تبیان، دستیار زندگی
پس از مقدمه ای كه حضورتان ارائه شد اینك توجه شما كاربران عزیز را به مشروح مصاحبه تبیان با جناب آقای وزیری هامانه (وزیر محترم نفت) جلب می كنیم. مهندس مجردی (معاونت اطلاع رسانی تبیان): قبل از هر چیز اعیاد شعبانیه و هفته دولت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه اختصاصی تبیان با وزیر محترم نفت

پس از مقدمه ای كه حضورتان ارائه شد اینك توجه شما كاربران عزیز را به مشروح مصاحبه تبیان با جناب آقای وزیری هامانه (وزیر محترم نفت) جلب می كنیم.


مهندس مجردی (معاونت اطلاع رسانی تبیان):

قبل از هر چیز اعیاد شعبانیه و هفته دولت را به شما تبریك می‌گویم.در مورد سایت تبیان با توجه به اینكه شما آشنایی دارید به معرفی آن نمی‌پردازم فقط گزارش عملكرد سال 84 را خدمت شما آوردیم كه نسبت به سال گذشته بیانگر رشد قابل توجهی است و رشد بسیار زیادی داشته است.

در سایت تبیان سیستم مشاوره راه‌اندازی شده است كه در سال گذشته 110 هزار نفر سئوال پرسیدند كه جواب دادیم و در ماه مرداد نیز حدود 12 هزار نفر سئوال پرسیدند.

جدیداً هم یك بخشی به نام بخش سیاسی راه‌اندازی شده است كه استقبال بسیار خوبی شده است كه سوالات زیادی هم پرسیده شده و سعی شده است كه در این مصاحبه سوالات كاربران بیشتر پرسیده شود كه ما آن سوالات را به سه دسته تقسیم كرده‌ایم.

یكسری از سوالات از شما، در جایگاه وزیر نفت سئوال شده است یكسری دیگر از شما به عنوان یك عضو كابینه سئوال شده است كه پیرامون كل دولت و مصوبات دولت پرسیده شده است.

دسته سوم سوالات از شما به عنوان یك الگوی موفق جامعه سئوال می‌پرسیم و می‌خواهیم بدانیم كه رمز موفقیت شما در چیست؟

خیلی از كاربران، در مورد این سخن رئیس جمهور كه فرمودند: پول نفت را سر سفره مردم می‌آوریم سئوال می‌كنند البته ما می‌دانیم كه وزارت نفت به استخراج نفت می‌پردازد و پول آن را به حساب دولت واریز می كند ولی شما به عنوان یك عضو هیئت دولت چقدر آن را در تحقق این شعار موفق می‌بینید؟ و یا سئوالی كه پرسیده شده این است كه فرق نفت 7 دلاری با نفت 70 دلاری چیست؟ یعنی چه فرقی در جامعه دارد؟


جناب وزیر:

بسم الله الرحمن الرحیمزحمت كشیدید تشریف آوردید. انشاءالله پاسخی كه می دهم مورد استفاده شما و كاربران عزیز تبیان قرار بگیرد و اثرات مثبتی داشته باشد.

این شعاری كه مطرح شد از دید من و خود آقای احمدی‌نژاد، ایجاد سطح زندگی بهتر ، ایجاد اشتغال و رفاه برای مردم است كه حاصل آوردن نفت سر سفره مردم است.

شما شاهد سفرهای استانی هیئت دولت هستید، شاهد تصمیم هایی كه در زمینه اشتغال و  طرحهای زود بازده در استانها و محرومیت زدایی از چهره استانهای محروم هستید كه این تصمیمات همان تحقق شعارها است. اگر انشاءالله این تصمیمات عملی شود كه در حال انجام است كاملاً چهره این استانها و شهرستانها تغییر خواهد كرد و محرومیت از این استانها دور خواهد شد. این همان چیزی است كه قبلاً هم گفته شده است.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

در این مورد كه این سفرها دارای اثرات بی شماری است بحثی نیست مثلاً آشنایی با مشكلات مردم ولی اشكالاتی هم مطرح است كه 2 مورد آن از طریق كاربران به ما رسیده است كه مطرح می كنیم : 1-         سطح توقعات مردم در این سفرها بالا می رود و وعده هائی كه به آنها داده می شود قابل تحقق نیست كه مقام معظم رهبری هم روی این موضوع تاكید داشتند.

2- مشكل دوم این كه ما حدود 10 هزار پروژه نیمه تمام در كشور داریم كه در این سفرهای استانی قول پروژه های جدید عمرانی داده می شود كه به نظر می رسد كه به آن پروژه های نیمه تمام اضافه می شود، حالا به نظر شما بهتر نیست كه اول این پروژه های نیمه تمام را تمام كنیم و سپس پروژه های جدید ایجاد كنیم؟

3- نكته دیگری كه مطرح می شود این است كه این وعده ها در چارچوب برنامه 5 ساله است یا اضافه بر آن ؟


جناب وزیر:

حتماً در جریان هستید كه در هر سفری كه به استان ها صورت می گیرد جلسه كارشناسی بین نهاد ریاست جمهوری ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استانداری مربوطه و وزارتخانه‌های مختلف تشكیل می شود و كار كارشناسی روی تصمیماتی كه گرفته شده است، انجام می شود. یعنی هم توان اجرائی مطلب و هم ارتباط آن تصمیم در چارچوب بودنش در برنامه بررسی می شود. و بین آنها یك توافقنامه ای امضا می شود كه بندهای مصوبه هایی  كه بعداً در استانها تصویب می شود ناشی از همین توافق نامه ها است.هر وزارت خانه آنچه كه می تواند انجام دهد چه به لحاظ توان اجرائی ، تامین اعتبار و مقایسه با برنامه و وجوه دیگر كاملا مورد توافق قرار می گیرد و به صورت صورتجلسه پیشنهادی به نهاد ریاست جمهوری فرستاده می شود و سپس تدوین شده و در جلسه هیئت دولت بررسی می گردد و در جلسه هیئت دولت تصویب می شود . در این جلسات نمایندگان محترم مجلس هر استان هم حضور دارند و كلیه ارگانهایی كه در این تصمیمات ذی نفع باشند حضور دارند و سپس تصمیم گیری می شود و آن بخشهایی كه تصویب می شود به ارگانها و وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ می گردد و در هر وزارتخانه ای هم معاونتی برای پیگیری این مصوبات وجود دارد.

البته هر مصوبه ای كه در هیئت دولت تصویب شود به كمیسیون تطبیق مجلس ارسال می گردد كه اگر تطبیق نداشته باشد لغو می شود.

از نظر اعتباری هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصمیم می گیرد و اگر امكان پذیر نباشد آن مصوبه لغو می شود. بنابراین مصوبه ای كه تصویب می شود از همه نظر كار كارشناسی روی آن انجام شده است و بی دلیل توقعات را بالا نمی برد.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

پس این وعده را به كاربران خود بدهیم كه اغلب این مصوبات اجرا می شود؟


جناب وزیر:

حتماً، امید است كه انشاءالله اجرایی شود.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

وضعیت بنزین در كشور به یكی از نمادهای اصلی سوء مدیریت راهبردی تبدیل شده است و هنوز مشخص نیست كه وضعیت بنزین چگونه خواهد شد؟ و جمع یارانه ناشی از سوخت اعم از بنزین، نفت و گازوئیل و... در حدود 35 میلیارد دلار برآورد می شود! نظر شما در مورد این موضوع چیست؟


جناب وزیر:

آنچه مسلم است این است هیچ كشوری به اندازه ایران انرژی مصرف نمی كند، شدت انرژی (مقدار انرژی تولید شده / برای یك واحد كالا) مصرفی مان حتی از عربستان هم بالاتر است، ما 15 برابر ژاپن و 7 برابر عربستان مصرف می كنیم و این نشان از یك بی انضباطی در مصرف انرژی است و اصلی ترین دلیل آن قیمت پایین آن است.خوب یك روزی نرخ تلفن و موبایل به اندازه ای پایین بود كه كسی به آن اهمیت نمی داد ولی از موقعی كه گران شد مسئله تغییر كرد. ولی قیمت های انرژی در كشور به حدی پایین است كه توجهی به آن نمی شود و مردم برای آن اهمیتی قائل نمی شوند.

مثلاً در زمستان كه خانه های مردم گرم می شود پنجره های خانه را باز می كنند و در تابستان هم موقعی كه خانه خیلی خنك می شود پنجره را باز می كنند. این نظر شخصی بنده است كه تا موقعی كه مسئله قیمت سوخت در كشور حل نشود این وضعیت حل شدنی نیست. و هر روز كه این مسئله دیرتر حل شود یك معضل بزرگی در كشور ایجاد می كند. دلیل قاچاق سوخت، آلودگی هوا، مصرف بی رویه سوخت همین قیمت پایین آن است.

همه این معضلات برای این است كه تصمیم های درستی در سالهای گذشته گرفته نشده است و در تبصره 13 قانون بودجه سال 85 یك سلسله پیش بینی هایی شده است كه دولت موظف است ترافیك های عمومی را با افزایش اتوبوس و گسترش مترو در شهرهای بزرگ كاهش دهد و خودروهای فرسوده را از دور خارج نماید و 400 هزار دستگاه خودرو را گاز سوز نماید و دیگر دستورالعمل ها را انجام دهد و در نهایت بنزین را سهمیه بندی نمایند.

پیش بینی شده بود كه این كارها تا مرداد ماه انجام شود به همین دلیل 5/2 میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه شد و از وسط سال این سهمیه بندی انجام شود. طبیعی است خرید اتوبوس و گسترش مترو و ... در طی 3 یا 4 ماه امكان پذیر نیست و باید بررسی شود و دولت هم ناراحتی مردم را نمی تواند تحمل كند و رفاه مردم را می خواهد و مسئله سهمیه بندی بنزین فعلاً عقب افتاد تا شرایط فراهم و امكان پذیر گردد. از نظر شخص من باید قیمت اصلاح گردد ولی آنچه كه از نظر دولت مطرح است با توجه به تكالیفی است كه بودجه و برنامه به آن وارد كرده است باید در چارچوب آن عمل كند و به احتمال زیاد سهمیه بندی بنزین با تأخیر انجام خواهد گرفت.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

به نظر شما ابعاد فرهنگی موضوع چقدر مهم است چون سایت تبیان سایت فرهنگی و اطلاع‌رسانی است فكر می كنم ما می توانیم نقشی در ارتقای فرهنگ بهینه مصرف كردن داشته باشیم؟


جناب وزیر:

بله ما سازمانی به نام سازمان بهینه سازی مصرف سوخت داریم كه كار آن معرفی و تبلیغ مصرف صحیح سوخت و انرژی است . ولی عملاً در سال گذشته مشخص شده است، كه خیلی موثر نبوده است مگر در تنگناهایی مثلا اینكه وزارت نیرو اعلام می كند كه اگر امشب رعایت نكنید بخشی از تهران خاموشی خواهیم داشت كه مردم در آن لحظه ممكن است این كار را انجام دهند. ولی این كه فكر كنیم كه با خواهش و تمنا بتوانیم روی مصرف مردم تأثیر بگذاریم فكر نمی كنم نتیجه مطلوب بگیریم.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

در مورد اینكه در تبیان نظرسنجی در مورد مباحث مطرح شده با كمك وزارت نفت قرار دهیم با توجه به اینكه در سایت تبیان نظرسنجی های موفقی داشته ایم مثل نظرسنجی در مورد انتخابات ریاست جمهوری كه تنها سایت تبیان بود كه با دقت زیادی آقای احمدی‌نژاد اول بودند چیست؟


جناب وزیر:

اگر این كار صورت گیرد بسیار خوب خواهد بود . شما می توانید با سازمان بهینه سازی همكاری كنید.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

میانه شما با دنیای مجازی و اینترنت چطور است آیا مایل هستید مثل رئیس جمهور یا سایر دولت مردان وبلاگ شخصی داشته باشید؟


جناب وزیر:

از دو بعد می توان به این موضوع نگاه كرد یكی بعد علاقه ای و دیگری بعد امكان. بحث علاقه ای من قبلاً كه خارج بودم و كارهایم سبك بود با اینترنت خیلی كار می كردم و علاقه زیادی داشتم ولی در شرایط فعلی وقت این كار را ندارم.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

مطرح شد كه رئیس جمهور در شبانه روز 3 ساعت می خوابند، شما چند ساعت می خوابید؟


جناب وزیر:

من در روز 14، 15 و 16 ساعت كار می كنم بقیه زمان را با خانواده می گذرم. معمولاً 12 شب می خوابم  4 صبح بیدار می شوم ولی سعی می كنم حداقل روزی 5 ساعت را بخوابم.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

قاعدتا پركارترین دوران زندگی شما طی همین یكسال اخیر بوده است؟


جناب وزیر:

با توجه به اینكه من از سال 60 معاون وزیر بودم همیشه كار زیادی داشتم ولی اگر پركارترین دوران زندگی را بخواهید بله این یكسال پركارترین دوران زندگی من بوده است.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

خود شما در زندگی شخصی برای صرفه جویی در مصرف سوخت چه می كنید؟


جناب وزیر:

اتفاقاً پسر من یكی از ویژگیهایش این است كه اگر در جائی از خانه لامپی اضافه روشن باشد حتما آن را خاموش می كند و من و بقیه خانواده هم همین طور هستیم و همیشه به خانواده می گویم كه لامپ اضافه را خاموش كند.


معاونت اطلاع رساتنی تبیان:

آخرین سئوال اینكه مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان كه با اعضا هیئت دولت داشتند تاكید كردند كه "كار خوب خیلی زیاد است ولی شما بگردید اولویت ها را پیدا كنید" اگر شما بخواهید سه تا از دغدغه‌های مهم وزارت نفت را نام ببرید آنها چه هستند؟


جناب وزیر:

در 3 بخش كار داریم كه هر بخشی می تواند اولویت خود را داشته باشد یكی از وظایف، سوخت رسانی است. طبیعی است كه به محض اینكه زمستان می رسد باید به فكر سوخت باشیم و در آن لحظه اولویت اول سوخت رسانی است و باید مواظب كمبودها باشیم و طبیعتاً همین مطلب ما را به فكر سرمایه گذاری می‌اندازد تا سوخت را تامین نماییم پس اولویت در این مورد سرمایه‌گذاری است.از طرفی دیگر درآمد كشور به نفت بستگی دارد پس ما تولید نفت خام، نحوه فروش آن و نحوه صادرات و قیمت آن؛ همیشه در اولویت اصلی است چون انتظارات بسیار است . خوراك صنایع كشور از طریق ما یا در بخش نفت و پتروشیمی تامین می‌شود پس اولویت در كار ما كاملاً تعریف شده است و اولویت در كارها یكی یا دو اولویت نیست و هیچ كدام را با دیگری نمی‌توان مقایسه كرد واقعاً همه آنها در كنار هم اولویت اول هستند و نباید از هیچ یك غافل شد.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

در مورد مسائل دراز مدت چه كار كرده‌اید؟

جناب وزیر:

برنامه‌ریزی‌های دراز مدت برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع گاز و نفت انجام داده ایم.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

آیا ما می‌توانیم به هدف برنامه‌ 5ساله چهارم كه تولید 5 میلیون بشكه نفت در روز است برسیم؟


جناب وزیر:

این عدد هیچ مبنایی به عنوان مبنای ریز برنامه‌ریزی ندارد این عددی بوده است كه وزیر قبلی بیان كرده است و همه جا هم به آن استناد می‌كنند و در برنامه‌ 5 ساله چهارم هیچ جا این عدد ذكر نشده است. ریز برنامه در دست تهیه است و سعی هم می‌كنیم كه به آن برسیم ولی آن به مفهوم تولید نیست این ظرفیت تولید است یعنی ظرفیت سازی بكنیم تا بتوانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

در پایان اگر پیام و رهنمودی دارید بفرمایید؟


جناب وزیر:

عرضی ندارم و برای شما و همه دست اندركاران تبیان و همه كاربران تان كه مراجعه می‌كنند آرزوی سلامتی و سعادت دارم ، امیدوارم كه دعا كنید تا ما هم در كارهایمان موفق باشیم.


معاونت اطلاع رسانی تبیان:

ما همیشه شما را دعا می‌كنیم و به خصوص كه شما امتحان پس داده‌ترین وزیر كابینه هستید چون شما سرپرست وزارت نفت بودید و با توجه به عملكرد مثبتی كه داشتید مجلس به شما با اطمینان خاطر رأی داد و ما خیلی خوشحال هستیم كه فردی متخصص و متعهد عهده‌دار وزارت‌خانه نفت است. برای شما آرزوی موفقیت داریم.