تبیان، دستیار زندگی
دكتر «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور و «كوفی عنان» دبیركل سازمان ملل دیروز در یك نشست یك و نیم ساعته پشت درهای بسته مسائل مهم جهانی و بین المللی به ویژه آخرین تحولات خاورمیانه، آتش بس در لبنان، حضور اشغالگران آمریكایی در عراق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كوفی عنان : ایران تعلیق را نپذیرفت


دكتر «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور و «كوفی عنان» دبیركل سازمان ملل دیروز در یك نشست یك و نیم ساعته پشت درهای بسته مسائل مهم جهانی و بین المللی به ویژه آخرین تحولات خاورمیانه، آتش بس در لبنان، حضور اشغالگران آمریكایی در عراق و بالاخره موضوع هسته ای كشورمان و راه های برون رفت از اوضاع بحرانی منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور  در این دیدار كه یك ساعت و نیم به طول انجامید، با تاكید بر حفظ استقلال ملت و دولت لبنان بر لزوم تلاش های بیشتر دبیركل سازمان ملل متحد برای برقراری صلح و اجرای كامل آتش بس در جنوب لبنان و خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی لبنان تاكید كرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به بازسازی لبنان كمك كند و در هر فعالیت جمعی كه برای بازسازی لبنان شكل گیرد، ایران مشاركت جدی خواهد داشت.

رئیس جمهور هم چنین بر لزوم جبران خسارات وارده به لبنان  از سوی رژیم اشغالگرقدس و آمریكا و انگلیس كه با حمایت از این رژیم و تأخیر انداختن تصویب قطعنامه آتش بس، موجب افزایش خسارت ها شدند، تاكید كرد و افزود: امروز كاملاً مشخص است كه رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی علت و ریشه بحران خاورمیانه است و باید این بحران به صورت ریشه ای حل شود كه تنها راه آن، دادن اجازه تعیین سرنوشت به همه فلسطینی هاست تا با انتخابات آزاد درباره نوع حكومت خود تصمیم گیری كنند.

دكتر احمدی نژاد با اشاره به سیر تحولات موضوع هسته ای  كشورمان در ماه های اخیر با یادآوری این نكته كه جمهوری اسلامی ایران براساس درخواست دبیركل سازمان ملل متحد، بسته پیشنهادی 1+5 را بلافاصله رد نكرد، گفت: موضع ایران در فعالیت های هسته ای، قطعی و برای همه روشن است، اما به دلیل این كه ما اهل منطق و گفت وگو هستیم، سعی كردیم محتوای آن را با آن كه چندان معقول نبود، با برداشت مثبت بررسی كنیم، اما در مقابل ، بعضی كشورهای اروپایی و آمریكا در شورای امنیت، علیه ایران قطعنامه صادر كردند.

رئیس جمهور هم چنین با تاكید بر این كه جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای، موضعی كاملاً منطقی، شفاف و صریح دارد، گفت: ما می گوییم اگر انرژی هسته ای چیز خوب و مفیدی است پس همه كشورها می توانند از آن برخوردار شوند و اگر بد است هیچ كس نباید از آن بهره مند شود.

دكتر احمدی نژاد تصریح كرد: با آن كه اعتماد ایران در طول مذاكرات سه سال گذشته از كشورهای اروپایی سلب شده است، اما آمادگی داریم در شرایط عادلانه گفت وگو كنیم و آنها نیز باید برای حل مسئله، اعتماد ما را جلب كنند.

در این دیدار همچنین كوفی عنان، دبیركل سازمان ملل متحد، گزارشی از آخرین اوضاع خاورمیانه و آتش بس در لبنان و تلاش خود برای برقراری آتش بس، استقرار نیروهای بین المللی و عقب نشینی رژیم صهیونیستی ارایه كرد.

وی همچنین بر لزوم تلاش مضاعف برای پیدا كردن راه حل مناسب از طریق گفت وگو برای حل موضوع هسته ای ایران تأكید كرد.