرخه به سر کار خود در کتابفروشی «سیتی لایت» می رود معتقد است: "از فرهنگ حاکم تکنولوژی، تجارت بزرگ و دولت قدرتمند چیزی در تمدن ما باقی نخواهد ماند. بلکه آیندگان دوران ما را به خاطر فرهنگ ادبی، هنری و خرد فکری ما به یاد خواهند آورد. به نظر من جریان اصلی یعنی همین و من خوشحالم که به این چنین جریان اصلی تعلق دارم."

رشته های شعر و نقاشی

فرلینگتی سال ها پیش از آن که اولین شعر خود را منتشر کند، به کار نقاشی اشتغال داشته است. او در دهه 1940 و زمانی که در پاریس در دانشگاه سوربن به تحصیل در رشته ادبیات اشتغال داشت آثارش را به گالری های پاریس می فروخت و چندی پیش هم مجموعه ای از آثار 60 سال نقاشی های خود را در نمایشگاهی در ایتالیا به معرض نمایش گذاشت.

شعرهای فرلینگتی، ازجمله شعرهای اولیه او در «چرخ و فلک ذهن» که نسخه خطی از آن در موزه به نمایش درآمده، اغلب

درباره حس شدید خلق کردن است:

"آفریدن،

آفرینش آن دسته آز آثار نقاشی هایی

که هرگز محو یا فراموش نمی شوند

..اما

رنگ زدن روی بوم بی فایده است

وآن زیرنمای ذهنی همچنان

از درون چوب و بوم خودنمایی می کند..."

ویدئوها و شعرخوانی

بخشی از نمایشگاه "گرده افشانی" به نمایش ویدیوهایی از فرلینگتی درحال خواندن اشعارش اختصاص داده است.

در فیلم کوتاهی از سال 1957 به نام «آیا گل سرخ هایت را فروختی؟» فرلینگتی درحال بازیگری نشان داده شده است. درگوشه ای دیگر، نقاشی به نام "قایق سواران" با رنگ های شاد و زنده قایق کوچکی حامل جمعیت پناهندگانی را با چشم بند و دهان های بسته به نمایش می گذارد.

نقاشی های اولیه فرلینگتی تحت تاثیر نقاش های انتزاعی شیوه های نقاشی اکسپرسیونیسم بوده است. اما بعدها او بیشتر به کارهای "فیگوراتیو" روی آورد.

برای مثال نقاشی "موجودی از تاریکی" مونتاژی است از زنانی از نقاشی های "دکونینگ" با نقاشی از خود فرلینگتی به نام "غیب گوی دلفی" که به شدت از آمریکا بخاطر صادر کردن فرهنگ تک گوی خود به سراسر جهان انتقاد کرده است.

روی این نقاشی با خط رنگینی نوشته شده است:"رویای آمریکایی دیگری به ما بده و اسطوره های تازه ای از زندگی برای ما بخوان."

بخش هنری تبیان

منبع:

Beaux arts