تبیان، دستیار زندگی
اواسط سال گذشته بود که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد همه می‌توانند برای ثبت امضای الکترونیکی خود به دفاتر ثبت مراجعه کنند که در این راستا به دلیل استقبال مردم اجرای طرح امضای الكترونیکی آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال مردم از امضای سند دیجیتال


اواسط سال گذشته بود که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد همه می‌توانند برای ثبت امضای الکترونیکی خود به دفاتر ثبت مراجعه کنند که در این راستا به دلیل استقبال مردم اجرای طرح امضای الكترونیکی آغاز شد.

حقوق

باید گفت که اجرای دقیق و صحیح این طرح منجر به جلوگیری از جعل و سوء استفاده و اتلاف وقت خواهد شد و ما هر روز شاهد استقبال بیشتر مردم در این زمینه هستیم. در واقع تا پاییز سال گذشته حدود 15 هزار نفر از شهروندان اقدام به ثبت امضای الکترونیکی خود کردند و از آن پس تاکنون نیز این آمار افزایش چشم‌گیری داشته است. در این میان اجرای این طرح ما را بر آن داشت که با مسئولان ذیربط به گفت و گو بپردازیم.

استعلام‌های ثبتی به شکل الکترونیکی بر عهده سازمان ثبت اسناد

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در گفت و گو با "حمایت" گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه کشور در ذیل ماده 46، سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف شده است که تمامی نقل و انتقالات اسناد رسمی و املاک را تا پایان سال دوم برنامه، در قالب سیستم یک پارچه ثبت اسناد و املاک مکانیزه کرده تا فرایندها به صورت الکترونیکی انجام شود.

محمد رضا دشتی اردکانی ادامه داد: هم چنین در ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف دیگری بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک گذاشته شده است و آن استعلام‌های ثبتی به شکل الکترونیکی است. در همین راستا فرآیند استعلام‌ وضعیت ملک که از دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود و به واحد ثبتی می‌رود و پاسخ استعلام که توسط واحد ثبتی صادر می شود، مکانیزه شده و هم اینک به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.دشتی اردکانی افزود: پروژه استعلام الکترونیک، زمینه ساز ارایه خدمات الکترونیک ثبتی در آینده است.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیشتاز در اجرای امضای الکترونیک

وی بیان کرد: در حال حاضر این استعلام‌های الکترونیکی برای وضعیت ملک است که دفترخانه‌ها و واحد‌های ثبتی آن را انجام می‌دهند اما استعلام‌های دیگر از جمله استعلام شهرداری و دارایی باید زیرساخت‌های الکترونیکی‌اش در شهرداری و دارایی فراهم شود تا به نتیجه برسد و هنوز تا رسیدن به خدمات ثبت الکترونیکی آنی، راه در پیش است و به نظر می‌رسد در این کار سازمان ثبت و دفاتر اسناد رسمی در میان تمام دستگاه‌های خدمات دهنده جدی‌تر هستند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در گفت و گو با "حمایت" گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه کشور در ذیل ماده 46، سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف شده است که تمامی نقل و انتقالات اسناد رسمی و املاک را تا پایان سال دوم برنامه، در قالب سیستم یک پارچه ثبت اسناد و املاک مکانیزه کرده تا فرایندها به صورت الکترونیکی انجام شود

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: وقتی انجام یک فرایند بین دو سازمان مطرح می‌شود، موضوع امضای الکترونیک و این که اصالت محتوا و تمامیت آن تضمین شده باشد، نمود بیشتری پیدا می‌کند که در این حوزه هم، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی و کانون در راه‌اندازی آن پیشتاز بوده‌اند. اما در حال حاضر در کشور امضای الکترونیک به صورت کاربردی و مورد استفاده در فرایندهای کاری و ارتباطی و مبادلاتی در کشور رواج نیافته است.

دشتی اردکانی بیان کرد: موضوع موفقیت یا عدم موفقیت دفترخانه‌ها در این حوزه مطرح نیست که آیا قوی عمل کرده‌اند یا خیر. شما زمانی که محصول یا خدمتی را به افراد می‌دهید، باید محل و چگونگی مصرف آن مشخص باشد. ارایه گواهی امضای الکترونیک در کشور راه‌اندازی و از دفاتر اسناد رسمی نیز به عنوان پیشخوان ارایه این خدمت استفاده شده است.

بیش از 1720 دفتر اسناد رسمی متصدی صدور گواهی امضای الکترونیکی

خلاء قانونی برای ثبت ازدواجهای زیر ۱۸ سال

وی ادامه داد: زمانی که امکان امضای الکترونیک در اختیار است اما برای ورود یا کار در محیطی مجازی ملزم به استفاده از آن نیستید، عملا استفاده از امضای الکترونیک رواج نمی‌یابد و این ربطی به دفاتر اسناد رسمی ندارد اصولاً به کارگیری و عملیاتی شدن صدور و توسعه گواهی امضاء از جمله اهداف اصلی کانون بود اما در کنار این تصدی برای دفاتر اسناد رسمی، به کارگیری این خدمت در فرآیندهای کاری دفاتر اسناد رسمی مطرح بوده و حدوداً 15 فرآیند کاری قبل از تنظیم و ثبت سند و بطور کلی خدمات در دفاتر اسناد رسمی به عمل می‌آید و همین تعداد فرایند نیز بعد از تنظیم و ثبت اسناد به عمل می‌آید که این امر موجب صرفه جویی‌های بزرگی در زمان و پول می‌شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ما پیشتاز بوده‌ایم تا امکان امضای الکترونیک را در نرم‌افزارهایمان راه‌اندازی کنیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از جمله سازمان‌هایی است که جدی این مسئله را دنبال می‌کند که لازم است از قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز سپاسگزاری شود اما مادامی که ارایه خدمات الکترونیکی وصل به امضای الکترونیک نشود و به عبارتی دولت الکترونیک در عمل فراگیر نشود، این امکان به تنهایی فایده‌ای در برنخواهد داشت؛ اما در هرحال باید از جایی شروع کرد.

دشتی اردکانی در باره تعرفه گواهی امضای الکترونیک اظهار داشت: تعرفه گواهی امضای الکترونیک برمبنای تعرفه‌ای است که اول هر سال تعیین می‌شود و به طور متوسط 55 هزار ریال سهم هر گواهی برای دفتر اسنادرسمی است و بقیه آن 200 هزار ریال حقوقی است که به حساب مرکز تجارت الکترونیک و ارزش افزوده وسهم جزیی به حساب کانون واریز می‌شود که به هیچ شکلی متناسب با ارایه خدمات نیست و منتظریم تا در تعرفه جدید در ابتدای سال بعد تجدیدنظر اساسی بشود.

دشتی اردکانی در باره تعرفه گواهی امضای الکترونیک اظهار داشت: تعرفه گواهی امضای الکترونیک برمبنای تعرفه‌ای است که اول هر سال تعیین می‌شود و به طور متوسط 55 هزار ریال سهم هر گواهی برای دفتر اسنادرسمی است و بقیه آن 200 هزار ریال حقوقی است که به حساب مرکز تجارت الکترونیک و ارزش افزوده وسهم جزیی به حساب کانون واریز می‌شود که به هیچ شکلی متناسب با ارایه خدمات نیست و منتظریم تا در تعرفه جدید در ابتدای سال بعد تجدیدنظر اساسی بشود

وی ادامه داد: درحال حاضر بیش از 1720 دفتر اسناد رسمی متصدی صدور گواهی امضای الکترونیک بالقوه هستند لیکن در شهرها و بخش‌های هر استان کشور، دفاتری فعالانه‌‌تر به ارایه این خدمت مشغول هستند. دفاتر اسنادرسمی به دلیل ظرفیت خوب، به عنوان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انتخاب شدند.

صدور یک میلیون و 500 هزار سند مالکیت تحت سیستم کاداستر

همچنین احمد تویسرکانی، معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: یک میلیون و 500 هزار سند مالکیت تحت سیستم کاداستر صادر شده است. وی ادامه داد: بعد از یک ماه یعنی در اردیبهشت ماه سال گذشته رشد صدور اسناد صادره 21 درصد بوده و تاکنون یک میلیون و 700 هزار سند تحت سیستم کاداستر صادر شده است كه این آمار شهریورماه سال 91 به 2 میلیون سند افزایش یافت.

هنوز طرحی مبنی بر الکترونیکی شدن امضا به مجلس نیامده است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با "حمایت" بیان کرد: طرحی و لایحه‌ای مبنی بر الکترونیکی شدن امضا مطرح است. محمد علی اسفنانی، با بیان اینکه الکترونیکی شدن امضا بسیار مفید است، ادامه داد: ولی باید گفت هنوز این طرح به مجلس شورای سلامی نیامده و اعلام وصول نشده است.

بخش حقوق تبیان


منبع : حمایت