تبیان، دستیار زندگی
در مثل چنین روزى ( سوم ماه شعبان ) بیش از همه چیز، انسان به یاد امام بزرگوار و عظیم‏الشأنِ فقیدمان - آن خورشید درخشان زندگى و آن برق لامع تاریخ پُرفراز و نشیب ما - مى‏افتد كه در چنین روزى، مثل بعضى از مناسبتهاى دیگر، در هیجا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یاد سیّدالشّهداء روح بزرگ امام را به اهتزاز مى‏آورد


در مثل چنین روزى ( سوم ماه شعبان ) بیش از همه چیز، انسان به یاد امام بزرگوار و عظیم‏الشأنِ فقیدمان - آن خورشید درخشان زندگى و آن برق لامع تاریخ پُرفراز و نشیب ما - مى‏افتد كه در چنین روزى، مثل بعضى از مناسبتهاى دیگر، در هیجان و حال مخصوص و خصوصیات روحى عجیبى قرار مى‏گرفتند. یاد پاسداران  و این جوانان عاشق  مؤمن مخلص فداكارى كه نظیرشان را در طول تاریخ كم مى‏شود پیدا كرد؛ ایشان را به هیجان مى‏آورد. یاد سیّدالشّهداء - حسین بن على(علیه‏الصّلاة والسّلام) - روح بزرگ آن بزرگوار را به اهتزاز مى‏آورد و در معنویت همه جانبه‏ى وجود مقدس سیّدالشّهداء، غرق مى‏شد. همچنین، یاد ماه شعبان و مناجات شعبانیه و معنویات این ماه و استقبال ماه مبارك رمضان، به ایشان حال و معنویت خاصى مى‏داد.


شهادت، بدون حركت به سمت انقطاع به‏وجود نمى‏آید

وجود مقدس سیّدالشّهداء(علیه‏السّلام)، اگر چه بیشتر با بُعد جهاد و شهادت معروف شده، لیكن آن بزرگوار در حقیقت مظهر انسان كامل و عبد خالص و مخلِص و مخلَص براى خداست. اساساً جهاد واقعى و شهادت در راه خدا، جز با مقدمه‏یى از همین اخلاصها و توجه‏ها و جز با حركت به سمت «انقطاع الى‏اللَّه» حاصل نمى‏شود.

در این مناجات شعبانیه‏ى عالیةالمضامین مى‏فرماید: «الهى هب لى كمال الانقطاع الیك». این كمال انقطاع به سوى خدا و از همه چیز گسستن و همه‏ى قیود و دنباله‏ها را در جهت حركت به سمت محبوبِ واقعى بریدن و به آن سمت پرواز كردن، چگونه براى انسان حاصل مى‏شود؟ شهادت كه قله‏ى فداكارى یك انسان است، بدون حركت به سمت انقطاع و بدون تلاش و مجاهدت براى ایجاد «انقطاع الى اللَّه»، براى انسان به وجود نمى‏آید. هرگاه انسان تلاشى انجام داد و قدمِ اول را با همت و عزم و اراده برداشت، آن وقت خداى متعال راه را باز مى‏كند و قدمها یكى پس از دیگرى، به سمت نورانى شدن دل و پُرنورشدن وجود انسان برداشته مى‏شود.

شما همت مى‏كنید، راه را مى‏پیمایید و خداى متعال هم در ادامه‏ى راه، به شما كمك مى‏كند و كار را آسان مى‏سازد و - همان‏طور كه این بزرگوار در مناجات شعبانیه درخواست كردند - كمال انقطاع الى‏اللَّه را ارزانىِ شما مى‏كند.

تدبر و توجه به این مضامین و الفاظ و انس با آنها، براى یك‏یك كسانى كه مى‏خواهند به وظایف بزرگ خود عمل بكنند، واجب و لازم و ضرورى است.


موفقیتهاى امام مرهون ارتباط با خدا

اعتقادم این است كه اگر امامِ بزرگوارِ بى‏نظیرِ ما - كه واقعاً در میان مردم این زمان، نظیرى براى ایشان نمى‏شناسیم و بعد از ائمه‏ى هدى‏ و اولیاءاللَّه(علیهم‏السّلام) نظیر ایشان را بسیار كم سراغ داریم - با این مفاهیم مأنوس نبود و با مناجات و دعا سروكار نداشت و اهل تضرع و استغفار و استغاثه و گریه و توسل نبود، بسیار بعید بود كه خداى متعال این همه توفیق را به ایشان ارزانى بدارد. موفقیتهاى این بزرگوار، به‏میزان زیادى مرهون همین ارتباط با خدا و باز بودن راه دلِ او با درگاه الهى و استغاثه و مناجات و دعا بود. انسان، پیشرفت لحظه به لحظه‏ى این مرد معنوى و الهى را در طى سالهاى اخیر احساس مى‏كرد. هر ماه رمضانى كه بر این بزرگوار مى‏گذشت، انسان مى‏دید كه نورانیتر شده و خداى متعال او را هدایت مى‏كرده‏است.

راهى را كه ما در طول این یازده سال پشت سر امام طى كردیم، راهى نبود كه به طور طبیعى و بدون هدایت و حمایت و كمك الهى بتوانیم آن را طى كنیم. از پیچ و خمهاى عجیبى عبور كردیم و به بركت رهبرى امام(ره)، فراز و نشیبهاى عجیبى را پشت سرگذاشتیم و این نبود مگر آن كه هدایت الهى ما را كمك مى‏كرد.

عقیده‏ى خود ایشان هم همین بود و من از ایشان این حرف را شنیده بودم كه مى‏گفتند: «من از اول انقلاب، احساس مى‏كنم دست هدایتى ما را كمك مى‏كند و پیش مى‏برد و راهها را در مقابل ما باز مى‏كند». حقیقت هم همین بود و خداى متعال این هدایت را در مقابل مجاهدت و خلوص و صفا و نورانیّت، ارزانى مى‏دارد.

هدایت الهى، به انسانهاى غافل نمى‏رسد. این كه در همین مناجات شعبانیه مى‏فرماید: «و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیك». این نورانى كردن چشم دل و روشن كردن حقایق براى دل بیدار و چشم بصیر مؤمن، رایگان به دست نمى‏آید و بدون مجاهدت و تلاش و ارتباط با خدا، امكان ندارد تحقق پیدا كند.


مردم بایستى ارتباط با خدا را در خود تقویت كنند

امروز در سطح كشور، توصیه‏ى ما به عموم مردم - بخصوص كسانى كه عشق و علاقه‏ى بیشترى به این انقلاب و محصول آن دارند - همین است و علاج و ضرورت قطعى را در این مى‏دانیم كه بایستى آحاد مردم، ارتباطات و انس فردى و صحبت و مناجات با خدا را در خود تقویت كنند. این، راه امام است و هدایت الهى به دنبال این ارتباط و تماس با خدا میسر مى‏شود؛ همچنان كه در این ده سال هم همین‏طور بوده‏است و شما جوانهاى با اخلاص و پاكدل، این روحیه را در جبهه‏هاى گوناگون از خودتان نشان دادید و نتایجش را هم دیدید و همچنان كه درس امام ما نیز این بود.

یك بار از ایشان سؤال كردم كه در میان دعاهاى معروف، به كدامیك از آنها بیشتر اُنس یا اعتقاد دارید؟ ایشان بعد از تأملى فرمودند: «دعاى كمیل و مناجات شعبانیه». وقتى كه شما به این دو دعا مراجعه مى‏كنید، با این كه دعاهاى دیگر هم - مثل ابوحمزه‏ى ثمالى و یا دعاى امام حسین در روز عرفه و دعاهاى فراوان دیگر - برقرارى رابطه با خداست؛ اما در این دو دعا و مناجات، حالت استغفار و انابه و استغاثه و تضرع به پروردگار را به‏شكل عاشقانه‏ى آن مشاهده مى‏كنید. دعاى كمیل هم مناجاتى با خداى متعال است و رابطه‏ى محبت و عشق میان بنده و معبود را ترسیم مى‏كند و این همان چیزى بود كه امام بزرگوار ما، روح و دل خود را از آن روشن و منوّر مى‏داشت.

این ماه، ماه شعبان و آستانه‏ى ماه مبارك رمضان است و این دعاها و راه و صفا و توصیه‏ى امام امت، پیش دید ماست. ملت ما امروز و همیشه، به عزم پولادین و قدم استوار در این راه پُرفراز و نشیب و راه مجد امت اسلامى و اعلاى كلمه‏ى اسلام و مسلمین و احیاى ارزشهاى اسلامى و مجسم كردن واقعى عدالت اجتماعى و حمایت از مظلوم و ضعیف - چیزى كه در دنیا شعارش را دادند، اما عمل نشد - احتیاج دارد.

سخنرانى مقام معظم رهبری  در دیدار با جمع كثیرى از پاسداران، در سالروز میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار 10/12/68