تبیان، دستیار زندگی
آئودی R3 QS خودرویی با km/h ۲۵۰ سرعت و مصرف ۸.۸ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو یک نمونه کانسپت است که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد خودروهای کانسپت و این نمونه می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آئودی R3 QS، پیشتاز در طراحی


آئودی R3 QS خودرویی با km/h  250 سرعت و مصرف 8.8 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است. این خودرو یک نمونه کانسپت است که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد خودروهای کانسپت و این نمونه می پردازیم.

نمونه تولید شده از کانسپت R3 QS سال آینده با اندکی تغییرات وارد بازار خواهد شد. شتاب‌گیری صفر تا 100 این خودرو به 5.5 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت آن 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.

آئودی r3 qs، پیشتاز در طراحی

تعریف خودرو کانسپت

خودروی مفهومی خودروایست که معمولا هدف کمپانی از ساخت آن نشان دادن توانمندی های  خود در تولید یک خودرو با طراحی مدرن و آینده نگرانه است که این گونه خودروها را از سایرین متمایز می سازد.

طراحی

کانسپت ها معمولا از نظر طراحی به مراتب پیشرفته تر از خودروهای دیگری هستند که به مرحله تولید می رسند. طراحی این گونه خودروها معمولا آینده نگرانه هستند به این معنا که خودروی مفهومی می تواند تفکراتی که یک خودروساز در چندین سال دیگر داشته باشد نمایان کند. هدف اصلی کمپانی از به نمایش گذاشتن خودروهای مفهومی نمایش قدرت خود در صنعت اتومبیل سازی است بنابراین می توان انتظار هر نوع طراحی شگفت آوری را داشت.

برای مثال؛کمپانی بی ام دبلیو خودرویی مفهومی به نام جینا تولید کرد که پوشش بیرونی آن از جنسی پارچه مانند بود که قابلیت انعطاف پذیری بالایی را به خودرو می داد.

این خودرو چهارچرخ متحرک خواهد بود و از جعبه‌دنده 7 سرعته خودکار بهره می‌برد. شکل طراحی تازه ترمزها که دارای تهویه داخلی است، باعث شده یک کیلوگرم از وزن قسمت جلوی خودرو کم شود

برای مثالی دیگر شرکت ایتالیایی کووینی خودرویی مفهومی ساخت که دارای شش چرخ بود، یک محور دارای دو چرخ در عقب خودرو و دو محور و دارای چهار چرخ در جلوی خودرو که دلیل استفاده از این طرح پایداری بیشتر خودرو و سریعتر متوقف شدن برای خودرو بوده است.

آئودی r3 qs، پیشتاز در طراحی

قابیلت های فنی

با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر خودروسازان رو به تولید خودروهای پاک و کم مصرف آورده اند و در نزد مشتریان نیز این عقیده همه‌گیر شده که خودروی کم مصرف و پاکی تهیه کنند لذا کمپانی های خودروسازی سعی در معرفی مدل هایی دارند که در کم مصرف و پاک بودن برتر باشد. در سال های اخیر خودروهای مفهومی بیشتر به صورت برقی، هیبریدی و هیدروژنی ساخته می شوند. البته خودروسازانی هم هستند که در مدل کانسپت خود بیشتر به مقوله سرعت و شتاب خودرو تاکید دارند.

هدف از تولید خودروی کانسپت چیست؟

هر خودروسازی دید متفاوتی نسبت به معرفی خودروی مفهومی خود دارد. اکثر آن ها همانطور که پیش تر به آن اشاره شد به منظور نشان دادن توانمندی‌ها و قدرت خود در تولید یک خودروی با کیفیت خودرو را به نمایش می گذارند.

برخی از خودروسازان هم برای فهمیدن نظر مردم ، نویسندگان و اندیشمندان دنیای خودرو نسبت به یک مدل یا حتی نسبت به یک نوع از سبک طراحی جدید اقدام به ساخت خودرو می کنند تا در مراحل بعدی خودروی مورد نظر را با انجام اصلاحاتی و از بین بردن نواقص و عیوب در طراحی و باقی قسمت ها راهی بازار نمایند.

آئودی r3 qs، پیشتاز در طراحی

بسیاری از جزئیات مطرح شده در مورد کانسپت این خودرو در نمونه تولید شده نیز بدون تغییر مانده؛ اما قدرت و بهره‌وری این نمونه به‌مراتب کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. شتاب‌گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت این خودرو که پیش‌بینی می‌شد 5.2 ثانیه طول بکشد، در عمل به 5.5 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت و قدرت نهایی این خودرو به جای 360 اسب‌بخار، 310 اسب‌بخار خواهد بود. برای اینکه ملموس تر بدانیم 310 اسب بخار چقدر است می توان گفت توان موتور پرایدهای فعلی تولیدی در ایران حدود 63 اسب بخار و یا پژو 206 تیپ 5 با موتور 1600 سی سی، 110 اسب بخار است.  حداکثر سرعت این آئودی جدید به صورت الکترونیکی به 250 کیلومتربرساعت محدود شده است.

مطابق اعلام شرکت،R3 QS  در هر 100 کیلومتر 8.8 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. موتور 2.5 لیتری و 5 سیلندر این خودرو، همانطور که انتظار می‌رفت نمونه اصلاح‌شده‌ای از موتور موجود در TT RS  و RS 3  اسپورت‌بک است که در نهایت می‌تواند توانی معادل 310 اسب‌بخار را در دور موتور 5200 تا 6700  دور در دقیقه برای به حرکت درآوردن این خودرو تولید کند. گشتاور نیروی تولید شده در دور موتور بین 1500 تا 5200 دور در دقیقه معادل 420 نیوتن‌متر خواهد بود.

آئودی r3 qs، پیشتاز در طراحی

این خودرو چهارچرخ متحرک خواهد بود و از جعبه‌دنده 7 سرعته خودکار بهره می‌برد. شکل طراحی تازه ترمزها که دارای تهویه داخلی است، باعث شده یک کیلوگرم از وزن قسمت جلوی خودرو کم شود.

آئودی r3 qs، پیشتاز در طراحی

علاوه بر این در نمونه تولید شده، سیستم اطلاعات راننده تعبیه شده که جزئیات متعددی از قبیل درجه حرارت روغن را نشان می‌دهد. در کنار این سیستم، سیستم کامل اطلاعات و سرگرمی همراه با سیستم ناوبری برای خودرو طراحی و 14 بلندگو با مجموع قدرت 465 وات در این نمونه نصب شده است.

قیمت پایه این خودرو در آلمان 72,530 دلار اعلام شده و تحویل آن از نیمه‌دوم سال 2013/1392 آغاز خواهد شد.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: خبر آنلاین