تبیان، دستیار زندگی
این روزها از هر پسر مجردی سوال کنی که چرا تا کنون ازدواج نکرده است ، یکی از مهمترین دلایل را مخارج عروسی ذکر می کند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم ، طبق آمار رسمی 92% جوانان مجرد ، علت اصلی عدم ازدواج خود را گرانی و ترس از مشکلات مادی می دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا واقعا هزینه‌های عروسی بالاست؟


این روزها از هر پسر مجردی سوال کنی که چرا تا کنون ازدواج نکرده است ، یکی از مهمترین دلایل را " مخارج عروسی " ذکر می کند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم ، طبق آمار رسمی 92% جوانان مجرد ، علت اصلی عدم ازدواج خود را گرانی و ترس از مشکلات مادی می دانند.

هزینه های عروسی

کسی منکر گرانی نیست. همه می دانند که قیمت ها مدام در حال افزایش است و بازار خدمات و تشریفات عروسی هم از این قاعده مستثنی نیست. اما سوال اینجاست که آیا واقعا هزینه های ازدواج کردن آنقدر بالاست که " نمی ارزد؟ " و آیا ارزش آن را ندارد که حداقل کمی در دیدگاه های خود تجدید نظر کنیم؟ گرانی همیشه هست ، اما آیا " بهار جوانی " نیز ، همیشه منتظر شما خواهد ماند؟

در این نوشته سعی نداریم اندر مذمت مجرد ماندن و یا از فضایل ازدواج سخن بگوییم. بلکه به دنبال یافتن راهی برای مقابله با این معضل هستیم. در زیر چند نکته برای مقابله با مشکل گرانی هزینه های عروسی ذکر شده است. اگر واقعا قصد دارید سرو سامان بگیرید ، این نکات را به خاطر بسپارید.

1 – هزینه های " مجرد " ماندن بیشتر است!

همینطور است. درست است که ازدواج کردن هزینه دارد ، اما مجرد ماندن هم هزینه های پیدا و پنهان خود را دارد. اولین چیزی که از دست می دهید ، بهار زندگی است. روزهای جوانی منتظر تصمیم شما نمی مانند و مثل برق و باد می گذرند و این سرمایه اصلی شماست که از دست شما می رود. ذهن و فکر شما نیز سرمایه دیگر شماست. ازدواج برای شما نوعی آرامش فکری به ارمغان می آورد که باعث پیشرفت های زیادی در زندگی شما خواهد شد. پول شما هم در دوران مجردی چندان به شما وفادار نمی ماند. اکثر کسانی که ازدواج کرده اند معتقدند بعد از ازدواج توانسته اند پول خود را بهتر مدیریت کنند و از آن بهتراستفاده کنند. بنابراین وقت را تلف نکنید اگر واقعا قصد ازدواج دارید هرچه سریعتر اقدام کنید.

2 –برای خودتان زندگی کنید نه برای دیگران!

یک لحظه فکر کنید و ببینید چقدر برای " حرف مردم " پول خرج می کنید؟ مخصوصا در جشن های عروسی بخش اعظم هزینه ها برای " بستن دهان مردم " است. اینطور نیست؟ پس شما درواقع برای دیگران زندگی می کنید و برای دیگران خرج می کنید وبرای دیگران بدهکار می شوید و برای دیگران قسط می دهید و در نتیجه برای دیگران " به سر کار می روید! ". چه زمانی باید این فرهنگ را تغییر دهیم؟ اگر من و شما نگاه خود را عوض نکنیم ، جامعه هم عوض نخواهد نشد. شجاع باشید و هزینه های اضافی را حذف کنید و یک جشن در حد توان خود بگیرید و سعی کنید از آن لذت ببرید. این نگاه را به همسر خود و بعدها به فرزندان خود نیز منتقل کنید.

3 – هزینه ها را مدیریت کنید

مدیریت یعنی استفاده درست از منابع. اگر برای عروسی خود بودجه تعیین کنید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید می توانید بهترین بهره را از پول خود ببرید. این روش را نه تنها برای شروع زندگی خود بلکه برای تمام زندگی نیز در پیش بگیرید. برنامه ریزی بودجه و مدیریت هزینه ها می تواند جلوی بخش زیادی از بریز و بپاش ها و مخارج اضافی را بگیرد. باور نمی کنید؟ امتحان کنید!

با خودتان تعارف نکنید. این بهترین راه است برای اینکه عروسی دلخواه خود را برگزار کنید و چیزی را از مراسم حذف نکنید. فقط کافی است افراد غیر ضروری را دعوت نکنید

4 – توقعات خود را کاهش دهید

سطح توقعات خود را متعادل کنید. فراموش نکنید که شما قرار است اقساط را پرداخت کنید نه هیچ کس دیگر. بعد از شب عروسی ، شما و همسرتان با مشکلات اقتصادی ، تنها خواهید ماند. به این فکر کنید که آیا یک شب پر زرق و برق و تجملات فراوان برای خیره کردن چشم دیگران ارزش آن را دارد که زندگی خود را باکوهی از بدهی آغاز کنید؟

5 – راهکارهای عملی برای کاهش هزینه های ازدوج

آیا واقعا اهل عمل کردن هستید؟ پس دست به کار شوید ، این هم سه راهکار برای شروع صرفه جویی:

مهمان کمتری دعوت کنید

با خودتان تعارف نکنید. این بهترین راه است برای اینکه عروسی دلخواه خود را برگزار کنید و چیزی را از مراسم حذف نکنید. فقط کافی است افراد غیر ضروری را دعوت نکنید. اگر هزینه پذیرایی از هر نفر به طور متوسط 20 هزار تومان باشد و شما 25 نفر از افراد غیر ضروری را از لیست مهمانان حذف کنید ، به این ترتیب 500 هزار تومان در یک چشم به هم زدن صرفه جویی کرده اید. پس تعارف را کنار بگذارید.

هزینه های عروسی

اجاره کنید!

نه تنها لباس عروس ، بلکه کت و شلوار داماد را هم می توانید اجاره کنید. با اینکار می توانید بخش زیادی از بودجه خود را آزاد کنید و صرف قسمت های دیگر جشن کنید. می توانید برخی از اقلام را نیز به صورت دست دوم تهیه کنید: کفش ، لباس ، کت و شلوار و ... می توانید بسیاری از ملزومات عروسی را که فقط یک بار استفاده شده اند با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید.

تاریخ مراسم را درست انتخاب کنید

در برخی از فصل ها مثل زمستان و همچنین در روزهای وسط هفته هزینه های تالار پذیرایی و همچنین بسیاری دیگر از خدمات عروسی ارزان است. تاریخ مراسم خود را درست انتخاب کنید تا هزینه های شما کمتر شود. کسی را می شناختم که مراسم خود را چند روز مانده به عید نوروز برگزار کرد. او 600 نفر را دعوت کرده بود اما فقط برای 400 نفر تدارک جا و غذا دیده بود. پیش بینی او درست بود: 200 نفر به خاطر نزدیک بودن به عید نوروز گرفتار بودند و در جشن او حاضر نشده بودند. او با زیرکی 200 نفر از مهمانان را حذف کرده بود. البته شما این را از ما نشنیده بگیرید!

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: عروس سایت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.