تبیان، دستیار زندگی
یک کارشناس حقوقی با اشاره به وظایف قوه قضاییه در زمینه انتخابات گفت: دستگاه قضایی باید در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، برنامه‌ریزی صحیح، جامع و مدبرانه‌ای داشته باشد و این امر نیازمند این است که سایر قوا و حتی مردم با این قوه همکاری کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوه قضاییه و الزامات پیشگیری از جرایم انتخاباتی


یک حقوقدان: دستگاه قضایی در امر پیشگیری از جرایم انتخاباتی برنامه‌ریزی جامعی داشته باشد


یک کارشناس حقوقی با اشاره به وظایف قوه قضاییه در زمینه انتخابات گفت: دستگاه قضایی باید در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، برنامه‌ریزی صحیح، جامع و مدبرانه‌ای داشته باشد و این امر نیازمند این است که سایر قوا و حتی مردم با این قوه همکاری کنند.

انتخابات

عباس برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در زمینه جایگاه قانونی نهادها، اصل 40 قانون اساسی وجود دارد که طبق این اصل هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد که در زمینه اجرای این اصل و اصول دیگر قانون اساسی، قوای مختلفی وجود دارد که یکی از قوایی که در فصل یازدهم قانون اساسی پیش شده، قوه قضاییه است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: قوه قضاییه در اصل 156 قانون اساسی به عنوان یک قوه مستقل پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی است و مسوول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده دار وظایف مختلفی از جمله رسیدگی به تظلمات، شکایات، حل و فصل دعاوی، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع و ... است.

وی با بیان این‌که «یکی از وظایف اساسی قوه قضاییه، نظارت بر حسن اجرای قوانین است» گفت: با این که ما قانون انتخابات ریاست جمهوری داریم ولی امکان دارد که در کنار این قانون، اتفاقات مختلفی رخ دهد که مصداق جرم باشد، مانند استفاده از شناسنامه دیگری برای شرکت در انتخابات که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است؛ بنابراین دستگاه قضایی وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم را بر عهده دارد.

برزگر با بیان این‌که «درست است که شورای نگهبان ناظر بر انتخابات بوده، اما برخورد با جرایم انتخاباتی وظیفه قوه قضاییه است» بیان کرد: در زمینه حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری قوه قضاییه حق نظارت دارد و براساس اصل 174 قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر این قوه تشکیل شده که وظیفه نظارتی قوه قضاییه را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که «یکی از وظایف اساسی قوه قضاییه، نظارت بر حسن اجرای قوانین است» گفت: با این که ما قانون انتخابات ریاست جمهوری داریم ولی امکان دارد که در کنار این قانون، اتفاقات مختلفی رخ دهد که مصداق جرم باشد، مانند استفاده از شناسنامه دیگری برای شرکت در انتخابات که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است؛ بنابراین دستگاه قضایی وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم را بر عهده دارد

این وکیل دادگستری با بیان این‌که «اگر قوه قضاییه بتواند از وقوع جرم پیشگیری کند با بسیاری از پرونده‌هایی که در آینده باید با آنها برخورد کند، روبرو نمی‌شود» ادامه داد: در واقع اگر دستگاه قضایی می‌خواهد در زمینه پیشگیری از وقوع جرم موفق باشد باید برنامه‌ریزی صحیح، جامع و مدبرانه‌ای داشته باشد.

حقوق

این حقوقدان تصریح کرد: قوه قضاییه در راستای وظایف قانونی خویش مکلف است و اختیار دارد با جرایم به هر شکل ممکن برخورد کند که در زمینه انتخابات هم ممکن است بعضی از افراد به شیوه‌های غیرقانونی متوسل شوند به عنوان مثال اگر کاندیدایی مرتکب تهمت، افترا و نشر اکاذیب شد، عملش جرم تلقی شده و این موضوع از سوی قوه قضاییه قابل پیگیری است.

وی با تاکید بر این‌که «اگر قوه قضاییه در یک کشور به صورت سالم به وظیفه خود عمل کند سایر دستگاه‌ها هم درست حرکت خواهند کرد و اشکالاتشان مرتفع می‌شود» خاطرنشان کرد: قوه قضاییه برای این که اعتماد مردم را جلب کند باید به شکلی عمل کند که مردم باورشان شود قوه قضاییه بدون اغماض با جرایم برخورد و در جهت عدالت تلاش می‌کند؛ بی شک اگر مردم باورشان این باشد که قوه قضاییه با مجرمان برخورد نمی‌کند اعتمادشان به این قوه از بین می‌رود.

برزگر در پایان با بیان این‌که «قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای سه گانه نیازمند این است که سایر قوا هم با این قوه همکاری کنند» گفت: باید همه قوا و حتی مردم در جهت رعایت حقوق دیگران و حقوق فردی و اجتماعی خود حرکت کنند در این صورت است که همه امور درست پیش خواهد رفت.

بخش حقوق تبیان

منبع : ایسنا