تبیان، دستیار زندگی
همه ما هر از گاه عصبانی می‌شویم و این مسئله اصلا عجیب نیست اما گاهی آدم‌هایی پیدا می‌شوند که همیشه عصبانی هستند یا به شدت عصبانی می‌شوند. شاید چند ساعت تحمل چنین آدم‌هایی راحت باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رام کردن همسر خشمگین


همه ما هر از گاه عصبانی می‌شویم و این مسئله اصلا عجیب نیست اما گاهی آدم‌هایی پیدا می‌شوند که همیشه عصبانی هستند یا به شدت عصبانی می‌شوند. شاید چند ساعت تحمل چنین آدم‌هایی راحت باشد اما اگر قرار باشد چنین فردی یک عمر شریک زندگی شما باشد، آن‌وقت تحمل آن بسیار سخت و گاهی غیرممکن می‌شود، طوری که عصبانیت جزء جدا نشدنی زندگی مشترک می‌شود و سایه آن همیشه بر سر این زندگی سنگینی می‌کند.

رام کردن همسر خشمگین

وای به روزی که خشونت وارد صحنه شود

اگر چه بروز عصبانیت در زندگی مشترک گاه می‌تواند طبیعی باشد اما خشونت هرگز نباید بین زن و شوهرها راه پیدا کند. اگر جر و بحث همسران همیشه حالت تهاجمی پیدا می‌کند یا اصلا مخالفتی بین آنها دیده نمی‌شود چون این ترس وجود دارد که  ماجرا از کنترل خارج شود، باید مسائله را کاملا جدی گرفت و به مشاور مراجعه کرد. اگر زن و شوهر قادر به کنترل عصبانیت خود نباشند، امنیت زندگی مشترک آنها به صفر می‌رسد.

زندگی همراه با عصبانیت، تلخ‌تر از زهر

دلیل عصبانیت هرچه باشد باعث می‌شود فرد یک عمر شریک عصبانی زندگی‌اش را تحمل کند. این موضوع کاملا خسته‌کننده، عذاب‌آور و تحلیل‌برنده است.

عصبانیت پیش‌رونده و همیشگی در زندگی مشترک به دو صورت تظاهر پیدا می‌کند:

*به‌نظر می‌رسد همسرتان دائما ناراحت است و همیشه در حال جوش‌آوردن است.

*همسرتان حتی درباره مسائل بسیار جزئی هم عصبانی می‌شود و از کوره در می‌رود.

به فکر چاره باشید

برای آنکه اثرات مخرب عصبانیت را در زندگی مشترک به حداقل برسانید،نکاتی را باید یاد بگیرید و آنها را به‌کار ببندید.

نکاتی درباره شروع عصبانیت و به اصطلاح جوش‌آوردن طرف مقابل:

هرچه زودتر متوجه شوید که مورد اشتباهی وجود دارد و درباره آن صحبت کنید، بهتر است. اگر همسرتان از موضوعی ناراحت است و خودخوری می‌کند، باید به او کمک کنید، چون اگر تنها بماند وضعیت بدتر می‌شود. صادقانه صحبت کنید و از انتقاد سازنده نترسید. مواردی را در این مواقع به یاد داشته باشید:

*آرامش خود را حفظ کنید. اگر زمانی که همسرتان دچار خشم و عصبانیت می شود شما نیز واکنش های عصبی نشان می دهید باید بدانید که همیشه "خشم، هیزم خشم است"،  عصبانیت باعث بروز عصبانیت جدید می‌شود؛ بنابراین اگر می بینید که همسرتان عصبانی شده، شما آرامش خود را حفظ کنید.

*احساسات همسر خود را بشناسید و درک کنید. به طور واضح به او بگویید: « به نظر می رسد عصبانی شدی » و اگر دیدید شرایط خوب است بگویید «من می توانم درک کنم که علت عصبانیت تو چه چیزی است »

این جملات باعث می‌شود همسرتان بفهمد لازم نیست احساساتش را به شما بفهماند و ثابت کند که ناراحت است .از این طریق همدلی و همراهی خود را به همسرتان نشان می دهید و مانع از ادامه یافتن یک اختلاف شدیدتر می شوید.

یادتان باشد در شرایط عصبانیت، همسرتان منطقی نیست. در حالتی که عصبانیت می‌جوشد و فوران می‌کند، استفاده از دلیل و استدلال کارآیی ندارد. هدف شما در این شرایط باید حفظ آرامش خودتان و آرام‌کردن شرایط باشد. اصلا سعی نکنید در این مرحله مشکل را حل کنید

* نشان دهید که شنونده خوبی برای صحبت های همسرتان هستید. معمولا عصبانیت آدم‌ها وقتی ادامه پیدا می‌کند که احساس می کنند اطرافیان، احساسات و صحبت های آنها را درک نمی کنند و یا جدی نمی گیرند. لذا در هنگام گفتگو، با همسرتان تماس چشمی برقرار کنید و به چشم های اونگاه کنید. با تکان دادن سر، نشان دهید که متوجه گفتار او هستید و حتی بعضی کلمات او را تکرار با صحبت های او را خلاصه کنید تا همسرتان متوجه شود که به او توجه دارید. این مسئله در خاموش‌کردن عصبانیت معجزه می‌کند.

* احساسات و ترس های خود را با همسرتان سهیم شوید. اگر شما هم در برابر رفتارهای همسرتان احساس خشم می کنید، احساس خود را به او بیان کنید. اگر احساس عصبی بودن، نگرانی و آشفتگی و... می کنید آنها را با همسرتان در میان بگذارید، البته در این‌باره باید به زمان و نحوه صحبت خود دقت کنید. این روش به هر دو شما خواهد آموخت که به جای تکیه بر داد و فریاد، به طور منطقی تر گفتگو کرده و احساسات خود با یکدیگر شریک شوید.

*پیام های صلح را پیدا کنید.حرف‌های شما طوری باشد که همسرتان بفهمد قصد و نیت شما ایجاد صلح و آرامش است. مثلا در موارد لازم معذرت خواهی کنید یا به نقش خودتان در بروز مشکل اعتراف کنید. از بروز مشکل احساس پشیمانی خودتان را ابراز کنید؛ حتی اگر امکان کنترل شرایط وجود دارد، پیشنهاد سازش دهید.

نکاتی درباره اوج عصبانیت

یادتان باشد در شرایط عصبانیت، همسرتان منطقی نیست. در حالتی که عصبانیت می‌جوشد و فوران می‌کند، استفاده از دلیل و استدلال کارآیی ندارد. هدف شما در این شرایط باید حفظ آرامش خودتان و آرام‌کردن شرایط باشد. اصلا سعی نکنید در این مرحله مشکل را حل کنید. بعد از خاموش ‌شدن شعله عصبانیت، باید زمانی مناسب پیدا کنید و بنشینید و با هم صحبت کنید. در این زمان هم درباره خود مشکل صحبت کنید و هم به همسرتان بگویید که عصبانیت او را درک کرده‌اید و می‌خواهید با هم راه حلی پیدا کنید که در‌ آینده چنین عصبانیت‌هایی به‌وجود نیاید.

رام کردن همسر خشمگین

*از تکنیک خلع سلاح استفاده کنید. معمولا فرد عصبانی از یک موضوع به موضوع دیگر می‌پرد یا بدون شنیدن حرف‌های شما فقط انتقاد می‌کند. با تغییر شرایط، شما تمرکز بیشتری روی موضوع پیدا کرده و آرامش پیدا می‌کنید. مثلا در شرایط عصبانیت به او بگویید می‌دانم تو عصبانی هستی ولی من باید ساعت 7/30 جایی باشم و از منزل بیرون بروید. به این ترتیب موقتا شرایط را ترک کنید تا اوضاع بدتر نشود. بعد دوباره برگردید. این کار باعث آرام‌شدن هر دو نفر می‌شود و اوضاع را بدتر نمی‌کند.

* تکنیک‌ دیگری هم وجود دارد که در مواقع انتقاد غیرمنطقی به درد می‌خورد. فرصت بهانه گیری به همسرتان ندهید.

به‌جای اینکه در این شرایط با همسرتان جر و بحث کنید و عصبانیت هر دوی شما بیشتر شود، تا حدی با او موافقت کنید. مثلا اگر او می‌گوید: « شما همیشه بیرون می روید، هرگز به من فکر نمی کنید » بگوئید:"شاید جدیدا بیش از همیشه بیرون بوده ام".

*از روش تأکید منفی استفاده کنید. زمانی که بین شما و همسرتان خشم و درگیری شکل می گیرد، اگر این درگیری طبیعی باشد، تلاش برای معذرت خواهی، حق دادن به یکدیگر و .. کاملاً عادی است این روش باعث می شود که شما و همسرتان از طریق یک روش منطقی و آرام به بحث و درگیری خاتمه دهید. برای مثال اگر بدون اطلاع همسرتان از منزل خارج شدید و او را عصبانی کردید، بهتر است اشتباه خود را پذیرفته و به همسرتان بگویید «معذرت می خواهم کاملاً حق با شماست».

*یک طرح دراز مدت داشته باشید. بهترین راه کنترل عصبانیت، اجتناب از آن در همان مرحله اول است. اگر بین شما مواردی وجود دارد که دائم باعث جنجال می‌شود، مهارت‌های ارتباطی خودتان را تقویت کنید و آنها را قبل از وقوع عصبانیت به‌کار ببندید. فراموش نکنید، هرچه مهارت‌ ارتباطی شما بهتر باشد امکان بروز یا ادامه عصبانیت کمتر می‌شود. ضمنا فراموش نکنید هرکس قلق خودش را دارد. پس بدانید همسرتان چطور و چه موقع عصبانی می‌شود تا بتوانید شرایط را تا حد امکان تعدیل کنید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: سیمرغ/میهن استار

مطالب مرتبط:

احترام، رمز ورود به قلب همسر

تهدیدهای جدی برای همسران

روش‌های جلب دوباره‌ی همسر

لذت ، آرامش و عشق زیر یک سقف

یارگرمابه و گلستان هم باشید

همسری بدون چسب!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.