تبیان، دستیار زندگی
رهبر جوان کره شمالی، با سودای در دست داشتن بمب اتمی و توانایی مقابله به همه جهان، سسختانه در راهی قدم گذاشته که قطعا برای هیچ کس سودی نخواهد داشت و می تواند زمینه ایجاد جنگی خانمان سوز را فراهم کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کره شمالی و تهدید اتمی


رهبر جوان کره شمالی، با سودای در دست داشتن بمب اتمی و توانایی مقابله به همه جهان، سسختانه در راهی قدم گذاشته که قطعا برای هیچ کس سودی نخواهد داشت و می تواند زمینه ایجاد جنگی خانمان سوز را فراهم کند.

کره شمالی

در حال حاضر بیش از چهل هزار نفر از نیروهای آمریکایی و کره جنوبی در شبه جزیره کره سرگرم مانورهای مشترک نظامی سالانه هستند. بمب افکن‌های آمریکایی همراه باهواپیماهای جنگی و زیردریایی‌های این کشور در این عملیات که هدف از آن تقویت امنیت و آمادگی نظامی کره جنوبی است، شرکت دارند. هدف واشنگتن از این مانورها مطمئن کردن کره جنوبی نسبت به تعهدات آمریکا در مورد ائتلاف با کره جنوبی و نیز افزایش امکانات بازدارنده این کشور است. ولی ظاهرا کره شمالی در مورد هدف این مانورها با آمریکا هم عقیده نیست و مدعی است که این تمرینات می‌تواند پوششی برای آمادگی جهت یک حمله غافلگیرانه باشد. پیونگ یانگ در واکنش به این مانورها به حربه همیشگی خود یعنی تهدید جدی در مورد خطر رویارویی متوسل شده است. نحوه پوشش‌های بین‌المللی از تنش در شبه جزیره کره، موجب این برداشت شده که تهدیدهای اخیر کره شمالی در پاسخ به تمرینات نظامی مشترک، ناگهانی و ابتدا به ساکن است. ولی در واقع پیونگ یانگ ده‌ها سال است که به مانورهای مشترک همسایه جنوبی خود و آمریکا، با صدای بلند اعتراض می‌کند. تفاوت تاز‌ه‌ترین تهدیدهای کره شمالی با اعتراض‌های گذشته، شدت این تهدیدات و تعیین دقیق هدف‌های حمله بالقوه این کشور است. در طول یک ماه گذشته، پیونگ یانگ قول داد که پیمان ترک مخاصمه با کره جنوبی را منتفی شده بداند و خط تلفن اضطراری مرز مشترک را قطع کند. پس از آن اعلام کرد که میزان آمادگی جنگی نیروهای توپخانه‌اش را افزایش داده است و مدعی شد که این توپخانه می‌تواند پایگاه‌های آمریکا در گوآم و هاوایی را هدف قرار دهد. جسورانه‌ترین اقدام کره شمالی اعلام این موضوع بود که این کشور یک جنگ هسته‌ای پیشگیرانه علیه سئول یا واشنگتن را حق خود می‌داند. بیشتر تحلیلگران معتقدند که بعید به نظر می‌رسد در حال حاضر پیونگ یانگ، برای سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر روی یک موشک بالیستیکی و پرتاب آن به سوی واشنگتن، تکنولوژی لازم را در اختیار داشته باشد. ولی پرتاب موشک و نیز آزمایش‌های هسته‌ای اخیر کره شمالی مبین این است که این کشور علاقمند است توانایی‌های خود در این زمینه را افزایش دهد.

پیونگ یانگ در واکنش به این مانورها به حربه همیشگی خود یعنی تهدید جدی در مورد خطر رویارویی متوسل شده است. نحوه پوشش‌های بین‌المللی از تنش در شبه جزیره کره، موجب این برداشت شده که تهدیدهای اخیر کره شمالی در پاسخ به تمرینات نظامی مشترک، ناگهانی و ابتدا به ساکن است. ولی در واقع پیونگ یانگ ده‌ها سال است که به مانورهای مشترک همسایه جنوبی خود و آمریکا، با صدای بلند اعتراض می‌کند

اگرچه شاید بتوان تصور کرد که ایت تهدیدات بیشتر جنبه مصرف داخلی دارد اما اوضاع منطقه کره و شرق آسیا و حتی جهان را به آشوب کشانده و همگان را در به این فکر انداخته است که اگر این اتفاق روی دهد چه پیامدی برای جهان قابل تصور است. یک بار جهانیان از جنگ هسته ای در دهه شصت میلادی و واقعه مشهور خلیج خوک‌ها جان به در برده است اما این بار آیا می توان به رهبر جوان و خیره سر کره شمالی امید داشت. وی که به گفته مدیر مدرسه‌ای انگلیسی که در آنجا دس خوانده بسیار تنبل و تند خو بوده است، با زمامداری کره شمالی هر بار قصد دارد تحولات جدید را در منطقه و جهان به نام خود ثبت کند و این بار تهدیدات حمله اتمی را پیش کشیده است.

کره شمالی

اگرچه کارشناسان مسائل امنیتی و مقام‌های غربی اعلام کردند، تهدید به حمله اتمی از سوی کره شمالی به آمریکا که اخیرا مطرح شده است تنها لفاظی است نباید از این مساله غافل بود که دولت کره شمالی به آرامی و به صورت قاطعانه در حال توسعه و ارتقای ظرفیت‌های موشکی خود در سال‌های اخیر بوده است و مقام‌های آمریکایی نیز بر این باورند موشک‌های این کشور ممکن است ظرفیت و قابلیت هدف گرفتن مناطق دور افتاده آمریکا و مناطقی چون گوام، آلاسکا و هاوایی را داشته باشند. به ویژه همگامی که روز چهارشنبه هفته گذشته خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که دولت این کشور مجوز استفاده از سلاح اتمی را به ارتش این کشور داده است، نگرانی آمریکا را بیشتر کرد و آمریکا نیز متقابلا اعلام کرد که آماده مقابله با هر تهدید اتمی است. همچنین کره شمالی روز پنجشنبه نیز اعلام کرد که مجوز نهایی را برای انجام یک حمله اتمی علیه آمریکا به ارتش این کشور داده است. کره جنوبی نیز تایید کرد که کره شمالی یکی از موشک‌های خود را به سواحل شرقی خود منتقل کرده است. وزیر دفاع کره جنوبی نیز گفت این موشک «برد قابل توجهی» دارد اما بعید است که توانایی رسیدن به سرزمین اصلی آمریکا را داشته باشد. خبرگزاری نیمه رسمی کره جنوبی به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد، موشک مورد اشاره احتمالا از نوع BM-25 مشهور به موسودان است که توانایی حمل یک بمب 1200 کیلوگرمی را دارد. این موشک قابلیت آن را دارد که به کلاهک اتمی نیز مجهز شود. اما به گفته برخی از تحلیلگران، کره شمالی در حال حاضر چنین قابلیتی ندارد. برد موسودان 3000 کیلومتر است. آمریکا نیزاین تهدید را جدی تلقی کد و اعلام کرد که آماده مقابله با هرگونه تهدید نظامی و موشکی هسته‌ای کره شمالی است. اتحادیه اروپا، بان کی مون و سایر نهادهای بین‌المللی از تنش ةای موجود در شبه جزیره کره به شدهت ابراز نگرانی کرده‌اند. قضیه تا جایی پیش رفته است که رهبر بازنشسته کوبا در اولین نوشتار خود طی 9 ماه گذشته به دوستان و دشمنانش تاکید کرد تا در بحبوحه تنش‌ها در شبه جزیره کره خویشتنداری کنند و نسبت به خطرات جنگ هسته‌ای آگاه باشند. وی تاکید کرده است که  جنگ اتمی باعث صدمه و آسیب وحشتناک به مردم دو کره می‌شود و هیچ سودی در پی نخواهد داشت.

خبرگزاری نیمه رسمی کره جنوبی به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد، موشک مورد اشاره احتمالا از نوع BM-25 مشهور به موسودان است که توانایی حمل یک بمب 1200 کیلوگرمی را دارد. این موشک قابلیت آن را دارد که به کلاهک اتمی نیز مجهز شود. اما به گفته برخی از تحلیلگران، کره شمالی در حال حاضر چنین قابلیتی ندارد. برد موسودان 3000 کیلومتر است. آمریکا نیزاین تهدید را جدی تلقی کد و اعلام کرد که آماده مقابله با هرگونه تهدید نظامی و موشکی هسته‌ای کره شمالی است

اگرچه هنوز تهدیدات کره شمالی عملی نشده است و معلوم نیست که امروز و فردای شروع جنگ که کره شمالی در مورد آن سخن می گوید کی فرا می رسد، ولی منطقه شرق آسیا را دچار تنش کرده و در این میان ارتش  چین نیز به حالت آماده باش در آمده است. پیونگ یانگ در اقدامی دیگر از آلمان، انگلیس، روسیه و چند کشور دیگر خواست که سفارتخانه‌های خود در پایتخت این کشور را تخلیه کنند. اما در یان میان سازمان ملل و وزیر خارجه روسیه اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای خروج کارکنان خود ندارند.

به هر روی شرایطی که رهبر جوان کره شمالی پدید آورده، قطعا به نفع هیچ کس نیست و هرگونه حماقتی در استفاه از سلاح اتمی می تواند عوارض مخرب و زیان‌باری را برای جهان در پی داشته باشد و حتی جنگ سوم جهانی را شعله ور کند. لزوم اجماع و اقدام بین المللی در برابر این تهدیدات می تواند راهگشاباشد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان