تبیان، دستیار زندگی
گروه اقتصادی تبیان قصد دارد از امروز اخبار کالاها و خدماتی که با کاهش قیمت مواجه می شود را در قالب اخبار ارزانی ها به اطلاع مخاطبان برساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ارزانی ها/مرغ ارزان شد گوجه ارزان می‌شود


گروه اقتصادی تبیان قصد دارد از امروز اخبار کالاها و خدماتی که با کاهش قیمت مواجه می شود را در قالب اخبار ارزانی ها به اطلاع مخاطبان برساند.
این اخبار از منابع متعدد خبری رسمی به دست خواهد آمد و هدف از انتشار آن اطلاع رسانی سریع برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان است چراکه اطلاع سریع از شرایط بازار و کسب و کار که امکان تغییر لحظه ای آن وجود دارد یکی از ابزارهای مهم برای تصمیم گیری صحیح مصرف کنندگان به شمار می رود. البته گروه اقتصادی تبیان اخبار افزایش قیمت ها را تحت عنوان اخبار گرانی ها منتشر خواهد کرد که توضیحات آن در همان بخش ارائه خواهد شد.

مرغ

مرغ، زیر قیمت کف بازار

در اوایل اسفندماه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ به بیش از 6 هزار تومان افزایش یافت و به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور بازگشایی سردخانه‌ها را اعلام کرد تا قیمت مرغ منجمد به قیمت هرکیلو گرم 5 هزار و 100 تومان عرضه شود و پس از آن این قیمت به 4 هزار و 800 تومان در نمایشگاه‌های بهاره رسید.عرضه مرغ منجمد تا حدودی قیمتهای بازار را متعادل کرد و قیمت به 5 هزار و 600 تا 5 هزار و 800 تومان رسید، اما در هفته اول فروردین‌ماه در استان‌های گردشگرپذیر استان مازندران، قیمت هرکیلو گرم مرغ فراتر از 10 هزار تومان هم رفت.بنابر این گزارش قیمت مرغ در حال حاضر در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران 4 هزار و 600 تومان است و به این معناست که تولیدکنندگان مرغ زیر قیمت تولید محصول نهایی را عرضه می‌کنند چرا که به زعم مسئولان وزارت صنعت اگر مرغ به قیمت هرکیلو گرم 5 هزار تومان عرضه شود، مرغدار ضرر نمی‌کند.

کاهش قیمت بیش از حد مرغ به معنای آن است که مرغداران از جوجه ریزی در مرحله بعد امتناع خواهند کرد و این خطر وجود دارد که در کمتر از 2 ماه دیگر با افزایش مجدد قیمت مرغ مواجه خواهیم شد، برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای در سال گذشته وزارت صنعت اقدام به خرید مازاد مرغ می‌کرد تا بتواند قیمت را برای مصرف کننده و تولید کننده متعادل کند.

بازگشت نرخ بلیت اتوبوس به  قبل نوروز

نرخ بلیت اتوبوس که در راستای حمایت از شرکت‌های تعاونی مسافری و جلوگیری از زیان آنها در تردد‌های یک‌سر خالی نوروز، از 24 اسفند سال گذشته تا سقف 20 درصد افزایش یافته بود، پس از پایان طرح نوروزی، به نرخ‌های سال 91 بازگشت. اواخر اسفند‌ماه هر سال و پیش از آغاز طرح ترافیکی نوروزی که اغلب از 24 الی 25 اسفندماه آغاز می‌شود و تا حداقل 14 فروردین سال بعد ادامه دارد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نرخ بلیت اتوبوس را تنها برای این ایام حداکثر تا سقف 20 درصد افزایش می‌دهد.

کاهش قیمت بیش از حد مرغ به معنای آن است که مرغداران از جوجه ریزی در مرحله بعد امتناع خواهند کرد و این خطر وجود دارد که در کمتر از 2 ماه دیگر با افزایش مجدد قیمت مرغ مواجه خواهیم شد، برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای در سال گذشته وزارت صنعت اقدام به خرید مازاد مرغ می‌کرد تا بتواند قیمت را برای مصرف کننده و تولید کننده متعادل کند

این افزایش نرخ‌های بلیت اتوبوس که در ایام نوروز اعمال می‌شود در راستای جبران ضرر و زیان شرکت‌های تعاونی مسافری به دلیل وجود تردد‌های یک‌سر خالی است. به عنوان مثال معمولاً در اوایل نیمه اول و اوایل نیمه دوم نوروز هر سال تقاضای سفر از مبدأ تهران بسیار بالا است اما تقاضای سفر به مقصد تهران چندان زیاد نیست و اغلب اتوبوس‌هایی که در مسیر رفت با صندلی تکمیل تردد می‌کنند در مسیر برگشت با ظرفیت‌های نیمه تکمیل مواجه هستند. البته این موضوع در ناوگان حمل و نقل ریلی و تا حدی در ناوگان حمل و نقل هوایی نیز مصداق دارد اما نمود آن در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای بخصوص ناوگان اتوبوسی، بیشتر است. طبق تعهد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پس از پایان طرح نوروزی نرخ‌های بلیت اتوبوس به قیمت‌های قبل از نوروز باز می‌گردد و شرکت‌های تعاونی مسافری نیز موظف هستند نرخ‌های خود را پس از پایان طرح نوروزی کاهش دهند.

کاهش قیمت گوجه چند روز آینده
قرص گوجه‌فرنگی تولید شد!

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با آغاز برداشت گوجه‌فرنگی از استان‌های جنوبی کشور قیمت تا چند روز آینده کاهش می‌یابد.ناصر توکلی با اعلام این خبر اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 160 هزار تن برداشت بهاره گوجه‌فرنگی از استان‌های هرمزگان، جیرفت، کرمان و فارس آغاز شود که قیمت این محصول را کاهش خواهد داد.معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود: همچنین 9 هزار تن نیز از برداشت‌های زمستانه گوجه‌فرنگی باقی‌مانده است که به تدریج وارد بازار می‌شود.وی در عین حال تصریح کرد: دلیل افزایش اخیر قیمت گوجه‌فرنگی به دلیل کاهش تولید نبوده، بلکه تعطیلی ایام عید باعث کندی شبکه حمل و نقل و اختلال در انتقال به بازار مصرف شد.در ایام عید قیمت گوجه‌فرنگی در تهران به کیلویی 4 هزار و 500 تومان و در برخی شهرستان‌ها تا 5 هزار و 500 تومان رسید.در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی در تهران کیلویی 4 هزار تومان است. ایران با تولید سالانه پنج میلیون و 800 هزار تن گوجه فرنگی رتبه هفتم تولید این محصول را در جهان دارد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:ایسنا