تبیان، دستیار زندگی
هنرمند فلسطینی با نام «سلطان الشایی»، مدت 10 سال است آثار هنری زیبایی برای گردشگران و دوستداران این سرزمین می‌آفریند. در این نوشتار می توانید با سبک کاری این هنرمند بیشتر آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمند فلسطینی و آثار گلی


هنرمند فلسطینی با نام «سلطان الشایی»،  مدت 10 سال است آثار هنری زیبایی برای گردشگران و دوستداران این سرزمین می‌آفریند. در این نوشتار می توانید با سبک کاری این هنرمند بیشتر آشنا شوید.

هنرمند فلسطینی سلطان الشایی

کارهای هنری «سلطان الشامی»، هنرمند فلسطینی در زادگاهش و بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و آمریکای جنوبی به فروش می‌رسد.

تمامی هدایایی که «اسماعیل هنیه»، رییس حکومت خودگردان فلسطین به مهمانان و دوستان خود در فلسطین اشغالی اهدا می‌کند، آثار هنری و تابلوهایی است که این هنرمند فلسطینی ابداع کرده است.

علی رغم زندگی تحت شرایط نابسامان، هنرمندان در فلسطین اشغالی، آفرینش آثار هنری را ادامه می دهندکه تلاش مصمم آنها برای پابرجاماندن به عنوان یک انسان را نشان می دهد.

شیوه به کار گرفته شده در اکثر آثار آنها ، وابستگی شدید و صریح به فلسطین را نشان می دهد. آثار «سلطان الشایی» نیز دارای همین ویژگی است و وی در آثار خود تلاش می کند تا ابنیه و بناهای مقدس و مشهور سرزمینش فلسطین را با استفاده از گِل و ایجاد نقش برجسته های دقیق و ظریف تجسم بخشد و سپس آنها را با رنگ، تزیین کند.

هنر وی ریشه در هنرهای کهن سرزمین های فلسطینی دارد. سفال و سفالگری از کهن ترین و شناخته شده ترین هنرهای سرزمین های فلسطینی است . از سویی هنرهای تزینی نیز جایگاه ویژه ای را درمیان صنایع دستی این کشور به خود اختصاص داده است. «سلطان الشایی»، با استفاده و بهره گیری از این دو هنر بومی، توانسته هنری نوین را خلق کند که تا کنون توانسته به رغم اوضاع سیاسی و اقتصادی نابسامان فلسطین اشغالی، به رقابت با تولیدات چینی بپردازد.

«سلطان الشایی» طی 10 سال گذشته بدون برپایی یک نمایشگاه توانسته بیش از 2 میلیون اثر هنری را به فروش برساند.

او که هرگز در این زمینه آموزش نخوانده و در هیچ کلاس دانشگاهی شرکت نکرده است، با هنر ذاتی خود، تصویر مناظر و اماکن مذهبی و تاریخی را بر روی «گل» می‌تراشد، سپس آن را با رنگ‌های زیبا جان می‌بخشد.

بیشتر این تصاویر مربوط به اماکن تاریخی و مذهبی فلسطین اشغالی از جمله «قبه الصخره»، «مسجدالاقصی»، «شهر قدس» و ... است، این تابلوها با استقبال خوب گردشگران و دوستداران این کشور روبه‌رو شده است.

طراحی‌های او از دقت بالایی برخوردار است و شباهت بسیاری به آن اماکن دارد. طراحی بعضی از این تابلوها روزها زمان می‌برد و نیازمند دقت، حوصله و آرامش زیادی است.

علی رقم زندگی تحت شرایط نابسامان، هنرمندان در فلسطین اشغالی، آفرینش آثار هنری را ادامه می دهندکه تلاش مصمم آنها برای پابرجاماندن به عنوان یک انسان را نشان می دهد

یکی از شبکه‌های خبری روسیه پس از انجام تحقیقاتی گسترده اعلام کرد که تنها هنرمند فعال در حوزه ساخت و طراحی تابلوها و آثار هنری در فلسطین اشغالی، «سلطان الشامی» است که او آثار هنری خود را با نام تجاری «سرزمین مقدس» در این کشور ارائه می‌دهد.

پیش از این تصور می‌شد، چین تولیدکننده بی‌رقیب این حوزه باشد.

با اینکه تولیدات چین در تعداد زیاد و با قیمت‌های نازل ارائه می‌شد، اما آثار «الشامی» از دقت، ظرافت و زیبایی بالایی برخوردار است و با به تصویر کشیدن اماکن مذهبی اسلام، مسیحیت و یهودیت توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

فرآوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منبع:

ایسنا

خبرگزاری یوم السابع

هنرهای تجسمی در فلسطین، نویسنده: سامیه تکتک زارو مترجم: پناهی،افسون، نشریه: فرهنگ و هنر » هنر » پاییز 1373 - شماره 26