تبیان، دستیار زندگی
در كشور ما بوستان‌ها و گردشگاه‌های متنوع و بسیاری چه در مناطق شهری و چه برون‌شهری در دوره‌های مختلف زمانی ایجاد شده‌اند. ما بهترین و معروف ترین این پارک ها را به شما معرفی می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین پارک‌های کشور کدامند؟
بهترین پارک‌های کشور


در كشور ما بوستان‌ها و گردشگاه‌های متنوع و بسیاری چه در مناطق شهری و چه برون‌شهری در دوره‌های مختلف زمانی ایجاد شده‌اند. ما بهترین و معروف ترین این پارک ها را به شما معرفی می کنیم.

گردشگاه شاه گلی

یكی از بزرگ‌‌ترین تفرجگاه‌های مردم تبریز و گردشگران، گردشگاه شاه گلی است. این گردشگاه دارای عمارتی باشكوه است كه بر دامنه تپه‌های جنوبی واقع شده است. استخری بزرگ با مساحتی حدود 54600 مترمربع در مقابل عمارت وجود دارد كه با پله بندی و نهر آب، عمارت را به آن متصل و هم سطح كرده‌ است.

گردشگاه شاه گلی

وجود درختان كهنسال در این گردشگاه و انعكاس آنها در آب بر زیبایی این مكان افزوده است. سطح تمام تپه‌های جنوبی گلكاری و چمن‌كاری شده كه باعث ایجاد چشم‌اندازی زیبا برای گردشگران شده است.

نشانی: جنوب شرقی تبریز (7 كیلومتری مركز شهر)، خیابان ائل‌گلی

پارك تفریحی بِش قارداش

تفرجگاه بش قارداش با وسعتی بیش از 300 هكتار یكی از مناطق ییلاقی دیدنی و تفریحی مركز خراسان شمالی است. برخی قدمت این مجموعه تاریخی ـ تفریحی را بیش از 200 سال می‌دانند. وجود درختان كهنسال، استخر روباز شنا و طرح باغ ایرانی از جلوه‌های زیبای این تفریحگاه است.

تفرجگاه بش قارداش

آب چشمه موجود در این مجموعه یكی از معروف‌ترین آب‌های معدنی شرق كشور محسوب می‌شود. هر چند كه چند سالی است آب این چشمه خشك شده، اما هنوز این پارك تفریحی مورد توجه گردشگران متعدد و خاصه جوانان بسیاری است. گفتنی است پارك تفریحی بش قارداش علاوه بر گردشگران استانی، مورد توجه بسیاری از مسافران عبوری نیز قرار دارد.

نشانی: كیلومتر 6 جاده بجنورد ـ اسفراین

تفریحگاه ساحلی دز

تفریحگاه ساحلی دز كه در میان محلی‌ها به «علی كله» معروف است، در بهار، تابستان و خاصه ایام نوروز گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف استان خوزستان به خود فرا می‌خواند. این تفرجگاه پرطرفدار در كنار ساحل رود دز قرار گرفته است.

تفریحگاه ساحلی دز

مكان‌هایی برای اسكان گردشگران در كنار ساحل طراحی شده است؛ ساخت پارك و فضای سبز، سرسره آبی، انواع وسایل بازی و تفریحی از دیگر امكانات این تفریحگاه به شمار می‌رود. هوای خنك و مطبوع این تفریحگاه به همراه امكان شنا در رود دز، فضای دلنشینی را برای گردشگران فراهم آورده است. بسیاری از گردشگران حتی شب در تفریحگاه ساحلی دز چادر می‌زنند.

نشانی: شمال شهر دزفول، پایین دست سد دز

پارك جنگلی سرخه حصار

پارك ملی سرخه حصار 9380 هكتار وسعت دارد. پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت در سال 1174 هـ .ق، این منطقه به عنوان منطقه قرق و شكارگاه مورد حفاظت قرار گرفت. بر این اساس می‌توان سرخه حصار را یكی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت در جهان دانست.

سرخه حصار

البته باید اشاره كرد كه بخش شمال شرقی آن تحت حفاظت نیست. سرخه حصار علاوه بر جنبه تفریحی و سرگرمی، دارای ابعاد آموزشی، اجتماعی، زیبایی‌شناسی، بوم‌شناسی و اقتصادی است. از دیگر زیبایی‌های این پارك رودخانه جاجرود است كه پس از سد لتیان در حاشیه این منطقه جریان می‌یابد.

نشانی: شرق تهران بزرگ، بزرگراه بسیج، بزرگراه اسبدوانی، بزرگراه دماوند (تهرانپارس)، پارك جنگلی سرخه حصار

پارك جنگلی ناهارخوران

منطقه جنگلی ناهارخوران در جنوب شهر گرگان نسبت به نقاط شمالی شهر دارای آب و هوایی مطبوع و ملایم است. طی 20 سال گذشته با بزرگ‌شدن گرگان، این پارك به شهر متصل شده است. جاده ناهارخوران امروزه یكی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های شهر است.

پارك جنگلی ناهارخوران

صبح‌هاو عصرها بسیاری از افراد در این خیابان به سمت ناهارخوران پیاده‌روی و ورزش می‌كنند. بسیاری نیز داخل پارك چادر می‌زنند و پیك‌نیك برقرار می‌كنند. از امكانات موجود در این پارك می‌توان به چند رستوران، سرویس بهداشتی، آلاچیق، باربیكیو و تعدادی فروشگاه اشاره كرد.

نشانی: جنوب شهر گرگان (8 كیلومتری مركز شهر)، جاده ناهارخوران

باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر را باید اوج شكوفایی باغ‌سازی در ایران دانست. این مجموعه سال 1020 هـ .ق به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و عنوان مهم‌ترین باغ غیركویری ایران را به دست آورد

تفرجگاه عباس‌آباد بهشهر

باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر را باید اوج شكوفایی باغ‌سازی در ایران دانست. این مجموعه سال 1020 هـ .ق به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد و عنوان مهم‌ترین باغ غیركویری ایران را به دست آورد. تفریحگاه عباس‌آباد علاوه بر آن كه باغی مطبق و پلكانی است و شامل عمارت، حمام، آسیاب، برج‌های آجری می‌شود، خود در مجموعه بزرگ‌تری به همین نام قرار می‌گیرد.

باغ تاریخی عباس‌آباد

مجموعه عباس‌آباد همچنین شامل همایون تپه، مجموعه باغ‌های فرح‌آباد، گلوگاه و مجموعه گردشگری ساحلی می‌شود. این باغ تاریخی و محوطه پیرامون آن با وسعتی معادل 500 هكتار، روزانه پذیرای گردشگران بی‌شماری است.‌

نشانی: 9 كیلومتری جاده بهشهر، میانه جنگل‌های البرز، منطقه التپه

كوهسنگی

پس از حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی، كوهسنگی سومین مكان مورد توجه گردشگران در مشهد محسوب می‌شود. این گردشگاه مثلثی شكل در كنار رشته كوه‌های جنوبی شهر مشهد قرار گرفته است و به سبب دو كوه سنگی مشرف به شهر به این نام خوانده می‌شود.

کوه سنگی

كوهسنگی سال 1330 افتتاح شد و وسعت آن در حدود 20 هزار مترمربع است و دارای استخری بزرگ، چندین رستوران، مراكز خرید، مراكز تفریحی ـ ورزشی و شهربازی است. نمای شهر مشهد از این گردشگاه بسیار دیدنی است. هوای پاك و فضای سبز زیبای این پارك، از دیگر ویژگی‌های این گردشگاه محسوب می‌شود.

نشانی: شهر مشهد، انتهای خیابان كوهسنگی (شریعتی)‌

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم