تبیان، دستیار زندگی
چگونه زندگی کردن یکی از مسایلی است که همواره ذهن انسان ها را به خود مشغول نموده است. هر کس راهی را شناخته و به دیگران توصیه می کند. گاهی راه های خوب که زندگی افراد را به مراتب بالاتر، عشق و سلامتی روحی و روانی بیشتر ارتقا می دهد. گاهی نیز راه هایی بد و ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از کاه کوه نسازید

از کاه کوه نسازید

چگونه زندگی کردن یکی از مسایلی است که همواره ذهن انسان ها را به خود مشغول نموده است. هر کس راهی را شناخته و به دیگران توصیه می کند. گاهی راه های خوب که زندگی افراد را به مراتب بالاتر، عشق و سلامتی روحی و روانی بیشتر ارتقا می دهد. گاهی نیز راه هایی بد و منفی که زندگی افراد مستعد را به سوی سقوط و شکست سوق می دهد انسان مختار و صاحب اراده می باشد، پس انتخاب با اوست.

با قدری تامل ، در برخورد با فرزندان ، همسر ، افراد خانواده ، فرزند نوجوان ، خواهر یا برادر ، موقعیت هایی پیش می آید که می توان پویایی خانوادگی خواند که گاهی سخت و دشوار هستند . مسائلی مانند آشنایی ها ، عادت های اجتناب ناپذیر ، توقعات ، فداکاری ها ، نظرات مخالف در بحث ها ، عادات و رفتارهای خاص فردی ، مسئولیت ها و سایر انواع مشکلات بی اهمیت می توانند موجب شکل گیری محیطی پر استرس شوند . به علاوه ، احتمالا « افراد خانواده بیش از هر کس دیگری به نقاط ضعف یکدیگر آگاهند و آن را به بازی می گیرند . همه مسئولیت ها و ناراحتی های موجود در خانه را هم می توانید به پویایی خانوادگی بیفزایید . (قبض های مختلف ، ظرف ها ، نظافت خانه ، هزینه ها ، کوهی از کارهای خرده ریز ، کارهای حیاط و باغچه ، تماس های تلفنی ، همسایه ها ، خشکشویی ، سر و صداهای محیطی ، هزینه تعمیرات و نگهداری خانه و ...) در مجموع شما با این افکار و کارها خودتان را درگیر بحران های روانی می کنید . عضو یک خانواده بودن در عین حال که امتیاز است ، حتی در زمانی که همه چیز خوب و خوشایند به نظر می رسد ، مشکلات خاص خود را دارد . چنانچه می خواهید تجربیات محبت آمیزی در رابطه با خانواده ی خود داشته باشید، باید یاد بگیرید که صبور و شکیبا باشید و نگذارید مسائل شما را آشفته و بر زندگی شما غلبه نمایند . مطمئن باشید که در خانه و خانواده  به اندازه ی کافی مشکلاتی هست که نیاز به رسیدگی داشته باشد . پس اگر مسائل بی اهمیت را بزرگ کنید ، در واقع خود را آماده کرده اید که فرد عصبی و شکست خورده شوید . این موضوع مهمی است که باید به عنوان هدف مد نظر قرار گیرد . هماهنگی و آرامش در محیط خانه ارزش بسیار زیادی دارد.

وقتی مسائل کوچک بر شما چندان اثری نگذارند ، خانواده بیش از همیشه سرچشمه شادی و شعف بنظر می رسد . زندگی شما آسان تر می گردد . کمتر احساس می کنید که باری بر دوش شما نهاده شده . همچنین احساس نمی کنید که با سختی دست به گریبان هستید ، در نتیجه هماهنگی را در جنبه های مختلف زندگی بیشتر تجربه خواهید کرد . به هر حال این احساس آرامش گسترش یافته و افراد خانواده هم آن را تجربه می کنند .

افرادی که از کنار مسائل کوچک بگذرند ، زندگی خیلی بهتری دارند . اینگونه افراد انرژی کمتری را صرف عصبانیت و نا امیدی می کنند و اغلب بر این احساس ها در جهت حفظ شادی ، خلاقیت و مهرورزی ، غلبه می کنند. نیرویی که همیشه صرف بروز استرس می شد ، حالا در جهت بروز خلاقیت و ایجاد تجربیات و خاطراتی خوشایند حفظ می شود.

وقتی مسائل کوچک بر شما چندان اثری نگذارند ، خانواده بیش از همیشه سرچشمه شادی و شعف بنظر می رسد . زندگی شما آسان تر می گردد . کمتر احساس می کنید که باری بر دوش شما نهاده شده . همچنین احساس نمی کنید که با سختی دست به گریبان هستید ، در نتیجه هماهنگی را در جنبه های مختلف زندگی بیشتر تجربه خواهید کرد . به هر حال این احساس آرامش گسترش یافته و افراد خانواده هم آن را تجربه می کنند .

هنگامیکه می آموزید که اولویت های واقعی خود را بشناسید و بسادگی آشفته نشوید ، زندگی ، آسان تر و میزان استرس ناچیز به نظر می رسد . شما معصومیت را در افراد و رفتارهایی که شما را مشوش می کردند مشاهده خواهید کرد . بدین ترتیب از لحاظ فردی آرامتر و از لحاظ خانوادگی احساس نزدیکی بیشتری با افراد خانواده خواهید داشت.سهل گیر شده و برای شاد شدن به راههای خاصی محدود نخواهید بود . احساس محبت و عشق بیشتری خواهید کرد و در این احساس با اطرافیان خود شریک می شوید.بالاخره ، در مقابل مسائل ، واکنش پذیری کمتری خواهید داشت که موجب می شود بهترین جنبه های افراد مورد علاقه خود را درک کنید.

هیچیک از ما نمی خواهیم رفتاری با اهل خانه و خانواده خود داشته باشیم که کوچکترین آزاری به آنها برساند . در طول زندگی ، همیشه دورانی بوده و هست که ما احساس درماندگی ، سختی و فشار کرده و با این احساس خود را به دردسر انداخته ایم . ما می توانیم روش های رفتاری خود را در رابطه با افراد خانواده و مسئولیت های روزمره خود در جهت اصلاحات بیشتر و موثرتری سوق دهیم . به عنوان یک فرد و یک خانواده می توانیم اصلاحات مهمی در کیفیت زندگی خود ایجاد کنیم .

کشش به سوی بزرگ نکردن مسائل کوچک در زندگی میلیون ها نفر از مردم دنیا در اولویت قرار گرفته است و این موضوع در هیچ محیطی به اندازه محیط خانوادگی ، که افراد آن به یکدیگر عشق می ورزند مطرح نیست . به مرور که آرام تر و آسوده تر می شویم ، برای افراد خانواده خود و مهرورزی به آنها ارزش بیشتری قائل می شویم و قدر شناسی خود را از وجود خانواده که در حقیقت ارمغان زندگی است ابراز می داریم . با پذیرش این افکار و عقاید در زندگی ، یک خانواده آرامش طلب و پر محبت خواهید داشت .

نویسنده کتاب حاضر ذکر می کند که "قصد من از نگارش این کتاب این است که به شما یاری کنم تا زندگی تان در خانه و خانواده آسان تر و پر محبت تر گردد . سیاست ها و روش هایی به عنوان راه حل مهمترین منابع احساس درماندگی و استیصال مطرح شده اند. هدف این سیاست ها و روش ها این است که روح زندگی را که گاهی بدلیل بروز احساس ناراحتی و درماندگی بدست فراموشی سپرده می شود ، مجددا به خانواده باز گردانند . هدف این سیاست ها و روش ها ، افزایش توانایی در تعیین اولیت های واقعی و افزایش صبر و حوصله و تعقل می باشند . به شما کمک می کنند تا به شرایط موجود در خانه و خانواده با وقار و سپاسگزاری و همچنین سهولت بیشتری عکس العمل نشان دهید ."

کتاب حاضر شامل راهکارهایی بسیاری برای زندگی توأم با سلامتی روحی - روانی و عشق است. محیط عاطفی مناسب ایجاد کنید، ده دقیقه زودتر آماده شوید، فقط یک همسر خوشحال ، یاری بخش است ،از کودکان در لحظه زیستن را بیاموزید ،به خلوت و تنهایی خود احترام بگذارید ،به دلیل عصبانی شدن خود را سرزنش نکنید،به صحبت های او گوش فرا دهید،سر و صداها را به آرامش تبدیل کنید ،نگهداری و مراقبت از خانه پایان ناپذیر است،توقعات خود را کاهش دهید، خود را رها ساز ،پر محبت صحبت کنید ،خود را جای او بگذارید و ... از کلید های موفقیت ذکر شده در این کتاب می باشد.

مشخصات کتاب

نویسنده :ریچارد کارلسون

مترجم:سهیلا موسوی رضوی

ناشر:نسل نو اندیش

تنظیم و فرآوری :م. تجریشی