تبیان، دستیار زندگی
شاید این موضوع برای شما نیز پیش آمده باشد كه در یك زمان رایانه شما به چند مانیتور یا پروژكتور متصل باشد. برای آن كه بتوانید تنظیمات این صفحات نمایش را در یك لحظه انجام دهید از كلیدهای Win+P استفاده كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترفندهایی در تنظیمات ویندوز

(قسمت سوم)


در دو مطلب قبل به توضیح یك سری نكات و همچنین بیان كلیدهای میانبر در رایانه و هم در هنگام وب گردی اشاره كردیم. در ادامه به توضیح یك سری نكات در مورد ترفندهای در تنظیمات ویندوز می پردازیم.

ترفندهایی در تنظیمات ویندوز (3)

شاید این موضوع برای شما نیز پیش آمده باشد كه در یك زمان رایانه شما به چند مانیتور یا پروژكتور متصل باشد. برای آن كه بتوانید تنظیمات این صفحات نمایش را در یك لحظه انجام دهید از كلیدهای Win+P استفاده كنید.

در گوشه سمت راست صفحه دسكتاپ قسمتی به نام Notification Area وجود دارد كه برخی از برنامه ها و یا تنظیمات را نمایش می دهد. در صورتی كه بخواهید در این بخش تغییری ایجاد کنید می توانید بر روی قسمت خالی آن راست كلیك كنید و عبارت Customize notification icons را انتخاب نمایید. در این قسمت می توانید برنامه ها و ... مورد نظر خود را مشخص كنید.

همچنین می توانید با کلیک بر روی Turn system icons on or off آیکن‏های مربوط به خود ویندوز مانند ساعت را تنظیم كنید.

در ویندوز 7 شما می توانید با استفاده از قابلیت Homegroup فایل ها و موارد مورد نظر خود را بین افراد به اشتراك بگذارید. در این حالت شما یك رمز عبور دریافت خواهید كرد كه باید آن را در رایانه های مورد نظر وارد كنید تا عملیات اشتراك گذاری به درستی انجام شود.

تا آنجا كه می توانید در حالت Admin با رایانه خود كار نكنید چرا كه شما را از كارهایی مانند مشكلات ورود و خروج و یا نصب برنامه نجات می دهد

در ویندوز 7 جایی وجود دارد كه شما می توانید زمان آپدیت ها، بك آپ گیری ها و ... را مشاهده كنید. این قسمت Action Center نام دارد. برای دسترسی به این قسمت در منوی Start عبارت Action Center را وارد كرده و Enter كنید.

در صورتی كه بخواهید رنگ ها را در صفحه نمایش خود تنظیم كنید و یا این كه ابزارهایی مانند HDTV را به وسیله كامپیوتر تنظیم رنگ كنید می توانید از قابلیت Display Color Calibration استفاده كنید. برای دسترسی به این قابلیت در منوی Start عبارت Display Color Calibration را وارد كرده و Enter را بزنید.

ترفندهایی در تنظیمات ویندوز (3)

در نهایت به ذكر مواردی می پردازیم كه نه تنها مورد استفاده كاربران مبتدی قرار می گیرد بلكه كاربران حرفه ای نیز می توانند از آن ها استفاده كنند.

* همواره به پیغام هایی كه رایانه به شما می دهد توجه داشته باشید چرا كه بدین وسیله می توانید از خراب شدن سریع سیستم خود جلوگیری کنید. در صورتی كه کامپیوتر شما خطاها را نمایش نمی دهد به قسمت Action Center در کنترل پنل بروید و مشاهده كنید كه آیا نمایش پیام ها ‘View archived messages’ یا بخش نمایش گزارش مشکلات ‘View problems to report’ فعال هستند.

* این نكته را در نظر داشته باشید، قبل از آن كه هارد دیسك خود را بفروشید یا به كسی بدهید حتما اطلاعات آن را بردارید و به طور كامل پاك كنید چرا كه ابزارهای بازیابی به راحتی می توانند اطلاعات شخصی شما را بر ملا كنند.

* قبل از نصب نرم افزارها تیک Box ها را بردارید. توجه کنید که قبل از نصب برنامه دقیقا چه چیزی را نصب می کنید چرا كه ممكن است تولبارهایی كه توسط نرم افزار مورد نظر اضافه می شوند موتور جستجوی شما را تغییر دهند یا اینکه برنامه ناخواسته ای را نصب کنند.

در صورتی كه بخواهید رنگ ها را در صفحه نمایش خود تنظیم كنید و یا این كه ابزارهایی مانند HDTV را به وسیله كامپیوتر تنظیم رنگ كنید می توانید از قابلیت Display Color Calibration استفاده كنید. کافی است در منوی Start عبارت Display Color Calibration را وارد كرده و Enter را بزنید!

اگر می خواهید رایانه خود را پاك سازی كنید از هر برنامه ای استفاده نكنید، چرا كه ممكن است برخی از این برنامه ها با هدف تخریب گری نوشته شده باشند پس بهتر است از Disk Cleanup رایانه خود استفاده كنید.

تا آنجا كه می توانید در حالت Admin با رایانه خود كار نكنید چرا كه شما را از كارهایی مانند مشكلات ورود و خروج و یا نصب برنامه نجات می دهد.

تنظیمات برق و همچنین توان مصرفی را مدیریت کنید. اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، می بایست از چگونگی تنظیمات برق آن آگاهی داشته باشید تا شارژ باتری لب تاپتان بهینه استفاده شود.

برای انجام تنظیمات از کنترل پنل به قسمت تنظیمات برق (Power Options) بروید و یكی از حالات را كه متناسب با وضعیت شماست انتخاب كنید.

ترفندهایی در تنظیمات ویندوز (3)

حالتی که به برق اتصال دارید (Plugged) و یا اینکه در حالت حرکت (mobile) و یا از باتری استفاده می کنید.

برای دسترسی به تنظیمات پیشرفته روی Change plan settings کلیک کرده و Change advanced settings را بزنید و در آنجا به تنظیمات بیشتری در مورد Wi fi، کارت های گرافیک و موارد دیگری دسترسی خواهید داشت.

برنامه های قدیمی را پاك كنید. در صورتی كه برنامه های جدیدی از اینترنت دانلود می كنید و به دنبال جدیدترین آن ها هستید بهتر است قدیمی ها را پاک كنید تا فضای بیشتری به دست آورید و سرعت سیستمتان پایین نیاید.

در صورتی كه بر روی رایانه و یا لب تاپتان نوشیدنی ریخت هول نكنید. اولین كاری كه باید انجام دهید این است كه به سرعت اما به درستی، کابل برق را قطع کرده و سریعا باتری را جدا کنید. كاری كنید كه سریعا دستگاه خاموش شود. سپس هر چیزی را که به کامپیوتر وصل است از آن جدا کنید.

در صورتی كه این اتفاق برای لب تاپ شما افتاده باشد، لپ تاپ را کج کرده و سعی کنید مایع ریخته شده روی آن را خارج کنید. مراقب باشید که مایع بیشتر به داخل دستگاه وارد نشود.  مایع را با دستمال تمیز کنید.

فرآوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع :

The 35 Best Tips and Tricks for Maintaining Your Windows PC

thewindowsclub

20 Tips and Tricks to Get The Most Out of Windows 8"by David Murphy"