تبیان، دستیار زندگی
روز عرضه آیپد، وقتی استیو جابز فقید روی صحنه رفت خطاب به حضار گفت که دوره حاضر دوره پُست پی سی است. آیا این تحلیل می تواند به معنی مرگ پی سی ها باشد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پی‌سی‌ها هرگز نمی‌میرند!


روز عرضه آیپد، وقتی استیو جابز فقید روی صحنه رفت خطاب به حضار گفت که دوره حاضر دوره پُست پی سی است. آیا این تحلیل می تواند به معنی مرگ پی سی ها باشد؟

پی‌سی‌ها هرگز نمی‌میرند

با عرضه گسترده تبلت ها و ویندوزهای مخصوص صفحات لمسی مثل ویندوز 8 و آر تی و همچنین به وجود آمدن نسخه لمسی نرم افزارهای پر کاربرد دفتری مانند مایکروسافت آفیس، می توان گفت ما وارد عصر پُست پی سی شده ایم.

درست است که گجت ها، کوچک و جمع و جور هستند و اغلب نیازهای تجاری-روزمره شما را رفع و رجوع می کنند ولی در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم که نشان می دهد پی سی ها حالا حالاها برای نفس کشیدن زمان دارند.

پی سی ها ارزان ترند

با در نظر گرفتن ترکیب داخلی مشابه، پی سی ها به نسبت لپ تاپ ها برای مشتری ارزان تر تمام می شوند. قیمت و هزینه معیاری ست که به راحتی نمی توان از کنار آن عبور کرد و هنوز هم تعیین کننده است.

پردازنده های قوی تر

سازنندگان لپ تاپ محدودیت های زیادی در استفاده از پردازنده دارند. آنها باید اندازه دستگاه، وزن، قدرت فن و مصرف انرژی را در نظر بگیرند و با توجه به این عوامل پردازنده ای بسازند که کوچکتر باشد و کمتر داغ کند. از این لحاظ دست سازندگان پی سی باز تر است و می توانند از پردازنده های قوی تری استفاده کنند.

بدترین ویژگی پی سی غیر قابل حمل بودن آن است ولی همین ویژگی منفی موجب بالا رفتن امنیت آن می شود. سارقان می توانند لپ تاپ شما را در حین حمل کردند بدزدند ولی امکان آنکه پی سی شما را به سرقت ببرند خیلی کم است

ابزارهای جانبی

می توانید ده ها ابزار جانبی مختلف را همزمان به پی سی وصل کنید و از آنها استفاده کنید. لپ تاپ ها به دلیل محدودیت در اندازه، وزن و قطر نمی توانند همه پورت ها را پشتیبانی کنند و یا اگر هم پشتیبانی کنند تعداد آنها کم است. ولی در پی سی ها محدودیتی در تعداد پورت ها نداریم لذا می توانیم هم زمان از ابزار جانبی مختلفی استفاده کنیم.

تعدد در نمایشگرها

اندازه صفحه نمایش در لپ تاپ ها حداکثر تا 17 اینچ و یا 19 اینچ است. ولی هنگامی که با پی سی کار می کنید هیچ محدودیتی در صفحه نمایشگر ندارید و می توانید از هر اسکرینی که دوست دارید استفاده کنید.

از طرفی کار کردن با چند مانیتور به صورت همزمان در پی سی ها راحت تر از کارکردن چند مانیتوره در لپ تاپ ها است.

پی‌سی‌ها هرگز نمی‌میرند

حرفه ای تر بازی می کنید

لپ تاپ های زیادی مخصوص بازی خورها وجود دارد. به عنوان مثال لپ تاپ Alienware m17x R4 با i7 و گرافیک جی فورس 680 ام برای گیمرها لپ تاپ خوبی به شمار می رود.

اما بر روی پی سی می توانید کارت های گرافیک و صدای قوی تری نصب کنید و حرفه ای تر بازی کنید. به طور کلی بازی کردن با پی سی قدرتمند تر از بازی کردن با لپ تاپ است.

تعمیر پی سی راحت تر است

باز کردن لپ تاپ کار راحتی نیست. حتی اگر باز کردنش ساده باشد، دوباره بستنش اصلا ساده نیست! آنهایی که تجربه دارند می دانند که همیشه این ترس وجود دارد که نکند در انتهای کار چند تا پیچ اضافه بیاورید!

ولی تعمیر پی سی کار راحتی ست. خودتان می توانید بازش کنید و قطعه مشکل دار را تعویض کنید. از طرفی هزینه تعمیر برای لپ تاپ اصلا قابل مقایسه با پی سی نیست. مثلا اگر بخواهید کارت گرافیک مک بوک خود را عوض کنید باید 800 دلار هزینه کنید این در حالی ست که با 80 دلار می توانید کارت گرافیک پی سی را خودتان تعویض کنید.

پی‌سی‌ها هرگز نمی‌میرند

حرفه ای تر کار کنید

برخی از کاربرانی که از نرم افزارهای حرفه ای مانند فوتوشاپ استفاده می کنند برای کار با لپ تاپ و ترکپدهای آن دچار مشکل هستند برای همین ابزارهای جانبی مختلفی خریداری می کنند.

از آن جایی که پی سی ها همچنان به صورت سنتی با ماوس و کیبورد کار می کنند، می توانند گزینه خوبی برای محل کار این افراد باشند.

امنیت پی سی بیشتر است

بدترین ویژگی پی سی غیر قابل حمل بودن آن است ولی همین ویژگی منفی موجب بالا رفتن امنیت آن می شود. سارقان می توانند لپ تاپ شما را در حین حمل کردند بدزدند ولی امکان آنکه پی سی شما را به سرقت ببرند خیلی کم است!

خودتان سرهمش میکنید

لپ تاپ ها با وجود تنوع زیادی که دارند باز هم به صورت بسته در کارخانه آماده می شوند و شما نمی توانید بر روی محتویات قطعات آن مانور زیادی بدهید ولی پی سی ها به دست خود شما سرهم می شوند. می توانید هر مادر بوردی که دوست دارید و یا هر کارت گرافیکی که مد نظرتان است تهیه کنید.

فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان