تبیان، دستیار زندگی
تهران بزرگ، دیدنی‌ها و جذابیت‌های فراوانی برای علاقه‌های مختلف دارد. امکانات ورزشی، فرهنگی و آثار تاریخی و طبیعی متفاوتی که در تهران وجود دارد، این شهر را همچون شهر فرنگی کرده که برای هر بیننده‌ای جذاب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهرون، تهرون که می‌گن، اینه!
تهران


تهران بزرگ، دیدنی‌ها و جذابیت‌های فراوانی برای علاقه‌های مختلف دارد. امکانات ورزشی، فرهنگی و آثار تاریخی و طبیعی متفاوتی که در تهران وجود دارد، این شهر را همچون شهر فرنگی کرده که برای هر بیننده‌ای جذاب است.

تهران، پایتختی که بیش از 200 سال عمر دارد، بسیار بزرگ شده و جمعیت‌اش از بعضی کشورهای دنیا بیشتر است. در این شهر آنقدر دیدنی‌های متفاوت از قدیم و جدید دارد که یک سفر چند روزه لازم است تا مسافر و مهمان تهران با این شهر آشنا شود. از شمال و در دامنه کوه البرز جذابیت‌های شهر آغاز می‌شود، مرکز شهر به شکل دیگری مسافر را مجذوب می‌کند و در ادامه محله‌های جنوبی و مرز کویری تهران جذابیت‌های خاص خود را دارد.

برای جلوگیری از سردرگمی، دیدنی‌های تهران منطقه‌ای معرفی شود، بهتر خواهد بود. از شمال یا دامنه کوه تا جنوب. البته شهر ری هم جز تهران است اما خود شهر ری، به طور جداگانه ری گردی دارد.

تهران

در امتداد کوهستان، مناطق تفریحی مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط موجود می‌توان از فضای تفریحی استفاده کرد یا به فعالیت ورزشی پرداخت. از شرق به غرب، دارآباد، کولک‌چال که نقطه آغاز آن پارک جمشیدیه قرار دارد. دربند و درکه شاید نیازی به معرفی نداشته باشند و ببیشتر مردم به این بخش‌ها بروند. در کنار این مسیرها، بام تهران یا مجموعه توچال را هم باید گفت که در مقایسه با دیگر مسیرها از امکانات مدرنی برخوردار است. به‌ویژه اگر فرد زمان یا توان صعود سبک را نیز نداشته باشد می‌تواند از تله‌کابین که به ارتفاعات متفاوتی می‌رود استفاده کند.

پارک جمشیدیه

در این محدوده موزه‌های متعددی با موضوعات گوناگون قرار دارند که بازدید تمامی آنها به بیش از یک روز زمان نیاز دارد. موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد موجودات مناطق مختلف ایران و جهان را در پنج سالن متفاوت به نمایش گذاشته است. کاخ-موزه نیاوران از موزه‌های قابل توجه است که بناهای آن از اوایل قاجار تا پهلوی دوم ساخته شده‌اند. کاخ صاحب‌قرانیه، کاخ نیاوران با معماری مدرن، کتابخانه و مجموعه جهان‌نما، بخش‌های چشمگیر این مجموعه هستند. البته فضای سبز با گونه‌های مختلف پرندگان اثر خود را بر بازدیدکنندگان خواهد گذاشت.

تهران

کاخ-موزه سعدآباد دیگر مجموعه‌ای است که بازدید هیجان‌انگیزی را که نیازمند صرف وقت است، رقم می‌زند. در این مجموعه 110 هکتاری، ساختمان‌های متفاوتی از دوره قاجار تا پهلوی بنا شده که تا پیش از انقلاب محل زندگی خانواده دربار بودند و اینک در هر کدام بخشی از هنر و فرهنگ این مرز و بوم به نمایش گذاشته شده است. موزه‌های استاد حسین بهزاد، صنایع دستی، برادران امیدوار و سبز نمونه‌هایی از این مجموعه هستند. پیاده‌روی در این فضا به‌خصوص در بهار و پاییز خود جذابیتی خاص دارد.

در پارک پردیسان موزه تنوع زیستی وجود دارد که گونه‌های گیاهی و جانوری جهان و همچنین گونه‌های جانوری کمیاب در ایران نظیر هوبره، سیاه خروس، گور ایرانی، یوزپلنگ و میش‌مرغ را به نمایش گذاشته است

کاخ سبز- مجموعه سعدآباد

موزه سینما امکاناتی دارد که جنبه‌های مختلف را در برمی‌گیرد. خود بنا با توجه به قدمت قاجاری زیباست، در نمای خارجی تزیینات اجری به کار رفته و در سالن سینما مقرنس‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد شده است. در سالنی دیگر جوایز ارزنده‌ی داخلی و خارجی فعالان سینما مانند خرس طلایی برلین یا نخل طلایی کن دیده می‌شود. در این مجموعه همچنین دو کافی‌شاپ و فروشگاه‌های هنرهای دستی و موسیقی در دسترس علاقه‌مندان است.

موزه موسیقی که دنیایی از صداست در همان نزدیکی است. در این موزه انواع ساز، کارگاه ساخت و وسایل برخی اساتید موسیقی به نمایش گذاشته شده است. این موزه با داشتن راهنمای شنیداری که ضمن توضیحات صدای ساز را نیز پخش می‌کند از دیگر موزه‌ها متمایز است.

در شمال تهران، میدان تجریش از فضاهایی است که برای یک مقیم تهران هم جذابیت دارد و گاهی باید سری به آن بزند. بازار سرپوشیده تجریش، فروشگاه‌های مختلف، مرکز خرید تندیس که نسبتاً جدید است از همه مهم‌تر امام‌زاده صالح افراد بسیاری را به تجریش فرامی‌خواند.

تهران

پیاده‌روی در خیابان ولی عصر حدفاصل میدان تجریش تا چهارراه پارک‌وی با درختان چناری که متراکم‌تر از سایر قسمت‌هاست، حال و هوایی دیگر دارد. در امتداد خیابان ولی عصر پارک ملت و پارک ساعی، شرایطی مهیا کرده‌اند تا برای مدت کوتاهی از فضای شهر خارج شد. همین جا باید گفت پردیس‌های سینمایی از جمله پردیس سینمایی ملت که پشت پارک ملت واقع شده با چند سالن سینما، فروشگاه موسیقی، نمایشگاه آثار هنری و اغذیه‌فروشی از فضاهای فرهنگی- تفریحی پایتخت به‌شمار می‌آیند.

تقریباً‌ در نوار مرکزی شهر از غرب به شرق نیز جذابیت‌های متفاوتی به چشم می‌خورد که به اوقات فراغت شکل مناسبی می‌هد. موزه رضا عباسی در سیدخندان، گنجینه عظیمی از کتب خطی با مینیاتورهای ارزشمند، ظروف سرامیک و زیورآلات در دوره‌های مختلف را در خود جای داده که مشابه آن را کمتر جایی می‌توان دید. در همان حوالی باغ-موزه قصر هم جذابیت دارد. زندان قصر ابتدا باغ مشجر بزرگی بود که از زمان رضاخان بنای بزرگ و کهن و تیره آن تبدیل به زندان شد که تا چند سالی پس از انقلاب نیز ادامه داشت.

در میانه، موزه هنرهای معاصر و موزه فرش ایران که در کنار پارک لاله واقع‌اند، شاید جهانی در یک مرز باشند که دنیای رنگارنگ فرش و تابلوهای هنری نزدیک به هم قرار دارند. در این محدوده، همچنین هر عابری که از خیابان کارگر می‌گذرد آثاری را در محوطه موزه هنرهای معاصر می‌بیند که کمتر کسی از ارزش و تاریخچه آنها اطلاع دارد. آثاری از جاکومتی هنرمند سوئیسی، پومودورو هنرمند ایتالیایی و اثری مانند تقدیس از پرویز تناولی.

تهران

در همین امتداد به طرف غرب بوستان گفتگو و پارک پردیسان قرار دارند. بوستان گفتگو از این نظر که ترکیبی از باغ‌های انگلیسی، ژاپنی و عناصری از دیگر کشورها یک جا گنجانده شده، دیدنی است. پارک پردیسان نیز جدای از وسعت که آن را برای پیک‌نیک و پیاده‌روی مناسب ساخته، فضایی برای بادبادک‌بازی خانواده‌ها مهیا کرده است.

در پارک پردیسان موزه تنوع زیستی وجود دارد که گونه‌های گیاهی و جانوری جهان و همچنین گونه‌های جانوری کمیاب در ایران نظیر هوبره، سیاه خروس، گور ایرانی، یوزپلنگ و میش‌مرغ را به نمایش گذاشته است.

قسمتی که بدون شک برای تهرانی یا مهمان تهران دیدنی است، بخش تهران قدیم است. محله‌های بازار، عودلاجان و سنگلج، خیابان‌های ناصرخسرو، پامنار، لاله‌زار، 30 تیر، کوچه‌ مروی، میدان‌های بهارستان و توپخانه با خانه‌‌ها و مدرسه‌ها یا تکایا، حمام‌ یا زورخانه، مسجد، کلیسا، کنیسه و آتشکده، نام‌های کوچه‌ها همه از پایتخت 200 ساله حکایت‌ها دارند.

دیدنی‌های محدوده میدان توپخانه کم نیستند. موزه دکتر مقدم نزدیک به میدان حسن‌آباد که خود بسیار دیدنی است، قرار دارد. این موزه یک خانه قدیمی و باصفاست که محسن مقدم، طراح آرم دانشگاه تهران آن را با اشیای ارزشمند گردآوری شده تزیین کرده است. موزه آبگینه که در بنایی زیبا واقع شده و تاریخچه کهن شیشه و سفال را نشان می‌دهد از دیدنی‌های خیابان 30 تیر است. موزه ملی که در حال حاضر تاریخ زندگی و تمدن را در ایران از 8هزار سال پیش از میلاد تا زمان ساسانیان نشان می‌دهد و همچنان بخش اسلامی آن تعطیل است، با معماری خاص و سردر باغ ملی و میدان مشق و موزه ملی ملک در همین محدوده هستند.

تهران

عبور از سردر باغ ملی، قدم زدن در میدان مشق و تماشای بناهایی که معماری‌ هر یک از آنها نماد دوره‌ای از تاریخ ایران است، بسیار دلچسب خواهد بود. هر چند ساختمان‌های میدان مشق به اداره‌هایی تعلق دارند اما در همین مجموعه، در موزه ملک با معماری دوره اسلامی به روی بازدیدکنندگان باز است. مجموعه سکه‌‌ها، نسخ خطی سالن آثار کمال‌الملک و همچنین سالن تک اثر از بخش‌های جذاب این موزه هستند.

کاخ-موزه گلستان یا بناهایی چون عمارت بادگیر و شمس‌العماره بیش از یک بار انسان را ترغیب به بازدید می‌کند. در مقابل این مجموعه بازار بزرگ تهران قرار دارد که به راهی معماگونه مانند است. امام‌زاده زید، مسجد امام و مسجد جامع از دیدنی‌های بازار تهران هستند.

برج آزادی با معماری مخصوص خود و محوطه‌ای همچون یک باغ ایرانی در غرب پایتخت واقع شده و به دلیل وجود پایانه غرب و فرودگاه مهرآباد تا حدی حکم ورودی شهر را بازی می‌کند و مانند مهر تأییدی بر بودن در تهران است. علاوه بر بنا و معماری، موزه مجموعه آزادی با نمونه آثاری از نقاط مختلف ایران و همین طور تماشای محیط پیرامون از فراز برج آزادی جالب توجه است.

شب‌های تهران

چند سالی است که برج میلاد نقش سمبول تهران مدرن را بازی می‌کند. این برج که از زوایای مختلف شهر دیده می‌شود با امکاناتی مانند سینما، رستوران، نمایشگاه، برگزاری کنسرت موسیقی و همایش در مسیری پیش می‌رود تا حس دلبستگی در مردم ایجاد کند. در تعطیلات سال نو نیز جشنواره نوروزی در این مکان برگزار می شود.

برای آن دسته که مایل‌اند برای چند ساعتی هم که شده از شهر دور شوند، پارک جنگلی سرخه‌حصار در جنوب شرقی و پارک چیتگر در غرب تهران با امکانات پیک‌نیک، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، فضایی مناسب خانواده‌ها دارند.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: خبرگزاری میراث فرهنگی