تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات جدید پژوهشگران نشان داده است ترکیب برخی مواد غذایی با هم، ارزش غذایی آن‌ها را بالاتر می‌برد و بدن را در مقابل بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان ایمن می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این 7 ترکیب فوق‌العاده‌ای که در ادامه می‌آید، امتحان کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 ترکیب غذایی سودمند


تحقیقات جدید پژوهشگران نشان داده است ترکیب برخی مواد غذایی با هم، ارزش غذایی آن‌ها را بالاتر می‌برد و بدن را در مقابل بسیاری بیماری‌ها از جمله سرطان ایمن می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم این 7 ترکیب فوق‌العاده‌ای که در ادامه می‌آید، امتحان کنید.

سیب + تمشک

1- سیب + تمشک

تحقیقاتی که چندی پیش مشروح آن در مجله تغذیه چاپ فرانسه منتشر شد، نشان می‌دهد الایژیک اسید که نوعی آنتی‌اکسیدان موجود در تمشک، انار و گردو است، می‌تواند باعث افزایش تأثیر کرکتین در مقابله با سلول‌های سرطانی شود. کرکتین نوعی آنتی‌اکسیدان است که در سیب، انگور، پیاز و گندم سیاه وجود دارد. می‌توان به عنوان میان‌وعده سالادی شامل سیب، انگور، تمشک، گردو و انار تهیه کنید و این مواد غذایی را با هم بخورید.

2- کلم بروکلی + گندم سیاه

وقتی کلسترول بد اکسید می‌شود، در عروق به شکل پلاک درمی‌آید و با تنگ کردن دیواره عروق، عامل بروز بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود اما آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند جلوی اکسید شدن کلسترول بد را بگیرند. محققان آلمانی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب ویتامینC و روتین می‌تواند از ابتلا به بسیاری بیماری‌های قلبی- عروقی پیشگیری کند. روتین نوعی آنتی‌اکسیدان است که در گندم سیاه وجود دارد. ویتامین ‌C نیز در بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی موجود است. برخی کارخانه‌ها نیز از گندم سیاه ماکارونی تولید می‌کنند که در صورت دسترسی به این نوع محصول می‌توانید برای وعده شام مقداری از این ماکارونی را با گوشت مرغ، بروکلی، گوجه‌فرنگی و روغن زیتون طبخ کنید.

سعی کنید ماهی آزاد تهیه کنید زیرا میزان ویتامین D آن از سایر ماهی‌ها

بیشتر است. نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد علایم

نشانگان قبل از قاعدگی در زنانی که به اندازه کافی ویتامین D و کلسیم

دریافت می‌کنند، 30 تا 40 درصد کمتر است

3- نخود + پیاز

طبق تحقیقی که نتایج آن در سال 2010 در مجله کشاورزی و صنعت غذا در فرانسه منتشر شد، ترکیب‌های گوگردی موجود در پیاز، سیر و فلفل به جذب آهن و روی موجود در دانه‌ها و سبزی‌ها از جمله نخود کمک می‌کند. آهن ماده معدنی است که کمبودش می‌تواند باعث خستگی و گیجی شود. برای اینکه پرانرژی‌تر باشید، می‌توانید در عرض 20 دقیقه سوپی سالم و پرانرژی تهیه کنید. کافی است یک پیاز و 2 حبه سیر رنده شده را با 2 قاشق روغن گیاهی تفت دهید. سپس مقداری سبزی‌های معطر همراه با نخود، هویج، نمک و ادویه به آن اضافه کنید و اجازه بدهید 15 دقیقه بپزد. می‌توانید از گوشت مرغ یا ماهیچه هم برای بهتر شدن طعم این سوپ استفاده کنید.

چای سبز و لیمو

4- چای سبز + لیمو

کاتچین، نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که در چای سبز وجود دارد. تحقیقات انجام شده روی 40 هزار ژاپنی نشان می‌دهند افرادی که حداقل روزانه یک لیوان چای سبز می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که اهل نوشیدن چای سبز نیستند، کمتر در اثر بیماری‌های قلبی فوت می‌کنند. بر اساس نتایج تحقیقی که پژوهشگران دانشگاه پوردو منتشر کردند، افزودن چند قطره آب‌لیمو یا آب گریپ‌فروت به چای سبز از تخریب سریع کاتچین در دستگاه گوارش پیشگیری و جذب آن را راحت‌تر می‌کند. برگ‌های خشک چای سبز را دم کنید و چند قطره آب‌لیمو به آن بیفزایید.

5 - ماهی + کلم پیچ

سعی کنید ماهی آزاد تهیه کنید زیرا میزان ویتامین D آن از سایر ماهی‌ها بیشتر است. نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد علایم نشانگان قبل از قاعدگی در زنانی که به اندازه کافی ویتامین D و کلسیم دریافت می‌کنند، 30 تا 40 درصد کمتر است. کلسیم در مواد لبنی، بادام و سبزی‌های برگ سبز از جمله کلم وجود دارد. پس در کنار ماهیتان، مقداری لیموترش و برگ کلم هم قرار دهید.

6- ماست + موز

در طول تمرین‌های ورزشی گلوکز می‌سوزد، در نتیجه میزان قند خون به خصوص در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، به شدت افت می‌کند. برای پیشگیری از افت قند خون گلوکز و پروتئین را با هم مصرف کنید. گلوکز باعث بالا رفتن قند خون می‌شود و پروتئین از بالا رفتن سریع آن و افزایش اشتها پیشگیری می‌کند. می‌توانید قبل از آغاز جلسه‌های تمرینی یک لیوان شیر موز که با ماست و عسل مخلوط شده، میل کنید.

7- ماءالشعیر + ماهی

محققان ایتالیایی به تازگی کشف کرده‌اند میزان امگا 3 خون زنانی که مقدار کمی ماءالشعیر در طول روز می‌خورند، از سایر زنان بالاتر است. امگا 3 نوعی اسید چرب است که در انواع ماهی‌ها وجود دارد. به نظر می‌رسد پلی فنول‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در ماءالشعیر به جذب بهتر اسید چرب امگا 3 کمک می‌کند و اثر مثبتی بر کارکرد قلب دارد. ماءالشعیر از تحلیل قوای عضلانی و بینایی نیز پیشگیری می‌کند بنابراین بهتر است همراه ماهی مقداری ماءالشعیر بدون طعم هم بنوشید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - فائقه فریادی

مطالب مرتبط:

7 زوج غذایی مقوی

چی رو با چی بخوریم تا بیشتر سود کنیم؟

چی را با چی بخوریم؟

مصرف غذاهای مختلف با یکدیگر

مواد غذایی جدید، جایگزین همیشگی‌ها

8 تا از برترین مواد غذایی دنیا

باورهای تغذیه‌ای رایج اما نادرست!

چای را با چه بنوشیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.