تبیان، دستیار زندگی
اشاره: ماه شهریور را باید ماه شهادت و ایثار نامید، ماهى كه غالب ایام آن به نام و یاد شهیدى بزرگ و نقش‌آفرین در تاریخ مزین است. روزهایى كه هریك یادآور عروج و پرواز ستاره‌اى است. ستاره‌هایى كه هر یك راهنمایى روشن براى نسل امرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهریور ماه ؛ ماه شهادت...


اشاره:

ماه شهریور را باید ماه شهادت و ایثار نامید، ماهى كه غالب ایام آن به نام و یاد شهیدى بزرگ و نقش‌آفرین در تاریخ مزین است. روزهایى كه هریك یادآور عروج و پرواز ستاره‌اى است. ستاره‌هایى كه هر یك راهنمایى روشن براى نسل امروز و آینده است تا راه رستگارى و رهایى را تشخیص دهند و آن را تداوم بخشند. همچنین روزهایى از این ماه پر حادثه نیز یادآور وقایعى مهم است كه در خور تكریم است و نكو داشت. در متن زیر برآنیم تا اهم وقایع مربوط به این ماه را با هم مرور نماییم:


اول شهریور، شهادت حاج سید اسدالله لاجوردی:

سید بزرگوار اسدالله لاجوردى كه به تعبیر مقام معظم رهبرى “از چهره‌هاى منور انقلاب و پیشروان جهاد فى‌سبیل‌الله بود.” شهیدى است كه به مرد پولادین زندانها شهره بود. مصداقى بارز از نفس مطمئنه و آرامش یافته در پناه معرفت به حقیقت هستى بود.

دادستانى انقلاب اسلامى و ریاست سازمان زندانها، دو مسئولیت او پس از پیروزى انقلاب اسلامى بود. منافقین براى انتقام از این مرد پولادین بارها به توطئه و تلاش پرداختند و در نهایت در اولین روز شهریور 77 زمانى كه سید بزرگوار مثل همیشه سوار بر دوچرخه به سمت محل كار خود مى‌رفت او را مورد تیر كینه‌آلود خود قرار دادند. اویى كه به تعبیر امیر عارف انقلاب “عنصرى مومن، كارآمد، صادق، ریشه‌دار در دین و زمینه انقلابى و مبارزات” بود و به همین دلیل “حیف بود جور دیگرى از دنیا برود.”


چهارم شهریور، سالروز شهادت حاج مهدى عراقی:

حاج مهدى عراقى نامى دیر آشناست.

اوداراى شخصیتى فراگیر و جامع بود. توان او در سازمان‌دهى حركات اعتراضى علیه رژیم طاغوت و فن بیان او در كنار شجاعت، اخلاص و ایمانش از عراقى شخصیتى ساخته بود كه اهمیت او در تداوم راه انقلاب را دوست و دشمن دریافته‌ بودند. امام(ره) در شهادت او بود كه عراقى را “برادر و فرزند خوب و عزیز خویش” توصیف كردند.


هشتم شهریور، سالروز شهادت شهیدان رجایى و باهنر:

از مدتها پیش از واقعه هشتم شهریور 1360، به دلیل خط انقلابى و سازش‌ناپذیرى دولت شهید رجایی، آمریكا به صراحت از مخالفت خود با دولت انقلابى شهید رجایى سخن مى‌گفت و خواهان آن بود تا ضمن كنار رفتن ایشان، دولتى معتدل روى كار بیاید. فشار خارجى به همراه توطئه‌ها و مانع تراشیهاى اذناب آمریكا در داخل، شرایط دشوارى را براى دولت شهید رجایى بوجود آورده بود تا جایى كه خود وى در نامه‌اى به حضرت امام(ره) نوشت “كسى به مظلومیت من در حكومت، لااقل در تاریخ دو سه قرن اخیر نبوده است.” اوج این مظلومیت در 8/6/60 بروز یافت و عامل منافقین با قرار دادن بمبى در دفتر نخست‌وزیری، مردم ایران را از ادامه بهره‌مندى از خدمات این دو عنصر صادق و ارزشمند محروم ساخت.


10 شهریور، سالروز شهادت محمود كاوه:

نام محمود كاوه با حماسه‌هاى بزرگ و دشمن‌شكنى همراه است. پیش از پیروزى انقلاب اسلامى در سنگر مبارزه با مظاهر طاغوت حضورى فعال داشت تا جایى كه در این راه حتى تا مرز شهادت نیز پیش رفته بود. اولین فردى بود كه در كردستان عملیات ضدكمین را علیه ضد انقلاب طراحى و به مورد اجرا گذاشت. شهید محمود كاوه در پانزدهم این ماه به سال 1365 هنگامى كه براى تصرف ارتفاعات 2519 پیشاپیش رزمندگان در حال حركت بود مورد اصابت تركش دشمن واقع شده به لقاء دوست مى‌رسد. از عبارات مقام معظم رهبرى در تجلیل از این سردار شهید است كه فرمودند: “حقیقتا اهل خودسازى بود، هم خودسازى معنوى و اخلاقى و تقوایى و هم خودسازى رزمى ...”


یازدهم شهریور، سالروز شهادت آیت‌الله حكیم:

تاریخ عراق همواره از آیت‌الله حكیم، رئیس شهید مجلس اعلاى انقلاب اسلامى این كشور به نیكى یاد كرده نقش او و خاندانش در راه آزادى عراق ارج خواهد گذاشت.

سال گذشته در چنین روزهایى بود كه دشمنان آزادى و استقلال مردم عراق كه حضور شجاعانه وى در صحنه را در تضاد با منافع طمعكارانه خود مى‌دیدند تصمیم به حذف فیزیكى وى گرفتند. آیت‌الله حكیم در سال 1382 پس از اقامه نماز جمعه بود كه به دلیل انفجار اتومبیل حامل بمب بر سر راهش به آرزوى دیرینه و سرنوشت اجدادى‌اش كه شهادت در محراب یا حین انجام خدمت بود رسید و در تاریخ عراق جاودانه شد.


14 شهریور، سالروز شهادت آیت‌الله قدوسی:

سخن از آیت‌الله شهید قدوسى است. اویى كه زندگى سرشار از جهاد و مبارزه‌اش مشحون از درسهایى از ساده‌زیستی، ستیز با مشكلات و تبلور ایمان و اراده است. از سال 1341 خود را وقف نهضت اسلامى كرد و سختى‌هاى زندان قزل‌قلعه را به جان خرید تا نهال انقلاب به رشد و تكامل برسد. آیت‌الله قدوسى پس از پیروزى انقلاب اسلامى دادستانى كل انقلاب اسلامى را عهده‌ دار شد و در چهاردهم شهریور سال 1360 به وسیله عمال منافقین به شهادت رسید.

به حقیقت آیت‌الله قدوسى فرهیخته دهر و نابغه بود. به تعبیر مقام معظم رهبرى “مردى بود صریح، صادق، صاف و نسبت به آنچه كه احساس وظیفه مى‌كرد به شدت پیگیر و علاقه‌مند”.


17 شهریور، روز شهدا:

سال 57 روز چهارم شوال مصادف با روز 16 شهریور، دومین راهپیمایى پرشكوه تهران به دعوت روحانیت مبارز انجام گرفت. هنگامى كه جمعیت راهپیمایان به سر پیچ شمیران آمدند نماز ظهر را به اتفاق خواندیم ... شاید حوالى دانشگاه بود كه عده زیادى كه هنوز ترس از دلشان زدوده نشده بود گفتند: مردم را به كجا مى‌برید، قتلگاه؟ گفتم نمى‌بریم، باهم مى‌رویم. اگر قتلگاه است باهم مى‌رویم ...”

این گزید‌ه‌اى از روایت شهید مظلوم دكتر بهشتى از حماسه روز 16 شهریور 57 بود. حماسه‌اى ‌كه در دل خود حماسه بزرگتر 17 شهریور را پرورد و جمعه خونین را آفرید.

یك خبرنگار خارجى كه از نزدیك در جریان ماجراى 17 شهریور 57 بود، مشاهدات خود را از حادثه چنین گزارش مى‌دهد: “هلى‌كوپترها براى پراكندن مردم از مسلسل و مواد تخریبى استفاده مى‌كردند و این صحنه واقعا به میدان اعدام شباهت داشت”

حضرت امام خمینی(ره)، به دنبال وقوع فاجعه 17 شهریور 57 با صدور پیامى به بیان همدردى با مردم مظلوم ایران پرداخته در اثناى آن فرمودند:

“17 شهریور مكرر عاشورا و میدان شهد ا مكرر كربلا و شهداى ما مكرر شهداى كربلا و مخالفان ما مكرر یزید و وابستگان او هستند .”


19 شهریور، سالروز شهادت آیت‌‌الله سیداسدالله مدنی:

آیت‌‌الله سیداسدالله مدنى دومین شهید محراب است. وى اولین كسى بود كه در جریان قیام 15 خرداد 1342 در انتشار تلگرام آیت‌الله حكیم نقشى بارز ایفا كرد. در زمان حكومت عبدالناصر در مصر جمعى از علماى نجف تحت نظر وى بود كه با هدف بر ملا كردن چهره خبیث طاغوت به این كشور عزیمت نمودند.

بعد از شهادت آیت‌الله قاضى‌زاده طباطبایى به عنوان امام جمعه تبریز منصوب شد و در همین سنگر به دست منافقین كوردل به شهادت رسید. امام خمینی(ره) در سوگ شهادت این سرباز فداكار حوزه، او را “یك تن دیگر از ذریه رسول‌الله و اولاد روحانى و جسمانى شهید بزرگ امیرالمومنین” توصیف كردند كه همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت به دست منافقین شقى به شهادت رسید.


نكته پایانی

در مرور تقویم وقایع ماه شهریور به روزهاى بزرگ و مهم دیگر نیز برخورد مى‌كنیم كه به دلیل كمبود مجال صرفا به یادآورى آنها مى‌پردازیم، باشد كه با تلاش اصحاب قلم و رسانه و مسئولین امور تبلیغى و تبیینى كشور این ایام همچنان زنده در خاطره‌ها باقى بماند و تلاش براى تكریم آنها به یك فرهنگ در میان عموم تبدیل شود.

سالروز ناپدید شدن امام موسى‌صدر رهبر شیعیان لبنان در لیبى (1357)

سالروز آزادى سوسنگرد (1360)

سالروز ولادت حضرت امام‌حسین(ره) و روز پاسدار

سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز

سالروز آغاز جنگ تحمیلى توسط رژیم بعث عراق (1359)