تبیان، دستیار زندگی
به تازگی نمایشگاهی از پوسترهای سیاسی و اعتراضی مردم آمریکا تحت عنوان «دهه های مخالفت: دموکراسی در عمل» در موزه و مرکز فرهنگی اسکربال لس آنجلس به معرض تماشای عموم گذاشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوسترهای مخالفت

نمایشی از تاریخ اعتراضها در آمریکا


به تازگی نمایشگاهی از پوسترهای سیاسی و اعتراضی مردم آمریکا تحت عنوان «دهه های مخالفت: دموکراسی در عمل» در موزه و مرکز فرهنگی اسکربال لس آنجلس به معرض تماشای عموم گذاشته شده است.

پوسترهای مخالفت

این نمایشگاه ، توسط «مرکز مطالعات گرافیک سیاسی» برگزار شده است و از طریق آثار گوناگون و رنگارنگ هنر گرافیک به دیدارکنندگان نشان می دهد که چگونه در دهه های 1960 و 1970 میلادی، پوستر های اعتراض آمیز توانستند وسیله ای برای ایجاد دگرگونی در شرایط اجتماعی ناهمگون آن دوران بشوند.

تعداد 28 پوستر اصلی در این نمایشگاه، نشان دهنده مسائل و مشکلات آن دوران و یادآور برخی از به یادماندنی ترین اشکال، تصاویر و شعارهای سیاسی، شعارهایی چون «عشق ورزی کن، نجنگ!» و «پوست سیاه زیباست» هستند.

این پوسترها همچنین یادآور وقایع تاریخی از جمله اولین روز «جشن زمین» است که در سال 1970 به وقوع پیوست.

یکی از پوسترها متعلق به روزی است که جمعی از کارگران مهاجر فیلیپینی در تاکستان های کالیفرنیا دست به اعتراض زدند و دیگری به روزی موسوم به «جنبش اعتراضی مردم در پارک ها» اختصاص دارد.

پوسترها از آثار هنرمندانی چون رابرت روشنبرگ، نقاش، مجسمه ساز و پدر جنبش «پاپ آرت» در هنرگرافیک تا خواهر روحانی کوریتا کنت را در بر می گیرد که صومعه را ترک کرد تا زندگی خود را وقف مبارزه برای احقاق حقوق اجتماعی مردم کند؛ آثاری ماندگار و محو نشدنی چون «گل های آفتابگردان» که زیر آن به دو زبان انگلیسی و ویتنامی نوشته شده است: «جنگ برای بچه ها و دیگر موجودات زنده مضر است» و نمونه ای از پوسترهای «اسیدی» یا «سایکدلیک» که کبوتر رنگارنگی را نشان می دهد که زیر آن نوشته شده است: «صلح هم اکنون».

بسیاری از پوسترهای نمایشگاه، انگیزه های اصلی خلق این آثار را به نمایش می گذارند. مسائلی چون جنگ ویتنام، شرایط محیط زیست و اتحادیه گرایی کارگران آمریکایی – مکزیکی. برخی از این پوستر ها نیز سیاست های تازه جریان یافته هویتی را به نمایش می گذارند.

پوسترهای کمپین های انتخاباتی که معمولا از محبوب ترین پوستر های رسانه های ارتباط جمعی به شمار می روند جلوه خاصی به نمایشگاه بخشیده است.

این پوسترها درواقع بنیادی ترین فرم بیان خواسته های مردم، نمایندگان آنها و هنرمندانی را نشان می دهد که این پیام ها را با شکل و فرم مخصوص برای ایجاد تغییرات اساسی از درون و داخل یک جامعه دموکراتیک عرضه می کنند.

این نمایشگاه در عین حال بخشی از نمایشگاه بزرگ تری به نام «دموکراسی – اکنون» است که در آن اسناد و مدارکی از دوران استقلال و پیدایش ایالات متحده آمریکا نیز تحت عنوان «خلق آمریکا» به نمایش گذاشته شده است.

ارین کورتیس، مسئول گزینش نمایشگاه «دهه های مخالفت: دموکراسی در عمل» می گوید: «ما می خواستیم نمایشگاه پوسترها و تاریخچه کوتاه آنها را در کنار نمایشگاه «دموکراسی – اکنون» به عنوان بخشی از «تاریخ اعتراض ها» در این سرزمین، یکجا به نمایش بگذاریم. اعتراض هایی که با پدران این کشور که همان بنیانگذاران آزادیخواه و استقلال طلب ایالات متحده آمریکا باشند آغاز شده و روندی است که هنوز هم ادامه دارد و شاید این روزها بیش از همیشه با مسائل روز آمریکا ارتباط پیدا می کند.»

پوسترها از آثار هنرمندانی چون رابرت روشنبرگ، نقاش، مجسمه ساز و پدر جنبش «پاپ آرت» در هنرگرافیک تا خواهر روحانی کوریتا کنت را در بر می گیرد که صومعه را ترک کرد تا زندگی خود را وقف مبارزه برای احقاق حقوق اجتماعی مردم کند؛ آثاری ماندگار و محو نشدنی چون «گل های آفتابگردان» که زیر آن به دو زبان انگلیسی و ویتنامی نوشته شده است: «جنگ برای بچه ها و دیگر موجودات زنده مضر است» و نمونه ای از پوسترهای «اسیدی» یا «سایکدلیک» که کبوتر رنگارنگی را نشان می دهد که زیر آن نوشته شده است: «صلح هم اکنون».

طرح های شفاف پوسترها، رنگ های روشن و چشمگیر، دستنوشته هایی به شیوه های محبوب آن دوران موسوم به خط - نوشته های «سایکدلیک» فورم های مختلف هنری آن زمان را به نمایش گذاشته است.

هرچند جنبش «اشغال وال استریت» سال گذشته موج تازه ای از این نوع گرافیک و پوسترهای سیاسی را به وجود آورد، اما به عقیده ارین کورتیس تفاوت عمده ای بین این دو نوع گرافیک وجود دارد: «پوسترهای دهه شصت و هفتاد میلادی تنها وسیله ارتباط اجتماعی مردم به شمار می رفتند. در آن زمان اینترنت، شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک یا توییتری وجود نداشت و ساخت پوستر و توزیع آن کم خرج ترین و آسان ترین وسیله اطلاع رسانی در اماکنی که جمعیت بیشتری از مردم را به خود جلب می کرد به شمار می رفت. در خیابان ها، در محله های مختلف و یا در محیط های دانشگاهی .»

در دوران اعتصاب های دانشجویی دانشگاه «برکلی» در سال 1969، تظاهرکنندگان از هر وسیله ای که در دسترسشان قرار داشت برای ساخت این پوسترها استفاده می کردند: «همانطور که می بینید برخی از این پوستر ها روی کاغذهای صنعتی و ضخیم چاپ شده اند و بعضی دیگر به نظر می رسد از روی تیرهای چراغ برق خیابان کنده شده اند و گوشه های آنها در جایی که چسب خورده پاره شده است. به نظر من به این پوسترها نمی شود فقط از جنبه های زیبایی و هنری نگاه کرد. اینها اقلام و اشیاء ارزشمند و مهم سیاسی – اجتماعی زمان ما هستند.»

بخش هنری تبیان


منبع:

آرت نیوز