تبیان، دستیار زندگی
معلولیت نوعی بیماری محسوب می شود که ممکن است مادرزادی باشد و یا در طی زندگی برای فرد ایجاد شود. معلویت می تواند جسمی و یا ذهنی باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معلولیت نوعی بیماری است


معلولیت نوعی بیماری محسوب می شود که ممکن است مادرزادی باشد و یا در طی زندگی برای فرد ایجاد شود.


معلولیت

معلویت می تواند جسمی و یا ذهنی باشد و فرد را در فعالیت های جسمی و ذهنی روزانه خود دچار مشکل کند.

انواع مختلفی از معلولیت ها وجود دارد که محدوده درگیری و شکل آن در افراد مختلف متفاوت است. معلولیت های مختلف می توانند منجر به نابینایی، ناشنوایی و یا صدمات مختلفی شوند.

نکته مهم

با وجود محدودیت های مختلفی که معلولیت در فعالیت های روزانه افراد مبتلا به آن ایجاد می کند، اما آنچه در این زمینه مهم است اراده و خواست این افراد برای غلبه بر مشکلات و انجام کارهای روزانه خود به صورت مستقل می باشد. افراد معمول می توانند با شناخت توانایی های باقیمانده خود، مشکلات و ناتوانی های خود را برطرف کنند.

تفاوت فرد ناتوان و معلول

بسیاری از مواقع این دو اصطلاح با هم اشتباه گرفته می شوند و یا به جای یکدیگر به کار می روند.

فرد ناتوان کسی است که در اثر مصدومیت و جراحت، به نوعی دچار محدودیت عملکردی در کارهای روزانه خود شده است.

چند نکته برای کسانی که معلول هستند

1- والدین کودکان معلول باید به این نکته توجه داشته باشند که کودک آنها توانایی کمتری نسبت به بقیه کودکان دارد و نباید توقع بیشتر از حد توان او را داشت و او را با همسالان خودش مقایسه کرد.

از طرفی هم نباید کودک را آنقدر ناتوان و ضعیف دانست که او را در هیچ گونه فعالیتی شرکت نداد، بلکه با شناخت توانایی های ابتدایی او، زمینه را برای پرورش و رشد استعدادهای نهفته در او فراهم کنیم. طوری که امروزه دیده می شود افراد معلول اختراع های زیادی را انجام داده اند.

اگر فردی دچار معلولیت در منطقه خاصی از بدن می باشد، باید به درمانگر مخصوص مراجعه کند تا اقدامات لازم جهت درمان آن انجام شود

2- شرکت در جلسات مشاوره گروهی برای این دسته از افراد ضروری می باشد. افراد معلول با شرکت در جلسات گروهی، از توانایی های نهفته و بالقوه خود آگاهی پیدا می کنند و درباره چگونگی رفع مشکلات مشابه خود از دیگران اطلاعات کسب می کنند. بنابراین نتیجه شرکت در این گونه جلسات، افزایش اعتماد به نفس و هم چنین استقلال در انجام کارهای روزانه می باشد.

3- مراجعه به درمانگر مخصوص: اگر فردی دچار معلولیت در منطقه خاصی از بدن می باشد، باید به درمانگر مخصوص مراجعه کند تا اقدامات لازم جهت درمان آن انجام شود و اگر قابل درمان نیست، اقدامات توانبخشی جهت افزایش و ارتقای کیفیت آن عضو، برای فرد حاصل شود.

تذکر: بسیاری از افرادی که تحت خدمات توانبخشی قرار می گیرند، توجیه مناسبی نسبت به آن نشده اند. گاهی آنها فکر می کنند که باید پس از چند جلسه اقدام توانبخشی، عضو آسیب دیده کاملا بهبود یابد، اما باید بدانند که اقدامات توانبخشی به منظور درمان ضایعه نیست، بلکه بازگرداندن قسمتی از توانایی از دست رفته و یا کل آن به فرد می باشد که ممکن است به درمان نینجامد.

4- توانایی استفاده چند بعدی از عضوی که افراد سالم تنها به استفاده یک بعدی از آن اکتفا کرده اند. افراد معلول زیادی وجود دارند که با وجود معلولیت در دست، از پاهای خود برای انجام کارهای ظریفی که دست انجام می دهد استفاده می کنند.

همانطور که می دانید افراد سالم نمی توانند از پاها جهت انجام کارهای ظریف مثل نقاشی کردن و انجام کارهای هنری استفاده کنند، اما افراد معلول بسیاری با شناخت توانایی های خود در این زمینه اقدام می کنند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

معلولین ذهنی و جسمی

با وجود معلولیت فعال باشید

درمان نازایی، تولد نوزاد معلول را افزایش می‌دهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.