تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهاراتش از تغییر نظام آموزشی 6- 3- 3 به 3.3.3.3 در سال تحصیلی جدید خبر داده است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز هم تغییرات جدید در 6.3.3


وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهاراتش از تغییر نظام آموزشی 6- 3- 3 به 3.3.3.3 در سال تحصیلی جدید خبر داده است و بر این پایه یک سال پس از اجرای نظام آموزشی 6.3.3، دانش آموزان سال تحصیلی جدید را با تغییری دوباره در نظام آموزشی آغاز می کنند.

سال 89 بود که زمزمه هایی مبنی بر تغییر نظام آموزشی کشور از گوشه و کنار شنیده شد. طرح تغییر نظام آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و در این میان وزیر، خود را تنها مجری این قانون می دانست. شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح تغییر نظام آموزشی را در سه نوبت به تصویب رسانده بود که اولین نوبت آن به سال 1360 باز می گشت، دومین مرتبه سال 68 و آخرین نوبت هم سال 88.

مدرسه

ماجرای تغییر نظام آموزشی و پرورش از همان ابتدا با اعتراضات گسترده‌ای روبرو شد. خیلی‌ها مخالف اجرای این طرح بودند و این تغییر نظام آموزشی کشور را به نفع دانش آموزان نمی‌دانستند. اما سرانجام پس از تاکید‌های زیاد وزیر آموزش و پرورش، نظام آموزشی کشور از ابتدای سال تحصیلی 91- 92 به نظام 6.3.3 تغییر کرد تا دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای رفتن به مقطع راهنمایی، پایه ششم ابتدایی را در همان مدرسه پیشین خودشان تجربه کنند و پس از آن سه سال را در مقطع راهنمایی بگذارند. در این نظام جدید آموزشی پایه پیش دانشگاهی حذف شد و بر این اساس دانش آموزی که پیش از این پس از 11 سال تحصیل می توانست مدرک دیپلم را اخذ کند، برای دریافت این مدرک باید 12 سال را به تحصیل در مدارس بپردازد.

تکرار نظامی قدیمی

از میان مخالفان اجرای نظام آموزشی جدید افرادی وجود داشتند که این نظام را تکرار نظامی می‌دانستند که ده‌ها سال پیش در کشور اجرا می‌شد و طی آن دانش آموزان، مقطع ابتدایی را شش ساله می‌گذراندند و سپس به مقطع راهنمایی راه پیدا می‌کردند. این عده نظام جدید آموزشی را نوعی بازگشت به عقب می‌پنداشتند اما در هر حال نظام جدید اجرا شد و در این میان مشکلات متعددی هم به وجود آمد. مانند کمبود معلم برای مقطع ششم ابتدایی و حجم مدارس برای تغییر نظام آموزشی.

با توجه به تغییرات متعدد نظام آموزشی در سال‌های گذشته که ابتدا نظام آموزشی به 6.3.3 تغییر کرد و در سال جاری هم که قرار است نظام 3.3.3.3 اجرایی شود، مردم در تحیر مانده‌اند که در سال آتی نظام آموزش و پرورش کشور ما با چه تحولی روبرو خواهد شد و در نهایت این تغییرات و هزینه‌های ناشی از آن‌ها چه تأثیری در ارتقای سطح دانش دانش آموزان ما خواهد داشت؟

اما هنوز چند ماه از اجرای نظام آموزشی 6.3.3 نگذشته وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهاراتش اعلام کرد که نظام آموزشی از 6.3.3 به 3.3.3.3 تغییر می‌کند. به این معنا که به دوره اول دبستان، دوره دوم دبستان، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه تقسیم می‌شود. وزیر ضمن اعلام این خبر تاکید کرده است که: در سال تحصیلی جاری، در برخی مدارس، نظام آموزشی «3 ـ 3 ـ 3 ـ 3» اجرایی شد و دبستان‌ها به دو دوره سه ساله تقسیم شد. حاجی بابایی اضافه کرده است که: در سال تحصیلی آینده نیز به دنبال اجرای نظام آموزشی «3 ـ 3 ـ 3 ـ 3» هستیم و در این زمینه مشکلی در تعداد مدرسه نداریم؛ ضمن اینکه مدارس جدید بر اساس نظام آموزشی «3 ـ 3 ـ 3 ـ 3» احداث می‌شوند.

مدارس ابتدایی به دو قسمت تقسیم می‌شوند

یکی از الزامات اجرای طرح جدید آموزشی 3.3.3.3 این است که مدارس مقطع ابتدایی به دو قسمت تقسیم شوند و بر این اساس یک سری از مدارس پایه‌های اول تا سوم و سری بعدی مدارس، پایه‌های چهارم تا ششم را آموزش دهند. این مسئله خود نیازمند افزایش و تغییراتی در مدارس است و در این میان والدین باید مدرسه ابتدایی فرزندشان را بر اساس مقطع او پیدا کنند. وزیر با اشاره به این مسئله که با مشکل خانواده‌ها در جابه‌جایی مدارس فرزندانشان مواجه هستیم، اظهار کرده است: خانواده‌ها علاقه‌مند هستند که فرزندشان در مدرسه نزدیک محل سکونت تحصیل کند که با تقسیم‌بندی مدارس ابتدایی به دو دوره سه ساله، ممکن است، مدرسه «سه ساله اول» یا «سه ساله دوم» به منزل دانش‌آموزان دورتر شود.

یکی از الزامات اجرای طرح جدید آموزشی 3.3.3.3 این است که مدارس مقطع ابتدایی به دو قسمت تقسیم شوند و بر این اساس یک سری از مدارس پایه‌های اول تا سوم و سری بعدی مدارس، پایه‌های چهارم تا ششم را آموزش دهند. این مسئله خود نیازمند افزایش و تغییراتی در مدارس است و در این میان والدین باید مدرسه ابتدایی فرزندشان را بر اساس مقطع او پیدا کنند

تغییر صد درصدی کتاب‌های انگلیسی و عربی

یکی از اتفاقاتی که در راستای تحول نظام آموزشی رخ داد، تغییر کتب درسی مدارس بود که این تغییرات هم از هجوم انتقادات در امان نماند، اما مثل اینکه موج تغییرات هنوز هم به قوت خود باقی است چون حاجی بابایی اعلام کرده است که: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در مسیر اجرای سند تحول بنیادین در سال جدید خواهد افتاد، برنامه ریزی برای تغییر کتاب‌های اول متوسطه اول به ویژه در کتاب‌های زبان انگلیسی و عربی است.

بازگشت به مدرسه 6

البته برنامه‌های جدیدی نیز برای ورود کتاب‌های جدید به مقطع اول متوسطه اول داریم. به گفته وی، کتاب مهارت‌های زندگی از سال تحصیلی جدید به کتاب‌های اول متوسطه اضافه می‌شود. همچنین روش و محتوای تدریس کتاب‌های زبان انگلیسی و عربی نیز کاملاً تغییر کرده و دانش آموزان از سال تحصیلی جدید با روشی کاملاً متفاوت این دو درس را فرا می‌گیرند.

چه کسی بازدهی تغییرات نظام آموزش و پرورش را بررسی می‌کند؟

از زمانی که نظام آموزشی جدید 6.3.3 در مدارس کل کشور اجرا شده است، انگار کسی به این فکر نیفتاده است که تأثیرات اجرای این نظام جدید را در سطح تحصیلی دانش آموزان کشور بسنجد تا معلوم شود که این تغییر نظام آموزشی چه اندازه در ارتقای سطح سواد و مهارت آموزی دانش آموزان این مرز و بوم تأثیر گذار بوده است.

تغییر سال آینده چه خواهد بود؟

با توجه به تغییرات متعدد نظام آموزشی در سال‌های گذشته که ابتدا نظام آموزشی به 6.3.3 تغییر کرد و در سال جاری هم که قرار است نظام 3.3.3.3 اجرایی شود، مردم در تحیر مانده‌اند که در سال آتی نظام آموزش و پرورش کشور ما با چه تحولی روبرو خواهد شد و در نهایت این تغییرات و هزینه‌های ناشی از آن‌ها چه تأثیری در ارتقای سطح دانش دانش آموزان ما خواهد داشت؟

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان