تبیان، دستیار زندگی
همه ما دوست داریم که در ازدواج، طرف مقابل شبیه و دقیقاً مثل ما باشد. در حالی که حتی هیچ قرنیه چشم و اثر انگشتی در دنیا عین هم نیست. عین هم بودن دو انسان آرزویی محال است. با این حال ازدواج همیشه از آن مقولاتی است که باید در آن شباهت حرف اول را بزند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا با متضادها ازدواج کنیم؟


همه ما دوست داریم که در ازدواج، طرف مقابل شبیه و دقیقاً مثل ما باشد. در حالی که حتی هیچ قرنیه چشم و اثر انگشتی در دنیا عین هم نیست. عین هم بودن دو انسان آرزویی محال است. با این حال ازدواج همیشه از آن مقولاتی است که باید در آن شباهت حرف اول را بزند.

متضاد

در ازدواج چند نکته وجود دارد: شباهت، تفاوت، تضاد. شباهت یعنی این که ما و همسر آینده مان تقریبا از یک زاویه به مسائل نگاه کنیم. تفاوت، وجود کمی اختلاف نظر در دیدگاه هاست و تضاد، قرار گرفتن در نقطه مقابل هم است.

اگر در ازدواج به سراغ فرد متضاد بروید، خیلی آسیب می بینید. مثل ازدواج یک فرد پر انرژی و پرجنب و جوش با فردی خیلی آرام و کم انرژی. یا ازدواج فردی برونگرا با یک درونگرا.

تضادهای مهمی که در ازدواج باید مراقب آنها باشید، درونگرایی و برونگرایی، سطح انرژی و جنب و جوش دو طرف، گستردگی روابط اجتماعی، تقید به مسائل دینی و عقاید مذهبی، خانواد های زن سالار و مرد سالار، اتکا به خود و اتکا به دیگران است. هر کدام از این موارد در شما و همسر آینده تان متفاوت باشد، می تواند باعث ایجاد اختلاف و در دراز مدت باعث دردسرهای زیادی بین شما شود.

از تفاوت های اساسی میان افراد می توان به هیجانات اشاره کرد. اگر کسی بتواند به درستی هیجاناتش را تعریف کند از سوی دیگر فرد مقابل نتواند به راحتی به هیجانش فکر و حتی آن را تجربه کند یا نامی برای آن بگذارد این دو در تضاد با هم به سر می برند؛ یعنی یکی از آنها کاملا بر احوالات درونی اش مسلط است و دیگری نه.

بنابراین به یاد داشته باشید که ما با متضادها ازدواج نمی کنیم ولی تفاوت ها را می پذیریم. اصل اول برای پذیرش تفاوت ها، «احترام» است که متأسفانه در میان برخی از افراد جامعه بسیار ضعیف است.

یکی از راه های انتخاب همسر این است که به دوستانتان نگاه و آن ها را طبقه بندی کنید! بعضی از دوستانتان کسانی اند که هر از گاهی یا با گذشت زمان زیادی با پیامک از آن ها یادی می کنید، با بعضی از آن ها دوست دارید گاهی در مهمانی های کوتاه شرکت کنید و دوستانی هم دارید که ترجیح می دهید با آن ها به مسافرت بروید. با کسی ازدواج کنید که از نظر اخلاقی شبیه دوستانی باشد که با آن ها به مسافرت می روید.

ازدواج پیوند 2 نفر نیست!

اما این سوال مطرح می شود که اگر شباهت بین دو طرف ازدواج وجود داشته باشد، ولی خانواده های آنان با هم متفاوت باشند، چه باید کرد؟

باید عمیقا باور کنید که ازدواج، پیوند میان دو نفر نیست، بلکه میان آن دو نفر و خانواده های آنان است. اصل طلایی این است که بتوانید با خانواده یکدیگر ارتباط برقرار کنید. اگر می توانید بدون بی احترامی و توهین با خانواده ها ارتباط برقرار کنید، این تفاوت مشکلی ایجاد نمی کند. در ایران، خانواده جایگاه مهمی در زندگی شما دارد، اگر از حمایت اجتماعی خانواده ها برخوردار نباشید، آسیب های جدی به زندگیتان وارد می شود.

از تفاوت های اساسی میان افراد می توان به هیجانات اشاره کرد. اگر کسی بتواند به درستی هیجاناتش را تعریف کند از سوی دیگر فرد مقابل نتواند به راحتی به هیجانش فکر و حتی آن را تجربه کند یا نامی برای آن بگذارد این دو در تضاد با هم به سر می برند؛ یعنی یکی از آنها کاملا بر احوالات درونی اش مسلط است و دیگری نه

بی رحمانه راست بگویید

معمولا با گذشت زمان می توان به شناخت طرف مقابل دست یافت. چطور می توانیم در همان مراحل اول به شناخت مسائلی بپردازیم که گاهی اوقات افراد در آشنایی اول آن را پنهان می کنند ولی در زندگی بروز می کند؟

به یاد داشته باشید که در یک ازدواج در هر صورت مواردی پنهان می ماند. توصیه ما در مراحل پیش از ازدواج این است که تا می توانید بی رحمانه راست بگویید ولی بعد از ازدواج انعطاف به خرج دهید و کمک کنید. آیا خود شما شناختی که در حال حاضر نسبت به خود دارید با شناختی که سال گذشته داشته اید، یکسان است؟ حتما تغییراتی کرده اید. طرف مقابل هم همین طور است.

فرآوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از خراسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.