تبیان، دستیار زندگی

الکل و عوارض آن بر سلامت جسم و جانتان

الکل همیشه پای ثابت مطالعات و آزمایش‌های دانشمندان بوده است. نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این ماده خیری برای بدن نخواهد داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آسیب الکل به مغز  ، الکل ،  مشروب ،  مسمومیت الکلی،

الکل از نظر شرعی حرام است و جای هیچ بحثی ندارد، اما متأسفانه در طول تاریخ بشریت و در سرتاسر جهان همیشه افرادی بوده‌اند که به سراغ الکل رفته‌اند. این افراد همیشه به تأثیر آنی الکل توجه دارند و غافل هستند که بعدها همین‌هایی که نوشیده‌اند چه بلایی به سرشان خواهد آورد. الکل همیشه پای ثابت مطالعات و آزمایش‌های دانشمندان بوده است. نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این ماده خیری برای بدن نخواهد داشت. در این مقاله به بررسی و بازگویی نتایج پژوهش‌هایی می‌پردازیم که از نظر علمی هم نشان می‌دهند الکل سلامت جسم و جان را به خطر می‌اندازد. با ما همراه باشید.

 

الکل: خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد

در سال 2009 در بریتانیا پژوهشی روی بیش از یک میلیون زن انجام شد. این خانم‌ها جزو مصرف کننده های الکل بوده‌اند و در بینشان افرادی نیز حضور داشتند که به میزان کم یا متوسط الکل مصرف می‌کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که مصرف الکل چه زیاد و چه کم خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

نتایج این پژوهش که در Journal of the National Cancer Institute به چاپ رسید نشان می‌دهد که مصرف الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، کبد، روده‌ی راست و دستگاه گوارش را به میزان 13 درصد افزایش دهد.

محققان دانشگاه Minnesota دلیل این امر را این گونه توضیح می‌دهند: تجزیه‌ی الکل در بدن باعث تولید استالدهید می‌شود که به DNA آسیب می‌رساند و باعث بروز بی‌نظمی‌های کروموزومی می‌شود که می‌تواند به تشکیل سلول‌های سرطان زا منجر شود. اگر می‌خواهید از سرطان در امان باشید بهتر است فکری به حال عادت‌های خود بکنید و مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها را کنار بگذارید.

 

الکل به مغز شما آسیب می‌زند

بدانید و آگاه باشید هر چه الکل بیشتری مصرف کنید مغزتان کوچک و کوچک‌تر می‌شود. به طور طبیعی حجم مغز که یکی از علائم طبیعی پیری است در هر ده سال به میزان 2 درصد کاهش می‌یابد. اما با مصرف الکل این روند، سرعت بیشتری پیدا می‌کند. محققان معتقدند که مصرف الکل به مغز آسیب می‌رساند و حتی مصرف کم آن نیز می‌تواند باعث کاهش حجم مغز شده و حالت زوال عقل و دمانس ایجاد کند.

تجزیه‌ی الکل در بدن باعث تولید استالدهید می‌شود که به DNA آسیب می‌رساند و باعث بروز بی‌نظمی‌های کروموزومی می‌شود که می‌تواند به تشکیل سلول‌های سرطان زا منجر شود

 

الکل به استرس‌های شما دامن می‌زند

نتایج پژوهشی که در سال 2011 و در Alcoholism: Clinical & Experimental Research  به چاپ رسید نشان می‌دهد که مصرف الکل قبل از یک کار استرس زا باعث کاهش ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. اما با این حال بیشتر محققان معتقدند که مصرف الکل اضطراب و احساس فشار را بیشتر کرده و ایجاد احساس آرامش را به تأخیر می‌اندازد.

 

نتایج پژوهشی که در سال 2011 در همان مجله به چاپ رسید نشان می‌دهد الکل روی خواب نیز تأثیر منفی می‌گذارد. به عقیده‌ی محققان مصرف حتی یک فنجان از این نوشیدنی خواب راحت را به هم می‌زند و باعث آشفتگی می‌شود.

 

 

الکل شما را چاق می‌کند

نتایج پژوهشی که در سال 1995 در  American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید نشان می‌دهد که نوشیدن الکل به همراه غذا باعث زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی چرب می‌شود. به عقیده‌ی محققان الکل باعث کند شدن متابولیسم بدن می‌شود و برای همین، نگه داشتن وزن ایده‌آل بسیار دشوار خواهد شد.

 

الکل شما را به کشتن می‌دهد

در سال 2010 پژوهشی در مجله‌ی پزشکی The Lancet classe l'alcool به چاپ رسید که نشان می‌دهد الکل به اندازه‌ی هروئین و کراک که جزو مخدرهای خطرناک هستند برای سلامتی مضر می‌باشد. به عقیده‌ی محققان اگر بیماری‌هایی که به دلیل مصرف الکل و تصادفات رانندگی بروز می‌کند را حساب کنیم خواهیم دید که مصرف الکل بار سنگین‌تری نسبت به مواد مخدر به هر جامعه‌ای تحمیل می‌کند.

واقعیت این است که برای سرحال و شاد بودن و برای کاهش استرس و غیره راه‌های دیگری غیر از نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌های مضر هم وجود دارد. در طول تاریخ اندیشمندان و بزرگان دینی ما همیشه مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها را منع کرده‌اند و می‌بینید که امروزه علم نیز همین کار را می‌کند.

برای این که از درون شاد و سرحال و بانشاط باشید مصرف مواد غذایی سالم و مفید مانند میوه و سبزیجات و نوشیدنی‌های سالم را در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.


 مطالب مرتبط:

مشروب الکلی یعنی سم کبدی

الکل و عوارض آن

اثر الکل و استرس در بیماری قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.