تبیان، دستیار زندگی
دولتی ها که سیاسیون از آن به عنوان یکی از قطب های فعال در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نام می برند؛ این روزها تحرکات انتخابتی شان بیش از گذشته شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشایی یا نیکزاد..؟

همه گزینه های انتخاباتی دولت


دولتی ها که سیاسیون از آن به عنوان یکی از قطب های فعال در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نام می برند؛ این روزها تحرکات انتخابتی شان بیش از گذشته شده است.

نیکزاد و مشایی و الهام و احمدی نژاد

همیشه تعریف و تمجید های محمود احمدی نژاد از اسفندیار مشایی، نشان از آن داشت که مشایی فردی خاص در دولت می باشد. فردی که حاشیه های پیرامون او دولت را در فراز و نشیب های بسیاری در طی عمر دو دولت نهم و دهم وارد کرد.  اما این تعابیر و حاشیه ها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اذهان را بیش از پیش درگیر این موضوع کرد که دولت هم برای این انتخابات برنامه دارد. موضوعی که  با ادبیات مدل ایرانی پوتین -مدوفی احمدی  نژاد در رسانه ها مطرح شد و با شعار زنده باد بهار بر حجم تحلیل ها و گمانه زنی ها در اینباره افزوده شد. با اینکه دولتی ها این شعار را به امام زمان( علیه السلام) نسبت می دهند اما تحلیل گران آن را شعار انتخاباتی دولتی ها عنوان می کنند، و سخنانی چون اینکه سال 92 بهاری می شود از ملک زاده و یا تمجید محمود احمدی نژاد از مشایی در مراسم اعطای نشان فرهنگ به او و اینکه وی مشایی را مردی بهاری بهاری بهاری عنوان کرد سیل گمانه زنی ها را با حاشیه های بیشتری روبرو ساخت.

خود دولتی ها در موارد بسیاری از اینکه به دنبال سیر انتخاباتی نیستند سخن به میان می آورند اما همواره عملکردها و اظهار نظرهای برخی از افراد این ادعا را کم رنگ می کند. اولین گزینه که همیشه در صدر کاندیداهای مورد نظر دولت از آن نام برده می شود اسفندیار رحیم مشایی است. فردی که حتی به سمت معاون اولی رئیس جمهور نیز منصوب اما با حکم رهبری برکنار شد و حال در سمت دبیر جنبش عدم تعهد مدتی است بر سر زبان ها افتاده است.

اعتقاد و جایگاه مشایی در عقیده و بیان دولتی ها، این مورد که دولت چنین آرزویی داشته باشد را دور از ذهن نمی کند اما بحث ها بر سر این است که آیا مشایی تایید صلاحیت خواهد شد؟ عده ای بر این گمان اند که یکی از پیچ های تاریخی انتخابات آینده بر سر این موضوع و واکنش و برنامه دولت دراینباره است. عده ای می گویند دولتی ها به دنبال تحرکاتی هستند تا به هر صورت مشایی یا تایید صلاحیت شود یا صلاحیتش چون معین در سال 84 با حکم حکومتی تایید شود و اقداماتی چون پخش فیلم در روز استیضاح شیخ الاسلام وزیر کار و یا ادعای پرونده داشتن شخص قالیباف و چگونگی تایید صلاحیت او را در این راستا تحلیل می کنند.

البته شاید  دولتی ها بیش از همه ی این نام ها، این مهم را در ذهن دارند که راه و رسم دولت نهم و دهم تحت مدیریت محمود احمدی نژاد باقی بماند حال هر کسی که قابلیت ادامه این راه را دارد می تواند این مسئولیت را به عهده گیرد و البته برایشان مهم است که گزینه مطرح شده دارای رای باشد و البته چه بهتر که این فرد مشایی باشد!

نیکزاد

اما عده ای می گونید دولتی ها به اسفندیار مشایی بسنده نکرده و در صورت عدم صلاحیت وی و ناامیدی از این مورد، روی گزینه های دیگری سرمایه گذاری کرده و افراد دیگری را معرفی خواهند کرد. جریانی که بیش از گمانه زنی های همیشگی با یک خبر آغاز شد. و آن  اعلام کاندیداتوری علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی بود. خبری که اینگونه منشر شد" علی نیکزاد در حاشیه جلسه کار گروه مسکن و حمل و نقل اردبیل در گفت‌و گو با فارس در اردبیل و در پاسخ به این سئوال که در انتخابات آماده رقابت با رقبا است، اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهم داشت.وی در پاسخ به این سئوال که از گروه یا جریانی خاص در انتخابات حاضر می‌شوید، سکوت کرده و پاسخی نداد.وزیر راه و شهرسازی از توضیح بیشتر در خصوص کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری خودداری کرد و گفت: بعداً در این زمینه به صورت مفصل سخن خواهم گفت" خبری که موذن از نمایندگان مجلس اینگونه تکمیلش کرد که محمود احمدی نژاد به نیکزاد گفته است که خود را کاندیدای ریاست جمهوری کند. و وی را گزینه قوی در دولت ارزیابی کرد.

اما این خبر خیلی سریع تکذیب شد و خبری با این مضمون بر روی خروجی سایت های خبری قرار گرفت: " یک منبع آگاه با تکذیب خبر نامزدی نیکزاد اعلام کرده است که وی فقط به مشارکت خود در عرصه انتخابات اشاره داشته و خبر نامزدی او صرفا برداشت اشتباه خبرنگار بوده است. نیکزاد در گفت‌وگو با یکی از مقامات ارشد دولت گفته که به هیچ‌وجه قصد نامزدی در انتخابات را نداشته و منطور او از حضور در انتخابات صرفا مشارکت در انتخابات بوده که وظیفه تک‌تک ایرانیان است. "

احمدزاده

عده ای این کار را نه اشتباه خبرنگاران بلکه سنجش افکار عمومی توسط دولت تحلیل کردند و عده ای نیز فشارهایی را علت تغییر این نظر عنوان کردند اما به هر حال اسم علی نیکزاد از ماه ها قبل همواره در میان اسامی مطرح دولت برای ریاست جمهوری بوده به طوری که اوایل سال گذشته یکی از سایت های خبری از اینکه حلقه نزدیکان احمدی نژاد وی را از گزینه های خود می دانند خبر داده بود. و هنوز هم باید منتظر بود تا سرانجام این خبر چه می شود.

اما بعد از نیکزاد فردی دیگری که نام او فراتر از گمانه زنی ها در رسانه ها مطرح شده است روح‌الله احمدزاده‌ کرمانی است.وی در خبری که منتشر شد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشته است که پس از مشورت با علما و بزرگان در روزهای آینده کاندیداتوری خود را برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنم.وی اینگونه افزوده است: گفتمان ما برگرفته از منویات رهبری معظم انقلاب است و با هیچ فرد یا گروهی ائتلاف نمی‌کنم.روح‌الله احمدزاده کرمانی، دارای مدرک دکترای مدیریت رسانه است و در سال 1388 استاندار فارس شد.و همچنین در اردیبهشت ماه سال 90 با حکم محمود احمدی نژاد رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رئیس جمهور شد.

با گذر از این مسائل و اینکه چه کسی گزینه دولت باشد، باید دید فردی که بخواهد با همین گروه دولتی، مشی کنونی را ادامه دهد می تواند ضعف های فعلی را جبران نماید؟ آیا اصلا ضعف هایی که منتقدان بدان اعتقاد دارند را دشمنی ورزی محسوب می کند یا برای جبران آن تلاش خواهد کرد؟

اما باگذر از افرادی چون نیکزاد و احمدزاده که رسمی تر به این عرصه وارد شده اند گمانه زنی ها گزینه های بیش از این دو نفر و  اسفندیار مشایی را از ماه ها قبل مطرح می کنند افرادی چون الهام، صالحی، رحیمی، حاجی بابایی و...

الهام

الهام گزینه ای بود که زمانی او را به دلیل داشتن پست های گوناگون ابوالمشاغل دولت می خواندند اما او به علت هایی از دولت جدا شد و حال برگشت او در ماه های آخر دولت در سمت قبلی این شائبه را به وجود آورده است که او نیز از گزینه هایی است که در صورت عدم تایید صلاحیت مشایی در لیست دولت قرار دارد. فردی که عضو جبهه پایداری نیز هست، این جبهه معتقد به گفتمان سال 84 دولت و به نوعی احمدی نژاد بدون مشایی اند این گمانه را مطرح کرده است که شاید جبهه پایداری گزینه مشترکی با دولت داشته باشد، خبری که آقا تهرانی آن را ممکن محال ندانسته است.

اما صالحی وزیر امورخارجه دولت که خود را فردی فراجناحی با توجه به سابقه سیاسی و جایگاه سمت فعلی اش می داند؛ گزینه ای دیگر است که چون گزینه های قبلی بیشتر در لیست کاندیداهای احتمالی دولت دیده شده است موضوعی که خود می گوید قصد آن را ندارد و حتی در جواب رابطه اش با جریان انحرافی نیز می گوید اهل این بگومگو ها نیست  و خود را درگیر این موضوعات نکرده و در هرجایی هم که بوده است سعی کرده تا کارش را خوب انجام دهد. برای همین عده ای او را گزینه خنثی دولت می دانند.

صالحی

رحیمی به تازگی در لیستی که توسط روزنامه دولت منتشر شد به افرادی که نامشان مطرح است، اضافه شده اما واکنشی هنوز نشان نداده است و حاجی بابایی هم، حتی حرف زدن درباره ریاست جمهوری و کاندیداتوری برای انتخابات خطرناک را می داند فقط محمدی معاون پزوهشی وی از مطالبه فرهنگیان برای کاندیداتوری او خبر داده است؛ یک منبع آگاه نیز از آمدن او  در ١٢ اردیبهشت ماها و با شعار" معلم سیاست آمد" خبر داده است.

اما در لیستی که افراد مختلف برای دولت مطرح می کنند می توان نام هایی چون فقیه رئیس هلال احمر، شیخ الاسلام وزیر برکنار شده کار ، هاشمی ثمره و ... را دید، گمانه هایی هم درباره گزینه های خارج از دولت مطرح است که شاید دولت با توجه به شرایط مجبور به ائتلاف با آنها شود، گزینه های چون جبهه پایداری، آیت الله هاشمی شاهرودی و همچنین مهدی چمران.

البته شاید  دولتی ها بیش از همه ی این نام ها، این مهم را در ذهن دارند که راه و رسم دولت نهم و دهم تحت مدیریت محمود احمدی نژاد باقی بماند حال هر کسی که قابلیت ادامه این راه را دارد می تواند این مسئولیت را به عهده گیرد و البته برایشان مهم است که گزینه مطرح شده دارای رای باشد و البته چه بهتر که این فرد مشایی باشد! کسی که رئیس جمهور خدمت به او و معاون اولیش را افتخار خود دانسته و او را قله ای دست نیافتنی عنوان می کند. د

آیا مدیریت فکری و انسانی کنونی دولت می تواند در چهار سال آینده، شرایط حاضر را تغییر دهد؟

رحیمی

اما فارغ از فعالیت های ایجابی دولت برای انتخابات،  فعالیت های سلبی هم در راستای اقدامات آنان دیده می شود به خصوص در رسانه های دولتی؛ این موارد درباره کسانی چون شهردار تهران، ائتلاف های تشکیل شده، علی لاریجانی و... قابل مشاهده است، گاهی درک این گونه فعالیت های تخریبی در رسانه های دولت، سواد رسانه ای بالایی هم لازم ندارد .

شاید خبری که بیش از سایر اخبار اذهان عمومی را تحریک کرده است تا ببینند آیا دولت بزرگترین و اولین اقدام انتخاباتی خود را در سال جدید چگونه شروع خواهد کرد، خبر برگزاری جشن تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نورزی با حضورمقام های عالی کشور در ورزشگاه 100هزارنفری آزادی است. عده ای این اقدام را میتینگی سیاسی تعببیر کرده و می گویند شاید خبرهای مهمی در این مراسم در راه باشد.

با گذر از این مسائل و اینکه چه کسی گزینه دولت باشد، باید دید فردی که بخواهد با همین گروه دولتی، مشی کنونی را ادامه دهد می تواند ضعف های فعلی را جبران نماید؟ آیا اصلا ضعف هایی که منتقدان بدان اعتقاد دارند را دشمنی ورزی محسوب می کند یا برای جبران آن تلاش خواهد کرد؟ آیا مدیریت فکری و انسانی کنونی دولت می تواند در چهار سال آینده، شرایط حاضر را تغییر دهد؟

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان